دیوان لاهه به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی می کند

    کد خبر :308540

دیوان بین المللی دادگستری(لاهه) در بیانیه ای اعلام کرد که حدود سه ماه و نیم دیگر جلسات استماعی در خصوص شکایت سال ۱۳۹۵ ایران از آمریکا برگزار می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیانیه این دادگاه که روز جمعه منتشر شد، آمده است که «از هشتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۶ تا ۲۰ مهر ماه) جلسات استماعی در خصوص پرونده دارایی های خاص ایران برگزار خواهد کرد.»

این جلسات در شهر لاهه هلند برگزار می شود. دیوان بین المللی دادگستری، رکن قضایی اصلی سازمان ملل متحد است.

بنا بر این بیانیه، این جلسات «به اعتراض اولیه ایالات متحده اختصاص خواهد داشت.» پس از آن، قضات تصمیم خواهند گرفت که آیا می توانند در این مناقشه قضاوت کنند یا خیر.

جمهوری اسلامی ایران در خرداد سال ۱۳۹۵ درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۴۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ (۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرد.

جمهوری اسلامی ایران در این دادخواست آورده است: ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانونگذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آنها تاثیر بر منافع و دارایی های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران برخلاف معاهده مودت و از طریق اجرای رسیدگی هایی قضایی علیه ایران است.

در بخش دیگری از این دادخواست بیان شده است که در اثر احکام دادگاه های آمریکایی، ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران به ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا صادر شده است.

این شکایت چند هفته پس از آن ثبت شد که دیوان عالی آمریکا در آوریل ۲۰۱۶ حکم داد که دو میلیارد دلار از محل دارایی های مصادره شده ایران به حدود یک هزار نفر از بازماندگان حمله سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲) به مقر تفنگداران نیروی دریایی آمریکا در بیروت و حمله ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) به برج های «الخبر» عربستان داده شود. در حمله بیروت ۲۴۱ نفر از تفنگداران آمریکایی و در حمله به برج های الخبر ۱۹ نظامی آمریکایی کشته شدند.

بازماندگان این کشته شدگان به دادگاه های امریکا مراجعه و با انتساب این حوادث به جمهوری اسلامی ایران و ادعای واهی حمایت آن از تروریسم، علیه ایران طرح دعوی کرده بودند تا اینکه در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) دیوان عالی آمریکا به نفع آنها رأی داد و ایران را به پرداخت قریب ۲.۷ میلیارد دلار محکوم و در همین راستا، اوراق بهادار بانک مرکزی کشورمان را توقیف کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید