نظر ۷ شاگرد امام خمینی درباره مدیریت سیاسی و منزلت فقهی رهبر انقلاب

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ۱۸:۱۲
    کد خبر :30742

تسنیم به‌مناسبت سالگرد رهبری امام خامنه‌ای در گفت‌وگو‌‌هایی جداگانه با ۷ تن از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) نظر آنان را درباره مدیریت سیاسی و منزلت علمی ایشان جویا شد.

به گزارش خبرنگاران سیاسیخبرگزاری تسنیم، 14 خرداد امسال مصادف با بیست و هشتمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) و نیز انتخاب آیت الله العظمی خامنه‌ای به‌عنوان رهبر انقلاب اسلامی است که به‌عقیده صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، این انتخاب انتخابی درست و هوشمندانه از جانب مجلس خبرگان رهبری بوده است.

خبرنگاران تسنیم از ماه‌ها پیش در سلسله‌ گفت‌وگوهایی در قالب پرونده “نهضت؛ نگاهی‌نو” که همچنان ادامه دارد با شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره)، کاوشی نو در نهضت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی داشته و در این بین به بیان ناگفته‌ها و کمترگفته‌شده‌هایی از تاریخ انقلاب اسلامی پرداخته‌اند.

در خلال گفت‌وگوها، شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) درباره مدیریت سیاسی و منزلت علمی و فقهی امام خامنه‌ای به اظهار نظر پرداختند که به‌مناسبت سالگرد انتخاب آیت الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب این بخش منتشر می‌شود.

مخاطبان گرامی می‌توانند با کلیک به‌روی اسامی آیاتسیدجعفر کریمی،سیدرضا بنی‌طبا،مرحوم احمد صابری همدانی، محمدحسن قافی یزدی،محمدعلی علوی گرگانی، سید عبدالجواد علم‌الهدیومحمدعلی فیض گیلانی مشروح گفت‌وگوها را مشاهده کنند.

آیت‌الله خامنه‌ای صلاحیت علمی‌شان “اَقدم” از همه علما و مراجع است

** آیت‌الله سید جعفر کریمی تنها وصی شرعی زنده امام خمینی(ره) و عضو ارشد جامعه مدرسین: بعد از مدتی از انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب، شورایی در بیت رهبری تشکیل شد که در این جلسه خیلی از مسائل که مورد نیاز حکومت بود مطرح می‌شد. اوایل در آن شورا مرحوم مهدوی کنی، امامی کاشانی، هاشمی شاهرودی، رضوانی، جنتی، مرحوم خزعلی و آقای مؤمن شرکت می‌کردند. این جلسات شورا شب‌های پنج‌شنبه برگزار می‌شد. ابتدا صبح پنج‌شنبه بود و بعد تبدیل شد به شب پنج‌شنبه و مسائل مورد نظر مطرح و تصمیم‌گیری می‌شد.

* بعد از فوت مرحوم امام، برخی آقایان در فکر این بودند که به‌جای ایشان یک نفر دیگر را برای مرجعیت انتخاب کنند حتی آقای ناطق نوری یک روز جمعه بنا بود که قم خدمت مرحوم گلپایگانی برسد و ایشان را برای جانشینی امام در مرجعیت مطرح کند. ما در دفتر استفتاء امام پیشنهاد مرجعیت مرحوم آقای اراکی را مطرح کردیم چون زمانی که در قم با فداییان اسلام بودم، طرز تفکر آیت‌الله اراکی را می‌شناختم و طرز تفکرشان همان طرز فکر ما بود و ایشان را برای جانشینی امام معرفی کردیم.

* در سوابق تحصیلی‌ بنده شاگردی مرحوم بروجردی و آیت‌الله امامی امیری در قم و مرحوم آیت‌الله خویی، حکیم، شیخ حسین حلی، سید محمود شاهرودی نوشته شده و در اواخر هم خدمت مرحوم امام بودم. من کسی بودم که در علوم دینی مقدار معلومات آقایان و طرز تفکرشان را می‌شناختم. من در برخورد با آیت‌الله خامنه‌ای زمانی که به مجلس خبرگان تشریف می‌آوردند، احساس کردم طرز تفکرش طرز تفکر امام است فلذا عقیده‌ام این شد که ایشان در صلاحیت مرجعیت از آقایان دیگر هیچ چیز کم ندارند بلکه زیادتر هم دارند.

* وقتی در جلسه جامعه مدرسین مطرح شد افرادی را که صلاحیت دارند بررسی کنیم، من عرض کردم یکی از افرادی که در رأس صالحین است آقای خامنه‌ای است. خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله مشکینی را؛ فرمود “آقایان دیگر که برای مرجعیت مطرح هستند، ما درس و بحثشان را دیدیم و شنیدیم و برای ما نقل کردند اما نسبت به آقای خامنه‌ای چیزی نشنیده‌ایم”. من عرض کردم “شما آقایانی را که در مشهد مقدس هستند می‌شناسید؟” گفت نه. گفتم “آقایانی که در نجف هستند می‌شناسید؟” گفت نه! گفتم “همه آقایان قم را می‌شناسید؟”، گفت نه. ایشان فرمود “شما همه را می‌شناسید؟” گفتم “من همه را می‌شناسم و با چوب کبریت می‌توانم اندازه بگیرم و این که آقای خامنه‌ای را مطرح کردم با حفظ این که شب اول قبر من مسئول اعمال خودم هستم، نام بردم”.

* با توجه به این آقای خامنه‌ای قدرت علمی، توان، استعداد و طرز تفکرش بیش از همه به امام نزدیک است و نه‌تنها در ردیف دیگران بلکه اقدم از همه است، جامعه مدرسین جلسه دیگری تشکیل داد. طلاب هم مقابل ساختمان جامعه مدرسین تجمع کردند و خواستار این بودند که آیت‌الله خامنه‌ای را به‌عنوان مرجع معرفی کنیم. در آن جلسه پس از بررسی همه نظر دادند که اسم آیت الله خامنه‌ای در لیست مراجع جایزالتقلید آورده شود.

* من تحصیلاتم طوری بود که می‌توانستم رساله بنویسم و بنای مرجعیت داشته باشم ولیکن به‌نظرم رسید برای خدمت به اسلام در خدمت امام باشم و بعد از امام هم در خدمت آقای خامنه‌ای. اینهایی که عرض می‌کنم با بینش و با شناخت و اطلاع از همه خصوصیات عرض می‌کنم که آیت الله خامنه‌ای نه‌تنها چیزی کم ندارند بلکه خیلی زیادتر از بقیه هم دارند. دیگران اگر حرفی به‌خلاف حق علیه ایشان می‌زنند ــ بینهم و بین ربهم ــ شب اول قبر چه حجتی پیش خدا دارند؟

بعد از امام کسی به‌خوبی آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌توانست کشور را اداره کند/تعبیر آیت‌الله وحید درباره تبعیت از رهبر انقلاب

** آیت الله سیدرضا بنی‌طبا از شاگردان مرحوم امام خمینی و آیت‌الله بروجردی و از همرزمان مرحوم نواب صفوی: آیت الله خامنه‌ای هدیه خدا به ملت ایران بعد از امام است. مردم باید قدر ایشان را بدانند و دعایش کنند. مخالفین ما کلی خرج کردند که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از ایشان جدا کنند الآن هم می‌خواهند بیت امام را از ایشان جدا کنند اما فرزندان امام معتقد به ولایت فقیه بودند…

*حاج احمد آقا وقتی امام از دنیا رفت، گفتند آنچه امام از علم و تقوا دارد آیت‌الله خامنه‌ای نیز دارد. استفتائات ایشان را دارم که بسیار خوب است. آن زمان ایشان فرمودند رساله نمی‌دهند و استفتائات دادند که واقعاً جامع است و درس فقه و اجتهادشان محرز است.

*بعد از امام کسی به‌خوبی آیت‌الله خامنه‌ای نمی‌تواند کشور را اداره کند. ایشان کشور را خیلی خوب و جامع اداره کرد و من خیلی ایشان را دعا می‌کنم. الآن هم همه مراجع به ایشان علاقه‌مندند، به‌عنوان مثال آیت‌الله وحید خراسانی گفته بودند در مسائل حکومتی از ایشان اطاعت کردن لازم است. علمای نجف و قم هم ایشان را دعا می‌کنند. واقعاً یک هفته اداره کشور هم بسیار کار دشواری است.

 *زندگی ایشان یک زندگی طلبگی است و اهل زرق و برق و تشریفات نیست. یک سال شهادت حضرت مسلم(ع) ما در خدمت ایشان در خانه‌شان روضه دعوت بودیم که آقای فاطمی‌نیا منبر رفت. یک پذیرایی ساده انجام شد و فضای خانه فضایی کاملاً ساده و طلبگی بود.

 آقا را انسان بافکر و حرارتی دیدم/ آیت‌الله خامنه‌ای از نظر هوش و استعداد عالی است

** مرحوم آیت‌الله صابری همدانی نماینده ادوار مجلس‌ خبرگان‌، شاگرد امام و عضو فقید جامعه مدرسین: بنده با ایشان (رهبر انقلاب) در گرگان، منبر می‌رفتم. یک ماه صفری بود که آقای خامنه‌ای را جوان‌ها در گرگان دعوت کرده بودند چون ایشان قبلش در مشهد برای جوانان منبر می‌رفت. منبر من تا آخر ماه صفر طول کشید ولی ساواک مانع آقای خامنه‌ای شد، برای اینکه منبر ایشان انقلابی بود و جوان‌ها را دورش جمع کرده بود. همان موقع با آقای خامنه‌ای صحبت داشتیم و ایشان از من خیلی تمجید کرد و گفت “من شما را مجتهد می‌دانم”.

*من هم منبر ایشان را خیلی خوب تشخیص دادم. منبر من تا آخر ماه صفر طول کشید و شب آخر، حادثه فیضیه را گفتم و از منبر آمدم پایین و دیگر گرگان نماندم. آقای خامنه‌ای را انسان بافکر و باحرارتی در آن زمان دیدم.

*رهبر انقلاب قبل از پیروزی انقلاب نیز فکرش یک فکر سازنده و مدیریتش همین‌طور بود. آیت الله خامنه‌ای از نظر هوش و استعداد و جامعه‌شناسی نیز عالی بود و من بعد از امام کسی را که بتواند بهتر از آقای خامنه‌ای حرف بزند سراغ ندارم و صحبت‌های ایشان را خیلی پخته و درست می‌بینم و کسی نمی‌تواند مثل ایشان حرف بزند. ایشان به‌خلاف بعضی‌ها که تند می‌روند آدمی است که فهمیده و دانسته حرف می‌زند لذا آقای خامنه‌ای در شناخت زمان و اوضاع فعلی خیلی خوب است.

* آن زمان خیلی علیه احاطه ایشان به مسائل فقهی تبلیغ بد کردند در حالی‌ که ایشان مجتهد مسلم بود. ما گفتیم فقاهت مهم است ولی اینها به‌درد مدیریت و اداره کردن مردم نمی‌خورند. من سه جلد کتاب درباره ولایت‌ فقیه نوشتم اما با این سه جلد کتاب نمی‌شود که کشور را اداره کرد. نکات دیگری لازم دارد و اطلاعات دیگری می‌خواهد. آن زمان خیلی علیه آقا تبلیغ کرده بودند.

*بینی و بین الله در ولایت فقیه خیلی مسئله دانستن اعتبار ندارد. شاید کسی بخواهد اعتراض کند که آقا از فلان مجتهد علمیتش کمتر است، باشد؛ ولی علم اداره مملکتش بالاتر از دیگران است. آن زمان دو سه مرتبه صحبت کردیم و مردم تا حدی هم قانع شدند. من گفتم من ده تا مسئله را بیشتر از آقا می‌دانم اما آقا صدها مسئله در مملکت‌داری می‌داند که من نمی‌دانم.

 آیت‌الله خامنه‌ای بهترین روش مدیریت را دارند

** آیت الله محمدحسن قافی یزدی از شاگردان آیت الله بروجردی و امام خمینی(ره): درباره منزلت علمی ایشان باید گفت اکنون درس خارج فقه دارند و کسی که مجتهد نباشد قدرت درس خارج دادن ندارد. ایشان قطعاً مرجع تقلید هستند و وقتی فتوا می‌دهند بمب هسته‌ای حرام است اوباما هم به فتوای ایشان استناد می‌کند اما اگر ایشان صاحب فتوا نبودند و کس دیگری همین فتوا را می‌داد چون در حد رهبری شناخته‌شده نبود، نمی‌شد استناد کرد.

* کسانی که شبهه می‌اندازند یا غرض دارند و دست‌شان در دست بیگانه است که ما با‌ آنها بحثی نداریم. یهود و نصاری هیچ‌گاه نمی‌گویند پیامبر ما برحق است لذا نمی‌توان با آنها بحث کرد اما اگر کسی در شک است باید روشنش کنیم.

* ایشان بهترین روش را پس از امام خمینی داشتند و مقام رهبری باید محفوظ باشد. دشمنان می‌گفتند امام از دنیا برود می‌توان در ایران کودتا کرد اما خود ایشان فرمودند: حرف شما را شنیدم و به سبک‌مغزی شما خندیدم. انقلاب به شخص وابسته نیست حتی دین اسلام نیز به پیامبر وابسته نبود. قرآن می‌گوید “انّا له لحافظون” خدا حافظ دین است و این انقلاب را هم خدا حفظ می‌کند.

*همین جمله که رهبر معظم انقلاب فرمودند اسرائیل 25 سال آینده نابود می‌شود کسی در دنیا نتوانست مخالفت کند. علی‌ای‌حال ایشان شجاعتی دارد که در کمتر کسی است.

آیت‌الله خامنه‌ای مانند “آفتاب” روشن است/ رهبر انقلاب مورد تأیید مراجع تقلید هستند

** آیت الله محمد علی علوی گرگانی از مراجع عظام تقلید و شاگرد برجسته امام خمینی(ره): در زمان کنونی که آیت الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب شدند و مورد تأیید مراجع هستند، همه نظرات تابع ولایت فقیه است تا ایشان سرآمد همه باشند و مملکت یک‌صدا باشد. اختیار امورات هم به‌دست رهبر معظم انقلاب است و همه ما  نظر ایشان را پیاده می‌کنیم.

*در قم ایشان را در درس حاج شیخ مرتضی حائری و مرحوم محقق داماد دیده بودم. البته در درس مرحوم بروجردی یادم نیست گرچه خود ایشان می‌گویند که در درس آیت الله بروجردی شرکت داشتند. ایشان از اصحاب حضرت امام رحمه الله بودند و ما هم که به درس مرحوم امام می‌رفتیم ایشان را می‌شناختیم لکن ایشان از جهات انقلابی و مبارزات سیاسی پیشرو و جزو ارکانی بودند که اطراف امام حضور داشتند.

*شخصیت آیت الله خامنه‌ای  مانند آفتاب روشن است. در دنیا این‌گونه نیست که یک نفر را همه قبول داشته باشند و از زمان پیامبر و حضرت علی علیه السلام این‌گونه بوده است و نباید به شبهه‌افکنان توجه کرد. شخصیت رهبری بحمدالله جاافتاده‌ است و توانستند کشور را اداره کنند. مملکت‌داری شوخی نیست و خداوند عقل و هوشی به ایشان داده که توانستند کشور را مدیریت کنندو ان‌شاءالله تا زمان ظهور امام زمان علیه السلام خدا سایه ایشان را بر سر کشور نگه دارد.

* کسانی که به درس ایشان می‌روند افراد بسیار فاضلی هستند. اگر در ایشان علم و منزلت نبود کسی پای درس‌شان حاضر نمی‌شد. الحمدلله شخصیت والایی هستند و خدا حفظشان کند.

فتواهای رهبر انقلاب از نظر علمی بسیار قوی است

** آیت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی مؤسس حوزه علمیه امام القائم(عج) تهران و شاگرد امام(ره): پدر بزرگوار ایشان (رهبر انقلاب) با پدرم جلسه داشتند. ما تابستان‌ها که مشهد می‌آمدیم می‌شنیدیم که ایشان پسری دارند به‌نام سیدعلی که در منزل حاج حسن قمی منبر می‌روند و منبرشان خوب گرفته است. آشنایی با هم نداشتیم چون ما مسافر بودیم و از قم می‌آمدیم مشهد و یک چند وقتی می‌ماندیم برای زیارت و مادر و پدر را ببینیم و برگردیم تا اینکه ایشان به قم آمدند. یکی از آن روزها شخصی به آقا سید جواد خامنه‌ای گفت “خدا به شما پسری داده به‌نام سید علی که در منزل مرحوم قمی منبر می‌رود و بیانی عالی دارد”. ایشان فرمود “من علی را به خدا سپردم، ان‌شاءالله امیدوارم خدا حفظش کند”.

* در اینکه ایشان بسیار خوش‌استعداد هستند شکی نیست. از نظر حافظه که الله اکبر! حافظه عجیبی دارند. در دورانی که آقای خامنه‌ای در قم بود، روز و شب ملازم آیت‌الله حاج شیخ مرتضی حائری بود که استادی بسیار قوی بود و کتابهای عربی را از بر داشت. گفتیم بارک الله به اقبالت که از این استاد استفاده می‌کنی. ایشان ملازم آشیخ مرتضی حائری بود و هرچه دارد از ایشان دارد. شیخ مرتضی حائری هم مانند بهترین فرزندش آقا را دوست داشت.

* فتواهای ایشان به‌طور مرتب  به دستم می‌رسد و می‌بینیم که از نظر علمی بسیار قوی است. وقتی ایشان به رهبری انتخاب شدند من رفتم خدمت آیت‌الله العظمی گلپایگانی و کنار رختخوابشان نشستم و پرسیدم که “نظرتان در مورد رهبری آسید علی چیست؟” ایشان گفت: “خوب است؛ ما یک انسان جوان و خوش‌استعداد و فاضل می‌خواهیم که انتخاب شد.”، این هم تعبیر آقای گلپایگانی بود.

*مدیریت سیاسی ایشان خیلی خوب است چون خودش را در تمام پیش‌آمدها ضامن می‌داند.

مدیریت سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای خوب است

آیت الله محمد علی فیض گیلانی از شاگردان مرحوم  آیت‌الله‌ بروجردی و امام خمینی(ره) و عضو ارشد جامعه مدرسین: مدیریت آیت‌­الله خامنه­‌ای به‌نظر من خوب است و مدیریت سیاسی خوبی دارد البته یک گرفتاری­‌هایی در کشور هست ولی روی هم رفته من فکر می­‌کنم آقای خامنه­‌ای خوب پیش آمده است. شاید فکر نمی­‌کردیم بتوانیم این‌قدر جلو بیاییم اما خوب پیش آمدیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید