معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی اعلام کرد

ثبت ۵۶۰۰ شکایت درمانی در سال ۹۶/برائت کادر درمان از ۵۸ درصد شکایت‌ها

    کد خبر :306454

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته هر ایرانی به طور متوسط ۱۰.۶ بار مراجعه درمانی داشته است، در عین حال درباره شکایات پزشکی توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی فتاحی در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره شکایات پزشکی گفت: در تمام دنیا سه درصد از مجموعه اقدامات درمانی منجر به شکایت می‌شود. به همین منظور یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی است.

وی با بیان اینکه ۱۹۸ دادسرای انتظامی در سراسر کشور فعالیت دارند، افزود: دادسراهای انتظامی سازمان نظام پزشکی، نقطه شروع طرح شکایت شاکی است. همچنین ۲۰۳ هیات بدوی که نقش دادگاه را دارند و از ترکیبی ۱۳ نفره برخوردار است، به این شکایت‌ها رسیدگی می کنند. ۳۵ هیات تجدیدنظر در مراکز استان‌ها و همچنین دو هیات عالی در تهران نیز مسئولیت رسیدگی به این شکایت‌ها را بر عهده دارند.

انجام ۹۰۰ میلیون بار درمان در کشور در سال گذشته

ثبت ۵۶۰۰ شکایت درمانی در سال ۹۶

فتاحی ادامه داد: در سال ۹۶ هر ایرانی به طور متوسط ۱۰.۶ بار مراجعه درمانی داشته است که این مراجعات یا سرپایی بوده یا بستری؛ یعنی بیش از ۹۰۰ میلیون بار درمان در کشور انجام شده است که از این میزان ۹ میلیون بار بستری و ۸۹۰ میلیون بار مراجعه سرپایی بوده است.

وی افزود: از میان ۸۹۰ میلیون بار مراجعه سرپایی، ۱۶۰۰ شکایت در دادسراهای انتظامی کل کشور صورت گرفته که ۶۷۰ مورد آن منجر به محکومیت شده است. همچنین از ۹ میلیون بار بستری، ۳۹۷۰ مورد شکایت داشتیم که ۱۶۷۰ مورد آن منجر به محکومیت کادر درمانی شده است. در مجموع در سال گذشته حدود ۵۶۰۰ شکایت در دادسراهای انتظامی کشور ثبت شده است که ۴۲ درصد آنها منجر به صدور کیفرخواست شده و ۵۸ درصد برائت کادر درمانی را به دنبال داشته است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان شکایت از گروه‌های مختلف پزشکی گفت: باید تاکید کنم که میزان شکایت، به فراوانی پزشک، اقدامات درمانی انجام شده و همچنین الکتیو یا اورژانسی بودن اقدامات در ارتباط است. بر همین اساس بیشترین حجم شکایات در بخش سرپایی مربوط به پزشکان عمومی و دندانپزشکان است؛ چرا که هم جمعیت آنها بالاست و هم مراجعه به آنان زیاد است. در بخش بستری نیز رشته‌های زنان و زایمان، جراحی عمومی و ارتوپدی بیشترین میزان شکایات را دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید