صالحی: پیشنهادهای اروپا در مورد برجام ناکافیست

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۵۹
    کد خبر :306683

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیشنهادهای قدرت های اروپایی درباره توافق هسته ای را ناکافی دانسته و درباره امکان حفظ برجام ابراز تردید کرده است.

صالحی روز سه شنبه (۱۹ ژوئن) در اسلو، پایتخت نروژ، طی دیداری با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با مخرب توصیف کردن سیاست های اخیر دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره امکان حفظ برجام “با شرایط موجود” ابراز تردید کرد و “پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.”

به گزارش فارس، او همچنین نتایج برجام برای ایران در عرصه های اقتصادی، بانکی و سرمایه گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار خواند و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل متحد و اروپا از این توافق شد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، هم یک هفته پیش در گفتگویی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، درباره “محدودیت زمانی برای ارائه راه حل‏های عملی” قدرت های بزرگ در مورد حفظ برجام صحبت کرد و از احتمال خروج جمهوری اسلامی از توافق هسته ای خبر داد.

روحانی گفت که بیانیه ها و اظهارات رهبران اروپایی باید “با اقدامات و راه حل های عملی و ملموس جهت جبران بهره مندی ایران از منافع ماندن در برجام همراه باشد.”

او افزود: “اگر ایران نتواند از امتیاز این توافق استفاده کند، عملا ماندن در آن، امکان پذیر نخواهد بود.”

دونالد ترامپ هشتم ماه مه گذشته خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد و به شرکت های خارجی طرف معامله با ایران بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز فرصت داد تا به فعالیت های تجاری در این کشور پایان دهند.

آمریکا به دولت های خارجی و بخش خصوصی هشدار داده است از هرگونه معامله با ایران بپرهیزند تا هدف تحریم های شدید واشنگتن قرار نگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید