مشکلات بر زمین مانده پرستاری/گلایه از بیمارستان های خصوصی

    کد خبر :308007

معاون پرستاری وزارت بهداشت، از تعیین تکلیف اعطای پروانه صلاحیت حرفه ای پرستاری تا هفته آینده خبر داد.

مریم حضرتی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری، با اشاره به جو آرامی که در حال حاضر در بدنه پرستاری وجود دارد، اظهار داشت: به دلیل تعاملات انجام شده بین سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری و تدابیری که سازمان و شورای عالی دیده است جو آرامی در بدنه پرستاری حکمفرما شده است .

وی با بیان اینکه پرستاران با اتحاد و همدلی توانسته اند مشکلات خود را شناسایی و به گوش مسئولین برسانند، گفت: معاونت پرستاری در خصوص رفع مشکلات و دغدغه جامعه پرستاری تمام تلاش خود را می کند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات جامعه پرستاری به کارگروه های تخصصی نیاز داریم، تصریح کرد: در خصوص تخصصی شدن پرستاری کارگروهی در اصفهان تشکیل و به مدت یک سال این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و آیین نامه مربوط هفته گذشته تهیه و به وزیر بهداشت ارائه شد.

وی با بیان اینکه آیین نامه پرستار تخصصی در سه سطح تعریف شده است، یادآور شد: منظور از پرستار فنی پرستاری است که در کار و یا حرفه خود متخصص باشد و پرستار ویژه در خصوص بخش های ICU,CCU، سوختگی و… است که این پرستاران طی گذراندن یک دوره ۲ ماهه به عنوان پرستار بخش ویژه معرفی می شوند و همچنین در خصوص پرستاران پرکتیشنر باید گفت که پرستاران ارشد و PHD باید دارای جایگاهی جدا از کارشناسان پرستاری داشته باشند.

حضرتی با اشاره به آموزش به بیمار خاطر نشان کرد: آیین نامه مذکور تهیه و تمامی بخش های مورد نظر آن در مراکز درمانی مستقر و همچنین پرستاران مورد نظر تعیین شده اند و در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته است .

وی با اشاره به تشکیل کمیته صلاحیت حرفه ای افزود: نمایندگانی که باید در این کمیته حضور داشته باشند به معاونت معرفی نشده اند و طی مکاتبات انجام شده این معرفی هم انجام خواهد شد و هفته اینده جلسه اول تشکیل و در خصوص اعطای صدور این پروانه که در اختیار کدام نهاد باشد بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.
ابلاغ اعضای کمیته صلاحیت حرفه ای توسط مقام عالی وزارت صادر شده و انشالله در هفته های آتی جلسه آن برگزار خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به درخواست فعالین صنفی در خصوص راه اندازی سایتی برای ارتباط مستقیم با معاونت پرستاری گفت: طی جلسه ی اخیریکه معاونت پرستاری با فعالین صنفی برگزار کرد ، مقرر شد سایتی برای ارتباط مستقیم با معاونت راه اندازی شود که خوشبختانه این امر اجرایی شده است .

وی در خصوص سختی کار پرستاران بخش های کیو تراپی افزود: طی جلسات متعددی با معاونت توسعه و پیگیری های به عمل آمده مقرر شد که برای پرستاران این بخش ها همانند پرستاران بخش های سوختگی و اعصاب و روان در نظر گرفته شوند.

حضرتی با اشاره به توانمندسازی پرستاران خاطر نشان کرد: از ۱۰ منطقه آمایشی مورد نظر ۱۰ نفر از هر منطقه برای تشکیل کمیته پرستاری بحران معرفی و دوره اول که ۳۰ نفر می باشد برگزار شده است .

وی با بیان اینکه در خصوص تاسیس ۳۰ پانسیون پرستاری در مناطق محروم با معاونت توسعه رایزنی هایی انجام شده، تاکید کرد: وزارت بهداشت ۵۰ درصد هزینه تاسیس را پوشش و مابقی را طی انعقاد تفاهم نامه هایی با خیرین تامین خواهیم کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص اجرای قانون ارتقا بهره وری گفت: قانون ارتقا بهره وری در برخی از بیمارستان ها و دانشگاه ها در حال اجرا شدن است. طی ابلاغیه ای که وزارتین رفاه و بهداشت به بیمارستان های خصوصی داده اند این مراکز نیز موظف به اجرای این قانون هستند و اگر مرکزی این قانون را اجرا نمی کند تخلف کرده و سازمان نظام پرستاری به عنوان نماینده معاونت پرستاری می تواند بر این مراکز نظارت و تخلفات را ابلاغ کند که هر چه سریع تر پیگیری شود. قانون ارتقای بهره وری در دانشگاه ها اجرا می شود که برخی از بیمارستان های خصوصی برخلاف قانون آن را اجرا نمی کنند که سازمان نظام پرستاری باید این موارد را پیگیری کند

وی با اشاره به کارگروه مراقبت پرستاری در منزل، گفت: برنامه پوشش بیمه ای این طرح در حال بررسی است که اگر تعرفه های آن تحت پوشش بیمه ای قرار گیرند مردم می توانند از خدمات درمانی در منزل با هزینه مناسبی برخوردار شوند.

حضرتی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷ هزار کمک پرستار تربیت شده اند، اظهار داشت: براساس چارت موجود پرستار کارهای آکادمیک و کمک پرستار کارهای غیرآکادمیک را انجام می دهند و خوشبختانه مراکزی که کمک پرستار در آن فعالیت می کند تمامی پرسنل و مدیران رضایت کافی دارند زیرا با ورود این افراد بار کاری از دوش پرستاران برداشته و تا حدودی نیروی پرستاری به استاندارد جهانی نزدیک تر می شوند و تا زمانی که ۵۰ درصد از این تعداد تربیت شدگان جذب نشوند، دوره جدید و نیروی جدیدی تربیت نخواهد شد.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه کارگروه اصلاح نظام پرداخت تشکیل و چندین طرح معرفی شده است، تاکید کرد: طرح های مطرح شده در دو استان البرز و گناباد به صورت پایلوت در حال اجرا شدن است که در انتطار پاسخ این کارگروه هستیم زیرا تفکیک کارانه از اضافه کار حق پرستاران است که متاسفانه برخی از بیمارستان ها این امر را از ۲ سال گذشته تا کنون اجرایی نکرده اند و ما به جد پیگیر این موضوع هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تشکیل معاونت پرستاری در دانشگاه ها افزود: طی جلسات متعدد خواستار تشکیل معاونت پرستاری در دانشگاه های مادر و منطقه های آمایشی بوده و هستیم .

وی همچنین در پایان با اشاره به جایگاه مدیر پرستاری در بیمارستان های هیات عاملی، تاکید کرد: طی نشستی با معاون توسعه خواستار ارتباط مستقیم مدیر پرستاری با مدیرعامل بیمارستان بودیم که خوشبختانه این امر نیز اجرایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید