معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مسکن خبر داد

صدور 12 نظریه فنی برای فناوری‌های نوین/برگزاری سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش

    کد خبر :306507

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات‌ راه، ‌مسکن و شهرسازی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین برای کاهش خسارات، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای پذیرش فناوری‌های نوین، تدوین استانداردهای لازم است که در این زمینه «نظریه فنی» برای 12 فناوری نوین در این مرکز صادر شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر بختیاری در نشست خبری امروز با تاکید بر اهمیت ایجاد ایمنی در سازه‌ها، افزود: بر این اساس مجوزهای تحقیقاتی مهمی را اخیرا پیگیری کردیم که از جمله آن می‌توان به افزایش تاب‌آوری و کاهش خطرپذیری در شهرها، کنترل شبکه شتاب‌نگاری، انتقال ایمنی حمل و نقل جاده‌ای، کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها و آمایش صوتی در ساختمان‌ها اشاره کرد.

وی از تدوین برنامه تحقیقاتی پنج ساله مرکز تحقیقات راه‌، مسکن و شهرسازی خبر داد و افزود: این برنامه به منظور ارزیابی‌های دقیق‌تر به معاونت‌های مختلف وزارت راه و برخی اساتید حاضر در شورای راهبردی این مرکز تحقیقاتی ارسال شده است.

بختیاری با اشاره به فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی در سال گذشته، خاطرنشان کرد: در سال گذشته 94 پروژه به پایان رسید و 125 پروژه جدید اجرایی شده که شامل پروژه‌های جاری مرکز در قالب برنامه‌های ملی و پروژه‌های حل مشکل است.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات‌ راه،‌ مسکن و شهرسازی تدوین 36 مورد آئین‌نامه ضوابط و مقررات، تهیه و تدوین 86 استاندارد ملی و ایجاد 12 ایستگاه شتاب‌نگاری جدید را از دیگر اقدامات این مرکز عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر آن، اقدام به تهیه نظریه‌های فنی برای فناوری‌های نوین کرده‌ایم.

بختیاری در این باره توضیح داد: یکی از چالش‌های کشورها برای کاربردی کردن فناوری‌های نوین، استانداردها است که مراکز تحقیقاتی باید معیارهای لازم را برای پذیرش این فناوری‌ها تدوین کنند که ما در این راستا 12 نظریه فنی برای فناوری‌های مورد استفاده در این حوزه تهیه کرده‌ایم.

وی تصویب آئین‌نامه پوشش‌های ضدحریق و شبکه بارنده خودکار را از دیگر اقدامات این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد.

وی همچنین از برگزاری سمینار تخصصی ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش خبر داد و گفت: حادثه پلاسکو، حادثه دردناکی بود که تلفات و خسارات زیادی را ایجاد کرد، ولی بعد از این حادثه همکاری‌های خوبی میان دستگاه‌ها برای جلوگیری از این رخدادها ایجاد شده است.

معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات‌ راه ،‌مسکن و شهرسازی در عین حال با بیان اینکه در سال‌های گذشته ساخت و سازها با موادی که ایمنی لازم در برابر آتش را نداشته‌اند، انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد: در ویرایش جدید مبحث سوم ضوابط ایمنی ساختمان،‌ ایمنی سازه‌ها در برابر آتش تدوین شد که بسیاری از بخش‌های آن اجباری شده است.

بختیاری آتش‌سوزی بعد از زلزله در کشورهای بزرگ را از دیگر چالش‌های مهم در شهرهای بزرگ عنوان کرد که این امر را به دلیل استفاده از مصالح غیر ایمن در نمای ساختمان‌ها دانست و ادامه داد: محصولات استفاده شده در نماها قابلیت اشتعال بالایی دارند؛ از این رو باید روندی ارائه شود تا این امر بهبود یابد و استفاده از مواد ناایمن در برابر آتش ممنوع شود.

وی همچنین به اخبار منتشر شده در زمینه آتش‌سوزی در اتوبوس‌ها، گفت: اتوبوس‌ها از لحاظ سیستم‌های الکتریکی داخل موتور، باتری‌ها، فیوزها،‌ دستکاری‌های انجام شده در سیستم‌های خنک کننده، نشتی و دستکاری‌های خلاف ضوابط ایمنی، دچار آتش‌سوزی می‌شوند که به منظور کاهش این حوادث سمینار تخصصی در 5 تیرماه برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید