تلاش های مرکل، خشم لابی صهیونیستی را برانگیخت

    کد خبر :307507

به گزارش ایرنا، ریچارد گلدبرگ و مارک دوبوویتز از اعضای ارشد « اندیشکده بنیاد دفاع از دمکراسی ها» که لابی صهیونیست ها در آمریکاست، در روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشتند: در همان هنگام که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به دنبال بازگرداندن تحریم ها علیه ایران است، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در پشت پرده به دنبال تضعیف این تلاش هاست.
«مقام های آلمانی در نشست هایی که در واشنگتن داشته، هدف خود را به روشنی تبیین کرده اند؛ آن ها می خواهند ایران به سامانه سوئیفت که تراکنش های مالی میان کشورهای مختلف را در دنیا تسهیل می کند، متصل بماند. آلمان امید دارد تا با حفظ دسترسی ایران به شبکه سوییفت، در نقض تحریم های آمریکا، توان اروپا را برای پرداخت پول نفت ایران و دریافت دستمزد حاصل از صادرات اروپایی، حفظ کند. آلمان ها می دانند که در صورت متصل ماندن ایران به سوئیفت، هیچ کمپین فشارحداکثری ای علیه این کشور به ثمر نخواهد نشست.»
گلدبرگ از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا و از کارشناسان بنیاد دفاع از دمکراسی ها و دوبوویتز مدیر این بنیاد در ادامه ضمن بیان این که دسترسی ایران به سوئیفت امکان عملی شدن توصیه اتحادیه اروپا را مبنی بر ارسال مستقیم پرداختی های نهادهای اروپایی به بانک مرکزی ایران، فراهم می کند، خاطرنشان کردند: در این صورت آمریکا می تواند بانک مرکزی آن کشور اروپایی را به عنوان ناقض تحریم ها شناسایی کرده، دسترسیش را به دلار مسدود کند و بانک مذکور را از سیستم مالی بین المللی منزوی کند. رهبران آلمان بر این باورند که وزارت خزانه داری آمریکا ریسک اقتصادی چنین اقدامی را نخواهد پذیرفت.
ریسک این که بانک مرکزی یک کشور اروپایی به کانالی برای انتقال پرداختی ها به ایران تبدیل شود، این است که دیگر کشورهایی مثل چین، روسیه و هند نیز ممکن است رویکرد مشابهی را با هدف نقض تحریم های آمریکا، در پیش گیرند؛ به این ترتیب راهبرد دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن رژیم ایران رفته رفته از هم فرو می پاشد.
در ادامه این به اصطلاح «دستورالعمل» آمده است: راه حل، قطع دسترسی ایران به شبکه سوئیفت است. وزارت خزانه داری آمریکا تا چهارم نوامبر (13 آبان) به سوئیفت مهلت داده است تا دسترسی بانک مرکزی و دیگر موسسات مالی ایران را به این سامانه قطع کند.
بخش پایانی این نوشتار به شیوه ای که از طریق آن می توان سوئیفت را به این امر واداشت، پرداخته است: «سوئیفت یک تعاونی است که از بانک هایی در سراسر جهان تشکیل شده است. این امر اهرم فشار بزرگی را در اختیار وزارت خزانه داری آمریکا قرار می دهد. برطبق قانون آمریکا، این وزارت خانه می تواند کارکنان، مقامات و مدیران سوئیفت را تحریم کند؛ به این معنی که می تواند دارایی های شخصی آنها را مصادره کرده و محدودیت هایی را برای سفر آن ها به آمریکا اعمال کند. واشنگتن مجاز است دسترسی کارفرمایان این تعاونی را به سیستم مالی آمریکا قطع کند. دولت ترامپ همچنین می تواند برای سیتی گروپ(Citigroup) و جی پی موگن (JP Morgan) دو بانک آمریکایی که نماینده سوئیفت در آمریکا هستند، دردسرهای حقوقی ایجاد کند.
سوئیفت تحت قانون کشور بلژیک فعالیت می کند و بانک ملی بلژیک مسئول نظارت روزانه بر فعالیت های این تعاونی است. وزارت خزانه داری آمریکا می تواند هر یک از این سازمان ها را به پولشویی متهم کند. اگر مقامات بلژیکی به سوئیفت دستور قطع دسترسی ایران را ندهند، آمریکا می تواند آن ها را به دست داشتن در نقض تحریم ها متهم کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید