بانک مرکزی دنیا هم نمی‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد!

    کد خبر :308464

در سال گذشته، شرایط اقتصادی ایران روی کاغذ اوضاع مساعدی را تجربه کرد و با اینکه آمار و ارقام متفاوتی در گزارش های نهاد‌های مختلف داخلی و خارجی کشور در زمینه رشد اقتصادی اعلام می‌شد، وجه مشترک تمام آنها مثبت بودن این شاخص در سال 95 برای ایران بود و رکوردزنی رشد اقتصادی و رسیدن آن به 5/12 درصد‌ را نشان می داد.

البته به نظر عده‌ای از کارشناسان، این امر مرهون توافق برجام و باز شدن درهای اقتصادی ایران روی کشور‌های جهان بود که در سایه افزایش میزان تولیدات و فروش نفت، منجر به صعود نمودار رشد اقتصادی کشور شد؛ هرچند به نظر می‌رسد با دور بودن ایران از فضای سرمایه‌گذاری خارجی و عدم دستیابی به رونق مناسب در صنایع کوچک و بزرگ کشور، نمی‌توان رشد اقتصادی را برای جمیع صنعت اقتصاد ایران در نظر گرفت.

اوضاع شکننده فضای اقتصادی ایران باعث شد تا در اواخر سال گذشته، بحران ها یکی بعد از دیگری خود را نشان دهند. نخستین جرقه ها از زمانی آغاز شد که ترامپ تصمیم خود برای خروج از برجام را علنی کرد و پس از آن بود که نرخ ارز و طلا در کشور جهش یافت و به دنبال آن، بسیاری از کالاها افزایش قیمت یافتند.

اما نکته اینکه هیچ یک از اقدامات دولت در راستای رفع مشکلات موجود تأثیرگذار نشد و برعکس به بازار رانت و فساد با دو نرخی کردن قیمت ارز دامن زد و باعث شد تا عده ای یک شبه به ثروت های بادآورده دست پیدا کنند و قشر متوسط و فقیر جامعه ضعیف تر از قبل شوند.

مهرداد لاهوتی بائوج در گفت وگو با تابناک با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در اجرای سیاست های پول و مالی، اظهار داشت: بانک مرکزی نتوانسته به سیاست های پولی و مالی خود را درست عمل کند و همه کسانی که از اقتصاد سر در می آورند به این موضوع اذعان دارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ایراد کار فضای اقتصادی کشور بانک مرکزی نیست. هم اکنون بیش از هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم و متولیان اقتصادی برای این وضعیت، برنامه و فکری ندارند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی استقلال لازم ندارد، گفت: اگر مسیر نقدینگی کشور مشخص نشود، بانک مرکزی دنیا هم برنامه ریزی کند، ناگهان نقدینگی به سمت بازار سکه، ارز، زمین و ساختمان می رود، بنابراین اشکال کار، عدم استقلال بانک مرکزی است.
موضوع دیگر در این میان، تعامل اقتصادی ما با جهان است. در واقع تعامل اقتصادی ما در گرو تعامل سیاسی ماست و ما هم بالاخره باید اقتصاد خود را مقاوم کنیم، با دنیا تعامل داشته باشم و نسخه هایی که داریم، قوی تر کنیم.

وی گفت: تکیه به اقتصاد داخلی، حمایت از خرید کالاهای ایرانی و همه اینها درست؛ اما تعامل اقتصادی با دنیا هم لازم است. همین ایرباس بعد از برجام اعلام کرد ما به شما 500 هواپیما می دهیم، ولی الان می گویند، دیگر این کار را نخواهند کرد.

وی در پایان یادآور شد: لزوم پویایی اقتصاد ایران این است که باید تعاملات سیاسی خود را با دنیا زیاد کنیم. این به آن معنا نیست که ما حفظ ارزش های اسلامی را نادیده بگیریم، بلکه می توانیم هم با دنیا تعامل سیاسی کنیم و هم کار اقتصادی خود را پیش ببریم، چون بدون تعامل کار ما لنگ خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید