معلمی در میان کوه های سر به فلک کشیده تیتُم رَه

    کد خبر :308360

با پایان ماه مبارک رمضان ادامه مجموعه مستند «غوغای بی هیاهو» پخش خود را از سر گرفت.

به گزارش مهر، قسمت قبلی مستند «غوغای بی هیاهو» که با مشارکت آموزش و پرورش ساخته می شود، با نام “تیتُم رَه”؛ منطقه کوهرنگ و کوه های سر به فلک کشیده، بخشی از رشته کوه های زاگرس را به نمایش می گذارد.

محمد لهراب گله، معلم جوان روستای «بادام شیرین»، اول هفته به سختی خودش را به مدرسه می رساند و اگر هوا مساعد باشد، آخر هفته به خانه اش بر می گردد. این معلم جوان هر بار مسیری شش ساعته را در کوه پیاده طی می کند و سپس با قایقی محلی از عرض رودخانه می گذرد تا به پنج دانش آموز آموزش دهد. دانش آموزهای با استعدادی که مسیر روستایشان تا شهر حتی راهی برای عبور موتورسیکلت ندارد. “تیتُم رَه” در زبان بختیاری به معنای راه باریک و سخت است؛ مسیری که این معلم جوان به ذوق و شوق این بچه ها می پیماید.

روستای «بادام شیرین» یکی از روستاهای منطقه گزستان است. این روستا بخشی از ایل بزرگ بختیاری در صد و پنجاه کلیومتری شهرکرد است که بیست کیلومتر پایانی این مسیر هیچ راهی برای عبور وسایل نقلیه ندارد. نبودن راه عبور و مرور به بکری و زیبایی این منطقه افزوده است.

در این بخش از ایل بختیاری هنوز آداب و رسوم قدیمی، به همان سیاق قدیمی وجود دارد که گوشه گوشه های از آن را در این قسمت از مستند بود.

مستند «غوغای بی هیاهو»، تمام مدارس کوچک ایران را معرفی می کند.

این مستند با انتخاب تصاویری بکر از زندگی روستایی و بومی مناطق مختلف ایران، روایت هایی جذاب را برای بینندگان این برنامه تدارک دیده است.

این برنامه کاری است از گروه اجتماعی فرهنگی که با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و به تهیه کنندگی مهدی بابایی، پنجشنبه ها، ساعت ۱۹:۳۰ در جدول پخش برنامه های شبکه دو سیما قرار می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید