دست هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید بازتر شود

    کد خبر :307364

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تاکید کرد: دست این هیات بازتر باشد تا بتواند طبق قانون با تخلف نماینده برخورد کند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفتگو با مهر و درباره بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت تقویت «نظارت بر رفتار نمایندگان» اظهار داشت: برای ما هم جالب بود که مقام معظم رهبری در کنار عموم توصیه هایی که به نمایندگان مجلس داشتند، بر روی مساله نظارت بر رفتار نمایندگان هم تاکید کرده و آن را مهمتر از نظارت مجلس بر دولت خواندند.

وی افزود: برداشت من این است که به نظر ایشان، اگر یک نماینده شئونات نمایندگی را رعایت کند و برای رضای خدا کار کند و نه رضایت دیگران، در آن صورت می تواند روی کار سایر قوا به خوبی نظارت کند.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تصریح کرد: بر این اساس، حفظ شئون نمایندگی یکی از شروط اساسی برای انجام وظایف نظارتی است، چرا که نماینده ای که خودش مشکل داشته باشد قطعا نمی تواند با اشکالات دیگران برخورد کند.

مطرح نشدن برخی شکایت‌ها باعث اصلاح نشدن نماینده متخلف می‌شود

جمالی با اشاره به اشکالات و ایراداتی که در حال حاضر در کار هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و باید برطرف شود، اظهار داشت: برداشت بسیاری از اعضای هیات از وظایف هیات این است که تا شکایتی دریافت نشود نمی توان با نماینده ای برخورد کرد؛ از طرفی، برخی مواقع نیز مشاهده می کنیم که نماینده ای برخی مسائل را رعایت نکرده و طرف های مقابل به خاطر ملاحظاتی شکایت نمی کنند و لذا نماینده نیز اصلاح نمی شود و چه بسا این موضوع باعث تجرّی او شود.

وی در عین حال تاکید کرد: البته نظارت بر رفتار نمایندگان هم نباید به گونه ای باشد که نماینده مردم را از اظهارنظر قانونی طبق قانون اساسی بترساند و بر حذر دارد. بلکه منظور ما اجتناب دادن نمایندگان از رفتارهایی است که در شان نماینده مجلس نیست و این رفتارها ممکن است شامل اقدامات خارج از عرف و قانون در داخل و خارج از مجلس، ارتباطات ناسالم اقتصادی و تهمت و توهین به دیگران باشد که با این مسائل نیز روبرو بوده ایم.

هیات رئیسه مجلس نسبت به تخلفات نمایندگان حساسیت بیشتری داشته باشد

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس با تاکید بر اینکه باید دست این هیات بازتر باشد، گفت: هیات نظارت باید بتواند در مواردی که تخلف نماینده برایش محرز می شود طبق قانون برخورد کند؛ در این خصوص می توان از کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس استفسار کرد تا راهکاری را به ما ارائه کند.

جمالی افزود: علاوه بر این، هیات رئیسه مجلس هم که مرجع اولیه تایید اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است، باید با توجه به توصیه های اخیر رهبر معظم انقلاب بر روی این قضیه حساسیت بیشتری داشته باشد.

شکایت‌های ۱۰ یا ۲۰ تایی علیه برخی نمایندگان

وی در پاسخ به این سوال که از ابتدای مجلس دهم تاکنون چه تعداد پرونده شکایت از رفتار نمایندگان به هیات نظارت واصل شده، تصریح کرد: این موضوع را در دست بررسی داریم تا به صورت کلاسه‌بندی شده و با تایید رئیس هیات در اختیار رسانه ها قرار دهیم؛ البته اگر به عنوان مثال بگوییم ۱۰۰ پرونده شکایت مطرح بوده لزوما به معنای این نیست که برای ۱۰۰ نماینده پرونده تشکیل شده است.

جمالی در توضیح این نکته گفت: در حال حاضر نمایندگانی داریم که ۱۰ مورد یا حتی ۲۰ مورد شکایت علیه آنها مطرح شده که البته این قبیل شکایت های با آمار بالا، از سوی دولت یا قوه قضائیه از نمایندگان مطرح می شود.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: مواردی هم داریم که اشخاص حقیقی از نماینده ای شکایت می کنند که این موارد هم محدود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید