جلایی‌پور: جهانگیری همین روزها انصراف می‌دهد

  • سیاسی
  • جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶

حمیدرضا جلایی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی فرضیه‌ای جدید درباره داوطلبی اسحاق جهانگیری برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

او گفته است:

«به طور کلی دو نظر در مورد ثبت‌نام یک کاندیدا در کنار آقای روحانی وجود داشت. عده‌ای در جبهه اصلاح‌طلبان اعتقاد داشتند که کاندیدایی غیر از آقای روحانی در جبهه اصلاحات وجود ندارد و نباید کاندیدایی به موازات آقای روحانی در انتخابات معرفی کرد. و نظر دیگر هم اتفاقا تاکید زیادی داشت که کاندیدای جریان اصلاحات تنها آقای روحانی است، اما ممکن است اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای وجود داشته باشد. این افراد به استناد سخنان رئیس دولت اصلاحات و آیت‌ا…‌هاشمی تاکید داشتند که در زمان ثبت‌نام در کنار آقای روحانی بهتر است شخص دیگری در کنار آقای روحانی کاندیدا شود. این افراد که به حضور یک فرد درکنار روحانی اعتقاد داشتند معتقد بودند این شخص باید توسط آقای روحانی و با هماهنگی با وی کاندیدا شود که این اقدام هم صورت گرفت. درست برخلاف اقدام آقای رهامی و کواکبیان که در اقدامی غیر تشکیلاتی راه افتادند و به صورت فردی ثبت‌نام کردند. جهانگیری قطعا بعد از اینکه نتایج صلاحیت‌ها معلوم شود به نفع روحانی کناره‌گیری خواهد کرد. آقای جهانگیری حتی ستاد انتخاباتی نمی‌زند بلکه در ستاد روحانی فعالیت خواهد کرد. البته آقای روحانی قادر است به خوبی از عملکرد خودش دفاع کند.»[۴]

*فرضی که آقای جلایی‌پور مطرح کرده محتمل است اما در قبال آن بایستی به این حقیقت آگاه بود که جهانگیری به هیچ وجه حمایت رسمی ستاد اصلاح‌طلبان را با خود ندارد و اینکه به درخواست لیدر اصلاح‌طلبان نامزد شده یا به درخواست رئیس‌جمهور روحانی، مسئله‌ایست که به نظر هیچگاه مشخص نخواهد شد…

جالب آنکه حتی «محمدجواد حق‌شناس» به تازگی در یک مصاحبه اعلام کرد که رئیس‌جمهور روحانی اساساً مخالف کاندیداتوری جهانگیری بوده است.[۵]

درباره جهانگیری همچنین باید دانست که علیرغم آنچه گفته می‌شود، او ید بیضایی ندارد که بتواند انتقادات سایر کاندیداها علیه رئیس‌جمهور روحانی را پوشش داده و یا از حجم آنها بکاهد و بر همین اساس به نظر می‌رسد اهداف دیگری نیز در پشت پرده کاندیداتوری او وجود داشته باشد.

گفتنیست، اصلاح‌طلبان به دلیل پرونده سال ۸۸ خود، توانایی معرفی یک کاندیدای رسمی در انتخابات ۹۶ را ندارند و از طرفی به دلیل کارنامه ضعیف رئیس‌جمهور روحانی هم با احتمال بزرگ شکست وی در انتخابات مواجه‌اند.

تحلیلگران معتقدند این ۲ حقیقت سبب شده است که آنها در خفا قید حضور رسمی در انتخابات ریاست‌جمهوری را زده و از همین روست که عنوان کرده‌اند آقای روحانی «کاندیدای رسمی» آنها نیست و ایضاً حاضر به حمایت رسمی و صدور بیانیه در حمایت از جهانگیری هم نیستند.

نظر تحلیلی این است که اصلاح‌طلبان با طراحی یک بازی «أنا شریک»، به این شکل عمل خواهند کرد که درصورت باخت روحانی عنوان می‌کنند که مسئولیتی بر عهده آنها نیست و در صورت پیروزی رئیس‌جمهور نیز اعلام «أنا شریک» نموده و معرفی خود بعنوان پایگاه اصلی رأی دولت خواهند کرد.

گفتنیست، تمرکز اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ بر «انتخابات شورای شهر» معطوف شده است که متأسفانه طیف اصولگرایان و نیروهای ارزشی در این زمینه با کم‌کاری‌هایی مواجه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید