مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران چند روز دیگر احیا می شود

    کد خبر :308282

روزنامه «تایمز آو ایندیا» شنبه نوشت، هند تا چند روز دیگر اجرای روش های قبلی برای دور زدن تحریم های آمریکا و پرداخت پول نفت وارداتی از ایران را از سر می گیرد.

به گزارش ایرنا، یکی از این گزینه ها احیای مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران است که در سال 2012 پس از تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این مکانیسم، 45 درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک هندی «یوکو» قرار می گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می کرد.
یک مقام ارشد هند به تایمز آو ایندیا گفته که دولت دهلی نو همچنین به دنبال آن است تا از طریق یک کشور ثالث مانند ترکیه پول نفت ایران را پرداخت کند.
این مقام دولتی که نامش منتشر نشده است، اظهار داشت: ما به نهایی کردن مکانیسم [روپیه-ریال] هستیم که طی چند روز آینده آماده خواهد شد.
وزارت دارایی، بانک مرکزی یا «رزرو بانک هند» (RBI) و همچنین وزارت بازرگانی این کشور، نهادهایی هستند که در اجرای این مکانیسم نقش دارند.
ایران سومین صادر کننده بزرگ نفت به هند است. ایران علاقه مند به دریافت بخشی از بهای نفت خود با استفاده از ارز روپیه است اما ترجیح می دهد یورو ارز اصلی در دریافت بهای نفت خود باشد.
هند همچنین از بانک های اروپایی و ترکیه شامل بانک هالک ترکیه، بانک اروپا-ایران در آلمان و بانک مرکزی ایتالیا برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران استفاده کرده بود.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت با نقض تعهدات واشنگتن در برجام از این توافق هسته ای خارج شد. وی گفت، تحریم هایی که طبق این توافق برداشته شده بود، دوباره وضع می شود و تحریم های دیگری نیز علیه ایران به اجرا درمی آید. این تصمیم ترامپ با مخالفت گسترده جهانی روبرو شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید