گفتگو با ۴ نامزد ریاست جمهوری ترکیه

    کد خبر :308745

۴ نامزد ریاست جمهوری ترکیه با تشریح برنامه ها و سیاستهای آتی خود در صورت پیروزی در انتخابات، بر لزوم همکاری مؤثر و گسترده با کشورهای همسایه تأکید کردند.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ۲۴ ژوئن (۳ تیرماه) سال جاری میلادی برگزار خواهد شد و در آن ۶ نامزد از احزاب مختلف به رقابت خواهند پرداخت.

بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، «دوغو پرینچک» رهبر حزب وطن، «تمل کاراملااوغلو» رهبر حزب سعادت، «محرم اینجه» نماینده حزب جمهوری خلق، «صلاح الدین دمیرتاش» رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها و «مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی ترکیه به رقابت بپردازند.

مهر در گفتگوهای اختصاصی با چهار نامزد(محرم اینجه، تمل کاراملااوغلو، صلاح الدین دمیرتاش و دوغو پرینچک) از این شش نامزد، اهم برنامه های آنها در عرصه سیاست داخلی و سیاست خارجی را جویا شده است که در ادامه می آید.

«برنامه های آتی»؛ «استراتژی ها» و «سیاست و روابط خارجی» سه محوری بوده که مورد پرسش قرار گرفته و چهار نامزد دیدگاههای خود را پیرامون آنها بیان کرده اند.

برنامه های آینده

محرم اینجه: در دوران من ترکیه از نظامی که تحت سلطه یک فرد خاص است خارج شده و صاحب سیستمی پارلمانی بر مبنای ارزش های دموکراتیک خواهد شد. قانون اساسی جدیدی ایجاد خواهیم کرد تا مسیر رشد و پیشرفت کشور بر اساس آن انجام گیرد.

سیستم حقوقی ما به سیستمی بی طرف، مورد اعتماد و عادلانه تبدیل خواهد شد. اقتصادمان بحران های کنونی را پشت سر خواهد گذاشت. سعی خواهیم کرد در داخل و خارج از کشور صلحی پایدار ایجاد کنیم.

در عرصه آموزش و پرورش با مشکلات فراوانی روبرو هستیم و به همین دلیل راه حل های مؤثری برای این مسأله پیدا خواهیم کرد. در حالت کلی تبدیل به کشوری خواهیم شد که هم آزادی دارد هم آرامش و امنیت.

دوغو پرینچک: ما با هدف پیروزی در این انتخابات شرکت می‌کنیم. حزب وطن نه با رجب طیب اردوغان و نه با احزاب مخالفی که با پ.ک.ک و فتو (جریان تروریستی فتح الله گولن) متحد می‌شوند، ممکن نیست در یک ردیف قرار گیرد.

ما به این موضوع به صورت استراتژیک نگاه می‌کنیم. امروزه هم فتو و هم پ.ک.ک ابزاری هستند که ایالات متحده آمریکا از آنها در منطقه استفاده می‌کند. این گروهک‌ها علاوه بر ترکیه دشمن کشورهای منطقه نیز هستند و به همین دلیل هیچ کس ما را در کنار پ.ک.ک و فتو نخواهد دید.

تمل کاراملا اوغلو: ما تلاش می کنیم که در مرحله اول انتخابات پیروز شویم و هدف ما این است. اما اگر وضعیت دیگری هم پیش آید، باید در آن زمان و با توجه شرایط موجود تصمیم گرفت و به بحث و تبادل نظر پرداخت.

ما از همان ابتدا اعلام کردیم که آماده‌ مذاکره هستیم و از این استقبال می‌کنیم و از این رویکرد نیز صرف نظر نخواهیم کرد. زیرا یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما چند قطبی شدن است. ما اقدامی را که چند قطبی شدن را شدیدتر کند، انجام نخواهیم داد.

صلاح الدین دمیر تاش: از حل شدن مساله کرد در ترکیه با توسل به راههای صلح آمیز و در چارچوب دموکراسی حمایت می کنیم. همراه با هر گونه روندی که منجر به پایان یافتن خشونت شود راه حل هایی که حقوق شهروندی و دیگر حقوق اساسی کردها را هم به رسمیت بشناسد نیز مورد حمایت ماست. هیچ شکی ندارم که در کوتاهترین زمان می توانیم به این هدف دست یابیم.

استراتژی ها و برنامه ها

محرم اینجه: استراتژی اصلی ما بر اساس فرهنگ صلح و تفاهم بنا شده است. تصمیم داریم بدون اینکه کسی را از گود خارج کنیم به یک راه حل همگانی دست یابیم. بر این اساس تمامی نهادهایی که در این جهت گام بر می دارند را تقویت خواهیم کرد. مهمترین هدف من تبدیل ترکیه به کشوری است که با نهادینه کردن صلح و آشتی، چشم اندازهای تعیین شده از سوی آتاتورک را هم به واقعیت بدل کند.

این به معنای بازگشت به دوران سابق نیست بلکه هدف از آن اصلاح اشتباهات گذشته، القای امید نسبت به آینده کشور و همچنین ترمیم زخم هایی است که در طول تاریخ سر بر آورده اند. برای رسیدن به این اهداف نیز به دموکراسی، قانونمندی، اقتصاد قدرتمند و سیستم آموزشی مؤثر نیاز داریم.

در طول عمرم هرگز مشکلی با افراد دیندار و مذهبی نداشته و ندارم. تنها مشکل من با افرادی است که احساسات مذهبی و اعتقادات دینی مردم را آلت دست سیاست های خود قرار می دهند.

سیاستهایی که در طی ۱۶ سال گذشته اجرا شده است حتی همین قشر دیندار را هم نگران کرده است. اکنون آنها در مورد آسیب دیدن احساسات و اعتقادات مذهبی از سوی حکومت بیش از من دغدغه دارند.

برای به دست آوردن رأی قشر مذهبی ترکیه نیازی نیست کار خاصی انجام دهم. تنها کاری که می توانم انجام دهم اینست که در صورت رسیدن به قدرت محیط کاملاً آزاد و مناسبی برایشان ایجاد کنم.

من از همان روز اول هم بر اشتباه بودن آنچه تحت عنوان سیاست های توسعه طلبانه از سوی دولت اعلام شده بود تأکید کردم. همچنین در این مورد(موضوع کردها) نکات لازم را در مجلس و رسانه های مختلف یادآوری کردم.

برای حل این مشکل(مسأله کردها) نباید یک گروه مسلح را خطاب قرار دهیم. در سیاست های ذکر شده فوق باید شرط زمین گذاشتن اسلحه از سوی این گروه آن هم بدون هیچ پیش شرطی مورد تأکید قرار می گرفت اما این کار انجام نشد. به طور کلی عدم وجود چیزی به نام روند صلح در زمان کوتاهی به اثبات رسید، زیرا ما باید کاری کنیم تا حل مسأله کردها از زیر لوای ترور و تأثیراتش خارج شود.

هیچ دولتی با یک گروه مسلح که حاکمیتش را تهدید می کند بر سر میز مذاکره نمی نشیند. در ارتباط با این موضوع باید به مثال کلمبیا و اتفاقاتی که در این کشور رخ داده است توجه جدی شود.

تا زمانی که این گروه تروریستی فعالیتش را ادامه دهد دست یافتن به یک صلح همه جانبه اجتماعی ممکن نخواهد بود. معنای صلح واقعی این است که نه فقط مسئولان رده بالا بلکه تمامی آحاد ملت با هم توافق کنند.

از نظر ما تنها جایی که می شود این روند را به سرانجام رساند مجلس ملی ترکیه است.

دوغو پرینچک: اکنون دو غرب وجود دارد. یک غرب به مرکزیت ایالات متحده و یک غرب نیز به مرکزیت آلمان. به همین دلیل تنها نمی‌توان از یک بلوک غرب سخن گفت. به نظر می‌رسد که آلمان راه خود را از ایالات متحده جدا کرده و این را در مسائل مختلف منطقه مشاهده می‌کنیم. این کشور از سیاست‌های تهدید آمیز و جنگ طلبانه آمریکا در قبال غرب آسیا تبعیت نمی‌کند.

در جبهه اقتصادی نیز آلمان از آمریکا فاصله گرفته و با کشورهای مختلف آسیایی نظیر چین، هندوستان و ایران روابط خود را گسترش می‌دهد. زمانی که اداره دولت را بر عهده داشته باشیم این موضوعات را در نظر خواهیم گرفت. حزب وطن، اولین حزب در جهان است که استراتژی و سیاست اوراسیا را مطرح کرده‌ است.

ما امنیت و توسعه اقتصادی ترکیه را در اوراسیا می‌بینیم. آمریکا سعی می‌کند که ترکیه از لحاظ اقتصادی به کشوری ورشکسته تبدیل و تجزیه شود. به همین دلیل دیگر ممکن نیست ترکیه هم‌پیمان ایالات متحده باشد. آمریکا در صورتی می‌تواند با ترکیه روابط عادی داشته باشد که به استقلال و تمامیت ارضی ترکیه احترام بگذارد. اما در هر حال سیاست ما مبتنی بر اتحاد اوراسیا و اتحاد غرب آسیا خواهد بود.

صلاح الدین دمیرتاش: بر خلاف پ ک ک که متکی بر خشونت و اسلحه است ما حزبی هستیم که در چارچوب قانون اساسی ترکیه و بصورت قانونی فعالیت می کنیم.

ما به هیچوجه خشونت را تأیید نمی کنیم. دقیقا در همین نکته بین ما و پ ک ک تفاوت اساسی وجود دارد. ما شاخه سیاسی پ ک ک نیستیم.

تنها استراتژی ائتلاف حزب حاکم و حزب حرکت ملی آنست که با استفاده از امکانات دولتی کاری بکنند تا ما حد نصاب لازم برای ورود به پارلمان را بدست نیاوریم و این به معنی رسیدن آنها به اکثریت در پارلمان است.

البته ما با اتکا به ظرفیت هایی که داریم شک نداریم که در انتخابات پیش رو موفق خواهیم بود. با وجود همه اینها مواردی همچون حقه های انتخاباتی، فرمان اردوغان مبنی بر اینکه حزب دموکراتیک خلق ها را بازنده کنید و همچنین انتقال صندوق های رأی ترفندهای غیردموکراتیکی هستند که در حال وقوع هستند.

با در نظر گرفتن همه این مسایل تشکیلات حزبیمان دوشادوش مردم تلاش می کنند تا انتخاباتی بر اساس دموکراسی و اراده ملی برگزار شود. ما برای حفاظت از حتی یک رأی نیز تمامی تلاشمان را خواهیم کرد. همچنین معتقدم که مردم هم از آرا و صندوق های رأی حفاظت کرده برای تجلی اراده ملی‌شان هوشیار خواهند بود.

ما در چارچوب اصول خودمان برای هر نوع همکاری سیاسی آماده هستیم و سمت و سوی فعالیت های انتخاباتی ما نیز گواه این مطلب است. در دور دوم هم با در نظر گرفتن شرایط حاکم تصمیم خود را اعلام خواهیم کرد.

شعارهای انتخاباتی ما طوری طراحی شده اند که اهداف و پروژه های سیاسی ما را به بهترین نحو ممکن منعکس می کنند.

ما معتقدیم این یک نکته کلیدی است. با وجود اینکه من در زندان هستم شعارها و گفتمان نوین حزب ما برسر زبانها افتاده و دارای تأثیر بسیار قدرتمندی بر روی مردم است.

سیاست و روابط خارجی

محرم اینجه: ما طرفدار برقراری روابط نزدیک و قدرتمندی با همه همسایگانمان هستیم. در این بین جایگاه ایران، عراق و سوریه بسیار مهمتر و بالاتر است.

ما همچنین معتقدیم که قدرت گرفتن کشورهای همسایه ما به نفع ترکیه است. به همین دلیل هم هر اقدامی که منجر به خدشه دار شدن حاکمیت ملی و صلح داخلی این کشورها شود از جانب ما نادرست است.

ما بلافاصله روابط دیپلماتیک با سوریه را آغاز خواهیم کرد. برای اینکه ۴ میلیون پناهنده سوری ساکن در ترکیه با دلهایی مملو از شعف و امید به کشورشان بازگردند هر اقدامی لازم باشد انجام خواهیم داد.

عضویت در اتحادیه اروپا برای ما یک اولویت اصلی است. زیرا این مسأله با توجه به یکی از اصول مهم در تأسیس کشورمان که همان تبدیل شدن به بخشی از تمدن در حال رشد جهانی است برای ما به نوعی یک الزام محسوب می شود.

در پی آن هستیم تا ارزش ها و پیامدهایی مانند گسترش دموکراسی، رعایت حقوق فردی و شهروندی و همچنین پایبندی به قانون که عضویت در اتحادیه اروپا برایمان به ارمغان خواهد آورد را در کشورمان اجرایی کنیم.

در دوران ریاست جمهوری من، هیچ حادثه ای که منجر به ایجاد کشمکش میان ما و آلمان و هلند شود به وقوع نخواهد پیوست و با تمام قوا روابط فیمابین تجاری و دوستانه خود را ارتقا خواهیم داد. تمامی اقدامات لازم در راستای عضویت در اتحادیه اروپا را انجام داده به این موفقیت دست خواهیم یافت.

دوغو پرینچک: ترکیه و سوریه در زمینه‌های مختلف منافع و آینده مشترکی دارند. فرصت‌های خوبی برای همکاری دو کشور در موارد گوناگون به ویژه در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد. به همین دلیل پس از پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که آقای بشار اسد را به آنکارا دعوت کرده و از ایشان در فرودگاه استقبال می‌کنیم.

در گسترش روابط ترکیه و سوریه هیچ محدودیت و مانعی وجود ندارد و باید برای این تحقق این امر تلاش کنیم. متأسفانه به دلیل سیاست‌های غیر منطقی رجب طیب اردوغان ضرورت انجام این وظیفه به ما محول شده است.

اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، یونان و قبرس جنوبی به طور مشترک در مدیترانه شرقی علیه ترکیه رزمایش نظامی انجام می‌دهند. اسرائیل و ترکیه نه تنها در مسئله فلسطین، بلکه در موضوع تأسیس اسرائیل دوم و حمایت از پ.ک.ک و همچنین در دریای اژه و مدیترانه شرقی به طور مستقیم مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. یعنی دیگر تهدید اسرائیل علیه ما غیر مستقیم نیست.

اسرائیل هم به دلیل حمایت از پ.ک.ک و همچنین به خاطر انجام رزمایش نظامی در مدیترانه شرقی علیه ترکیه به عنوان دشمن در جبهه مقابل جای دارد. از این رو بهبود روابط با اسرائیل تنها منوط به این امر است که تل آویو از این تهدیدها علیه ترکیه خودداری کند که البته در حال حاضر چنین امکان و روندی نیز مشاهده ‌نمی‌شود.

هنگامی که به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شوم، روابط ترکیه و ایران به اوج خود خواهد رسید. هر دو کشور در زمینه‌های مختلفی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. ما ایرانی ها را برادران خود می‌دانیم. ایرانی‌ها و ترک‌ها قرن‌ها است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، اشتراکات فرهنگی زیادی دارند و همواره با هم در تعامل بوده‌اند.

به دلیل این با هم بودن، زبان‌های فارسی و ترکی کلمات زیادی را از یکدیگر وام گرفته‌اند. در حال حاضر نیز اتحاد ایران و ترکیه در مقابل تهدیدهای آمریکا و اسرائیل موضوعی است که می‌تواند موجب برقراری صلح در منطقه و جهان شود.

آمریکا به دنبال تشکیل اسرائیل دوم در منطقه است و برای مقابله با این امر ما باید با یکدیگر متحد باشیم. از لحاظ اقتصادی هم موارد زیادی برای همکاری وجود دارد. ما ضمن اعلام همبستگی با ایران، تحریم ایالات متحده علیه این کشور را نمی‌پذیریم.

به همین خاطر بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام به این مسئله واکنش نشان داده و اعلام کردیم که در کنار ایران هستیم و به هیچ وجه تحریم‌های آمریکا قابل قبول نیست.

آمریکا می‌گوید کشورهایی که مانع تحریم ایران شوند را نیز تحریم خواهد کرد اما ما بدون توجه به این مسئله به گسترش روابط با ایران ادامه خواهیم داد. آمریکا با تحریم کشورهای دنیا نظیر ایران، ونزوئلا، روسیه و اتخاد این سیاست در واقع خودش را تحریم می‌کند.

تمل کاراملا اوغلو: اصول و مبنای سیاست خارجی ما صلح و دوستی است. هنگامی که اداره دولت را در دست بگیریم، اولین کاری که انجام می‌دهیم برقراری صلح و آرامش خواهد بود و برای این کار اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. اما در مورد روابط ما با اروپا و آمریکا باید این نکته را قید کنم که سیاست‌هایمان را نه بر مبنای دشمنی بلکه بر مبنای دوستی اتخاذ خواهیم کرد.

اما به دلیل عقایدمان راضی نیستیم که پشت درهای اتحادیه اروپا منتظر بمانیم. نقشه راه خود را ترسیم کرده و برای اتحاد جهان اسلام تلاش خواهیم کرد. اما در عین حال نیز روابط اقتصادی و فرهنگی با اروپا را بدون نادیده گرفتن اعتقادها و آرمان‌هایمان ادامه خواهیم داد.

اولویت ما افزایش همکاری‌ها با کشورهای منطقه است. در این جغرافیا منابع طبیعی قابل توجهی وجود دارد. اگر متحد شویم و بتوانیم از این موقعیت‌ها استفاده کنیم موجب برقراری صلح و آرامش در جهان خواهیم بود. گسترش همکاری با تمامی کشورهای همسایه یکی از وظایف اصلی ما خواهد بود.

ما موضع خود در قبال سوریه را از همان اوایل تحولات سوریه اعلام کرده‌ایم. پیش از هر چیز باید این نکته را مد نظر داشت که هیچ مشکلی وجود ندارد که کشورهای اسلامی با گفتگو از عهده آن برنیایند. اما امپریالیسم و صهیونیسم در منطقه مسلمانان را به جان هم انداخته و از بحران‌های موجود استفاده می‌کنند.

وضعیت جهان اسلام مشخص است و همه جا را دریای خون گرفته و کشورها تجزیه می شوند. در میان این همه درگیری و آشوب، تنها اسرائیل است که مشکلات امنیتی ندارد.

این موضوع به ما نشان می‌دهد که اسرائیل در پشت پرده حوادث منطقه دست دارد و تأثیر آن احساس می‌شود. زیرا صهیونیست‌ها به تشکیل دولت بزرگ اسرائیل اعتقاد دارند و برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

وظیفه کنونی ما این است که مسائل جهان اسلام را بدون دخالت هر نیروی امپریالیستی و به وسیله گردهم آمدن آنکارا، تهران، بغداد و دمشق حل کنیم. دوباره تکرار می کنم هیچ مشکلی نیست که ما نتوانیم از عهده آن برآییم.

صلاح الدین دمیرتاش: با کشورهای همسایه و تمامی خاورمیانه گفتگوهای مؤثری انجام خواهیم داد. بطور قطع و یقین از مداخلاتی که با اهداف امپریالیستی در ایران و سوریه و عراق انجام می گیرد حمایت نخواهیم کرد.

به دنبال این خواهیم بود که هر کشوری مشکلاتش را با اتکا بر مردمش در چارچوب دموکراسی حل وفصل کند.

در کنار دولتها با مردمی که در آن کشورها زندگی می کنند نیز روابطی دوستانه ایجاد خواهیم کرد. خصوصا در زمینه همکاریهای اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی گام های بزرگی بر خواهیم داشت.

ما معتقدیم که ترکیه بدون نیاز به روی برگرداندن از اروپا می تواند روابط بسیار نزدیکی با همسایگانش داشته باشد. در این زمینه سیاست های بسیار شجاعانه تر و همچنین دوستانه تری را دنبال خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید