بلاتکلیفی آبی گلخانه‌داران هشتگردی

    کد خبر :30887

گلخانه‌داران هشتگردی که اخیرا با مشکلاتی در خصوص تامین منابع آبی مواجه شده‌اند، معتقدند در صورت تداوم وضع موجود خسارت ۸۰ میلیاردی به گلخانه داران منطقه وارد خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛  مجتمع بزرگ گلخانه ای هشتگرد در زمینی به مساحت 30 هکتار به عنوان اولین و بزرگترین گلخانه هیدروپونیک در کشور شامل 70 واحدگلخانه درسال 84 توسط مسئولین وقت به منظور اشتغال فارغ التحصیلان رشته کشاورزی افتتاح شد و هم اکنون 1500 نفر به صورت مستقیم در مجتمع‌های گلخانه ای مشغول به کار هستند.

مسئولان از ابتدا طبق توافقاتی تقبل کرده بودند که آب گلخانه‌ها را تامین کنند، اما اکنون پس از گذشت سالها دچار مشکل بی آبی شده و آبیاری و سیستم خنک کننده گلخانه‌ها با مشکل و خلل شده است.

مهدی قندی گلخانه دار دیگر نیز می گوید: قرار بود آب اینجا از طریق دخیره از طریق حوض ها تامین شود که به صورت روزانه استفاده شود اما اکنون نه تنها آبی تامین نشده بلکه امور آب اجازه انتقال آب از طریق تانکر را نیز به ما نمی دهد و ماهم مجبوریم برای احیای گلخانه خودمان آب را با هزینه های گزاف از طریق تانکرهای آب تامین کنیم.

این گلخانه دار در شهر جدید هشتگرد همچنین گفت: ادامه این روند به تعطیلی گلخانه ها خواهد انجامید و دیگر گلخانه هیدروپونیکی در اینجا وجود نخواهد داشت.

حسین امیری دیگر فعال این بخش نیز با اشاره به اینکه این گلخانه ها حدود 12 سال است که به بهره برداری رسیده و طی این 12 سال راهکاری برای تامین آب ارائه نشده، کشت گلخانه ای سبب اشتغالزایی و افزایش درآمدهای کشاورزی می شود و از سویی موثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن داشت.

وی گفت: در صورت تداوم وضعیت موجود در حدود 800 میلیارد ریال سرمایه در معرض خطر قرار می گیرد.

ابوالقاسم پالیزگیر فرماندار ساوجبلاغ در گفت و گو با ایرنا با اشاره به رویکرد دولت تدبیر وامید برای توسعه کشاورزی به سمت گلخانه ها وآبیاری تحت فشار، گفت: با توجه به اینکه حمایت از گلخانه داران در راستای توسعه بخش کشاورزی و گردش اقتصادی در این بخش یکی از ضروریات است ما به این مورد توجه جدی داشته ایم و بدین منظور برای تامین آب پایدار این مجتمع چاه جدیدی را حفر خواهیم کرد.

وی افزود: برغم اینکه ساوجبلاغ دشت ممنوعه بوده و مجوزی برای حفر چاه جدید صادر نمی شود ولی به لحاظ اهمیت این پروژه مجوز حفر چاه جدید صادر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید