آمار‌های متناقض درباره خودرو‌های وارداتی؛ از ۵ تا ۳۴ هزار دستگاه

    کد خبر :308871

در روز‌هایی که بحث بر سر افزایش قیمت خارج از عرف خودرو‌های وارداتی به اوج خود رسیده، اختلاف آمار در این حوزه به ‏یک معضل تبدیل شده است. ‏

رییس سازمان بازرسی کل کشور، اخیرا از «هک شدن» سایت ثبت سفارش سخن به میان آورده و اعلام ‏کرد: «متاسفانه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هک شد و حدود ٥ هزار خودرو مدل بالا و گران قیمت وارد کشور ‏شد که از این تعداد حدود ٤ هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در ‏این خصوص نیز تصمیم گیری شود.» ‏

به دنبال این موضوع، وزارت صنعت هک شدن سایت ثبت سفارش را تکذیب و در اطلاعایه‌ای اعلام کرد: «بررسی‌های ‏انجام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص کرد که در مجموع ۶۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ‏ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد، ۱۹۰۰ خودرو ترخیص شده و مابقی خودرو‌ها همچنان در ‏گمرک مانده است و سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی در حال بررسی موضوع تخلف ترخیص ‏‏۱۹۰۰ خودرو به کشور است‎. ‎‏» ‏

تکذیبیه وزارت صنعت، اما بی پاسخ نماند. سازمان بازرسی در واکنش به این تکذیبیه، با استناد به نامه رئیس سابق گروه ثبت ‏سفارش، نوشت که این ثبت سفارش‌ها، تنها با هک سیستم و تغییر کد در دیتابیس در روز ۲۷-۴-۹۶ رخ داده است. به گفته ‏سازمان بازرسی، «هک سایت، نافی تخلفات صورت گرفته نیست». این سازمان از مسئولان وزارت صنعت خواست تا از ‏فضاسازی دوری کنند و اعلام کرد که «متخلفان واردات غیرقانونی ۵ هزار خودرو لوکس شناسایی شدند». ‏

در این بین، آمار دیگری نیز مطرح شده بود. امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای ‏اسلامی، گفته بود بر اساس مستندات و مدارکی که برای رسیدگی قضایی به دادستان کل کشور ارسال داشته، میزان واقعی ‏تعداد خودرو‌های خارجی قاچاق، بیش از ۳۴ هزار دستگاه بوده است. ‏

مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتق بازرگانی ایران و چین پیشتر درباره این موضوع به «انتخاب» با تاکید بر ضرورت ‏برخورد با باند‌های قدرت و فساد گفته بود: «طبق اعلام وزارت صنعت، ۶۷۰۰ ثبت سفارش جعلی داشته ایم. مگر سیستم ‏دستی برقرار است که ثبت جعلی داشته باشیم؟ در واقع در سیستم الکترونیک، نام این کار ثبت سفارش جعلی نیست بلکه با ‏یک فساد سازمان یافته اداری روبرو هستیم‎. ‎‏

حریری در گفت و گوی دیگری به انتخاب درباره تناض‌های مشهود در آمار ارائه شده پیرامون خودرو‌های ‏وارداتی گفت: در مورد آمار خودرو‌ها ابتدا گفتند ۶۷۰۰ تا بوده. سپس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که این آمار هزار ‏خودرو بوده. بعد یک نماینده مجلس گفت که ۲۱ هزار خودرو بوده بعد گفتند ۷۶۰۰ خودرو بوده و سازمان بازرسی هم گفت: ‏‏۵ هزار خودرو بوده.» ‏

او ادامه داد: اتومبیل، پسته نیست که در شمارش آن اشتباه شود. عدم شفافیت یعنی همین. اول یک نفر بیاید و بگوید چند ‏اتومبیل بوده؟ و به قول سازمان توسعه تجارت، چند ثبت سفارش «جعلی» انجام شده؟ ما هنوز در رقمش شفاف نیستیم. ‏

حریری افزود: شما می‌توانید بگویید مقداری به صورت قاچاق وارد کشور شده و مردم هم سیگار‌ها را کشیدند و دود شده و ‏به هوا رفته است. یا بگویید لوازم ارایش وارد کشور شده و مردم هم آن‌ها به سر و صورت خود مالیده اند و تمام شده. اما برای ‏اتومبیل مگر می‌شود چنین اتفاقی رخ دهد؟ اتومبیل وقتی از گمرک بیرون آمده رفته و شماره شده و در نتیجه معلوم است چه ‏کسی سود عوارض گمرکی را پرداخته کرده و آن را بیرون آورده است. ‏

او افزود: اگر کسی فرایند گمرکی را بداند، می‌تواند سایت را هک کند و ثبت سفارش را انجام دهد. اما زمانی که می‌خواهد آن را ‏ترخیص کند، اگر کد شناسه کالا به گمرک ندهد، نمی‌تواند کالا را بیرون بیاورد. هک شدن سایت قبول؛ اما برای کد شناسه ‏چطور؟ خود هکر نام کاربری و رمز عبور داشته؟ چنینی چیزی امکان ندارد. ‏

حریری با بیان اینکه این موضوع توجیه و سرپوشی برای یک تخلف بزرگ است، گفت: حتی اگر بپذیریم این اطلاعات صحیح ‏باشد، باز هم صاحب کالایی که ۵ هزار اتومبیل را ثبت سفارش کرده، نمی‌تواند ناشناس بماند. هکر که نیامده پس از هک سایت، ‏در آن توهین بنویسد و برود. او یک سری عملیات تجاری انجام داده و منجر به به دست آوردن کالایی شده که این کالا زمانی که از ‏در گمرک بیرون امده، باز هم ارزش قانونی نداشته و باید دانه به دانه پلاک می‌شده است. پس این یک روندی است که با بهانه ‏های اینچنینی نمی‌توان شوخی شوخی آن را رد کرد. ‏

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید