واکاوی علل حملات تجاوزکارانه ائتلاف آمریکایی به مواضع ارتش سوریه

    کد خبر :307812

حملات اخیر ائتلاف متجاوز آمریکایی به مواضع نیروهای سوری در «حمص» نشان داد که واشنگتن همچنان درصدد تحقق اهداف توسعه طلبانه خود در سوریه از رهگذر تضعیف ارتش این کشور است.

ائتلاف متجاوز آمریکایی که به بهانه مبارزه با تروریست های تکفیری داعش، از سال ۲۰۱۴ تاکنون مناطق مختلف سوریه را هدف قرار می دهد، اخیرا تجاوز نظامی جدیدی را به مواضع ارتش سوریه در شهر حمص ترتیب داده است. در همین ارتباط، یک فرمانده عملیاتی در ارتش سوریه اعلام کرد که در حمله هوایی ائتلاف بین المللی و ادعایی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در شرق استان حمص، دست کم یک نیروی نظامی کشته شد.

این فرمانده همچنین گفت که «هواپیماهای جنگنده متعلق به ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا به مواضع ارتش سوریه در جبل الغراب، حدود ۱۵۰ کیلومتری [۹۳ مایلی] شرق پالمیرا در نزدیکی مرز مشترک با عراق حمله کردند که در پی این حمله، یک تن کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند». طبق اظهارات این فرمانده عملیاتی سوریه، حمله ناگهانی ائتلاف تحت سرکردگی آمریکا پس از آن اتفاق افتاد که نیروهای سوری به تیراندازیها از سوی سه وسیله نقلیه این ائتلاف که در حال حرکت به سمت مواضع نیروهای دولتی سوریه بودند، واکنش نشان دادند.

این در حالی است که درست حدود یک ساعت پیش از انجام این تجاوز نظامی علیه نیروهای سوری، منابع محلی اعلام کردند جنگنده های ائتلاف بین المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی ایالات متحده آمریکا مناطقی را در شمال شهر البوکمال هدف قرار دادند که بر اثر آن ۸ غیر نظامی کشته و شماری دیگر زخمی شدند. همچنین طبق اعلام منابع محلی، در این حمله تعداد زیادی از منازل مسکونی و زیر ساخت های منطقه بمباران شده تخریب شد و شمار زیادی از غیر نظامیان به علت ترس از حملات خانه های خود را ترک کردند.

نزدیک سه سال و نیم پیش ایالات متحده آمریکا به منظور پیاده‌سازی استراتژی‌های شوم خود در سوریه و عراق ائتلافی را با عنوان «ائتلاف بین‌المللی (به اصطلاح) ضد داعش» تشکیل داد. این ائتلاف در آگوست سال ۲۰۱۴ با مشارکت کشورهای غربی ـ عربی رسما آغاز به کار کرد. هرچند که آمریکایی‌ها هدف اصلی خود از تشکیل ائتلاف نمایشی علیه داعش را مبارزه با تروریسم عنوان کردند، اما بیشتر شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که این ائتلاف برای جامه عمل پوشاندن به اهداف از پیش‌تعیین شده ایالات متحده در سوریه و عراق، تشکیل شده است.

ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا متشکل از نیروهای مسلح حدود ۴۰ کشور است که بخش عمده‌ آن‌ها را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند. در میان کشورهای عربی، نیروهای مسلح عربستان، بحرین، امارات، قطر و اردن نقش بسزایی در این ائتلاف ایفا می‌کنند. کارنامه سیاه کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی در حمایت از گروه‌های تروریستی ـ تکفیری در سوریه و عراق، از همان ابتدای ظهور و بروز شک و تردیدهای بسیاری را نسبت به اهداف و نیات واقعی مقامات این کشورها از مشارکت در ائتلاف فراهم آورد.

آمریکایی‌ها پس از هربار ارتکاب جنایت علیه نیروهای نظامی سوری ادعای نخ‌نمای «اشتباهی بودن» حملات را مطرح می‌کنند؛ ادعایی که طی سال‌های گذشته بارها به عنوان دستاویزی برای سرپوش نهادن بر جنایات هولناک علیه غیرنظامیان در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله یمن، افغانستان و پاکستان، توسط مقامات آمریکایی مطرح شده است. افزون بر این، غیرنظامیان سوری نیز از فجایع ناشی از حملات ائتلاف آمریکایی طی سال‌های گذشته بی‌نصیب نماندند.

به عنوان نمونه، جنگنده‌های ائتلاف حدود دو سال پیش مدرسه «البادیه» در غرب الرقه را هدف قرار داده و اعضای ۵۰ خانواده آواره سوری را که در آنجا سکونت داشتند، به صورت دسته‌جمعی قتل عام کردند. بمباران شدید روستای «الهیشه» در شمال الرقه که به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی از جمله چندین زن و کودک منجر شد نیز از دیگر جنایت‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه محسوب می‌شود؛ گرچه این جنایتها تنها مُشت نمونه خروار هستند. آمریکایی ها همین سیاست را در قبال کشور عراق نیز به کار گرفته و روزانه مردم این کشور را به خاک و خون می کشانند.

دخالت نظامی ائتلاف آمریکایی در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی است که دولت دمشق تاکنون هیچ مجوزی برای انجام عملیات‌های نظامی در این کشور توسط ائتلاف صادر نکرده است. «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه نیز بارها و در گفت‌وگوهای مختلف تأکید کرده است که حملات ائتلاف آمریکایی به سوریه نقض حاکمیت ملی این کشور محسوب می‌شود و دمشق آن را «تجاوز نظامی» تلقی می‌کند. اقدام خودسرانه آمریکایی‌ها در انجام عملیات نظامی در خاک سوریه نشان داد که واشنگتن حتی به بدیهی‌ترین اصول منشور سازمان ملل متحد و قوانین شورای امنیت این سازمان مبنی بر لزوم رعایت حاکمیت ملی کشورها پایبند نیست.

در همین راستا، «احمد السعید» مسئول اتحاد گروهای سوری معتقد است: «تنها استفاده کننده از این حملات پس از آمریکا به مواضع ارتش سوریه اسرائیل است زیرا تل آویو همچنان به تروریستها کمک می کند به ویژه که قبلا بارها حمله کرده و مسئولیت حملات را برعهده نگرفته مگر پس از شواهد ارتش سوریه و نیروهای روسی و مستشاران نظامی ایرانی در سوریه. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که نمی توان به این موضوع که آمریکایی ها می گویند کار آنها نیست نیز اعتماد کرد زیرا آمریکایی ها دروغگو هستند».

در واقع، می توان نتیجه گرفت که هدف اصلی و اساسی ایالات متحده آمریکا از بمباران های گسترده مناطق مسکونی سوریه و همچنین پایگاه های نظامی ارتش سوریه در نقاط مختلف ازجمله شهر حمص، برای حمایت از تکفیریها از یک سوی و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و تأمین منافع و مصالح آن در سوریه از سوی دیگر، است؛ کما اینکه آمریکایی ها بارها و در مناسبت های مختلف تأکید کرده اند که منافع و مصالح تل آویو برایشان در اولویت قرار دارد و امنیت رژیم صهیونیستی، خط قرمز آنهاست.

اما آنچه که مسلم به نظر می رسد، این است که ایالات متحده آمریکا تاکنون و از رهگذر تجاوزهای نظامی خود به سوریه نتوانسته به اهدافش در این کشور دست پیدا کند. مهمترین اهداف آمریکایی ها در سوریه، سرنگونی اسد از قدرت، تجزیه این کشور، تشکیل نیروهای گارد مرزی و همچنین ایجاد خودمختاری برای تکفیریها در جنوب سوریه محسوب می شود که هیچیک از این اهداف در سایه تجاوزهای نظامی متعدد واشنگتن محقق نشده اند. لذا پر واضح است که از این پس نیز تجاوزهای نظامی آمریکایی ها برای آنها رهاوردی نخواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید