تفکیک وزارتخانه‌ها مشکلی را حل نمی‌کند

    کد خبر :30883

یک نماینده مجلس با بیان این که یکی از اصلی ترین دلایل ناکارآمدی وزارتخانه هایی که دولت در نظر دارد آن ها تفکیک کند عملکرد نامناسب مدیران بوده است گفت: با تفکیک، مشکلی حل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، موضوع تفکیک سه وزارتخانه فعلی که قرار است این هفته در مجلس بررسی شود، با انتقاد برخی از کارشناسان مواجه شده است.

بر اساس تصمیم جدید دولت قرار است وزارت راه و شهرسازی به وزارتخانه های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» تبدیل شود.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارتخانه های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» و وزارت ورزش و جوانان نیز به «وزارت ورزش» و «سازمان ملی جوانان» تبدیل خواهند شد.

فریدون احمدی نماینده مجلس در برنامه تیتر امشب با انتقاد از تفکیک وزارتخانه ها تصریح کرد: امروز دولت ها در کشورهای مختلف به تجمیع وزارتخانه ها رسیده اند زیرا تفکیک وزارتخانه ها تنها موانع کسب و کار را بیشتر می کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: افزایش وزارتخانه ها کارها را پیچیده تر کرده و هزینه بالایی برای مملکت به دنبال دارد.

احمدی اضافه کرد: بهتر است بجای تفکیک وزارتخانه ها، دلایل ناکارآمدی آنها را بررسی کرد و دید آیا افراد نامناسب بر پست های کلیدی تکیه زده اند و همین امر دلیل ناکارآمدی وزارتخانه ها بوده یا خیر؟

این نماینده مجلس با طولانی خواندن فرآیند کسب و کار در کشور تاکید کرد: فرآیند کسب و کار در کشور ما 18 ماه است که بسیار زیاد بوده و بهتر است این روند اصلاح و موانع اشتغال زایی رفع شود زیرا هم اکنون رتبه ما برای ایجاد کشب و کار در دنیا بیش از 100 است که برازنده ایران اسلامی نیست.

او با انتقاد از سیر تفکیک و تجمیع وزارتخانه ها تاکید کرد: سیستم اداری کشور شاهد آشفتگی است زیرا نمی شود در دوره هایی وزارتخانه ها تجمیع و در دوره دیگر تفکیک شود، این تفکیک وزارتخانه بر خلاف برنامه ششم توسعه است و عملا اقدامی قانونی به حساب نمی آید.

در ادامه برنامه تیتر امشب یوسف نژاد نماینده مجلس تصریح کرد: با ادغام دو وزارتخانه قرار شد ماموریتهای جدید انجام شود.

او با بیان اینکه ما نه صنعت خوب داریم نه تجارت و بازرگانی مناسب، افزود: نه با تفکیک و نه با ادغام نمی توانیم به نتیجه برسیم. ما تمام تجهیزات را در اختیار داریم و اکنون با چندگانگی در بحث صنعت و تجارت روبرو هستیم . بخشی زیر نظر صنعت رفته و این مدیریت چند گونه باعث شده مارا به هدف اصلی نرساند.

یکی از دلایلی که ما را به تفکیک مجدد این وزارتخانه ها می رساند این است که اهداف محقق نشده است .

بلافاصله که لایحه تقدیم مجلس می شود ، اگر عادی باشد اعلام نظر می شود و در صحن علنی نظر داده می شود و بند بند و تبصره به تبصره در مورد آن نظر داده می شود.

یوسف نژاد افزود: یک نظریه پذیرفته شده وجود دارد که باید از روی نظریه علمی باید تمام کارهای دولت را از روی این طرح ها بررسی شود.

مثلا بخش جوانان از بخش وزارت ورزش و جوانان منفک شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید