مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خبر داد

برخورداری پناهندگان از بیمه سلامت/ثبت‌نام ۱۰۲هزار نفر از فرزندان مهاجرین غیرقانونی در مدارس

    کد خبر :306422

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: با کمک کمیساریای پناهندگان و وزارت بهداشت در طول سه سال گذشته توانستیم جمعیت عظیمی از پناهندگان را تحت پوشش بیمه سلامت دربیاوریم. به طوری که همه پناهندگان در کشور می توانند از خدمات بیمه سلامت برخوردار باشند.

به گزارش ایسنا، احمد محمدی فر در کنفرانس جهانی روز جهانی پناهنده که صبح امروز با حضور جانشین نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز جهانی پناهنده اظهار کرد: این روز برای ما در جمهوری اسلامی ایران دارای مفهومی بسیار عمیق، قدیم و گسترده است. لازم است اشاره کنم که با وجود اینکه هر سال روز پناهنده را در چنین روزی بزرگ می‌داریم و از پناهندگان سراسر کشور یاد می‌کنیم اما متاسفانه هر سال شرایط آوارگی و مهاجرت‌های اجباری در حال افزایش است.

وی ادامه داد: شاخص‌های سازمان ملل متحد هم بر همین موضوع تاکید دارد و علت آن این است که هر روز شاهد افزایش جنگ‌های داخلی در کشورها، توسعه تروریسم، ناامنی و شکاف‌های قومی- مذهبی در کشورها هستیم. البته باید این نکته را هم تاکید کنم که با شرایط دیگری به نام نامهربانی مواجه هستیم و این نامهربانی در بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای پیشرفته بر ضد مهاجرین و پناهندگان است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور اضافه کرد: امروزه شاهد اخبار نگران کننده‌ای از جداسازی خانواده‌ها از یکدیگر، سر گردان شدن آنها بر روی آب‌ها و اجازه نیافتن برای حضور چند ساعته در کشورها هستیم. بنابراین بسیار متاسف هستیم که بگوییم شرایط پناهندگان و نگاه کشورهای پیشرفته و برخوردار، نگاهی ظالمانه، سختگیرانه، مستبدانه بر علیه آوارگان و پناهندگانی است که از ظلم و جنگ ناچار به مهاجرت شده‌اند. بنابراین باید از خداوند بخواهیم که شرایطی را فراهم کند تا در دنیا آرامش و صلح برقرار شود و رنج پناهندگان و آوارگان در جهان به اتمام برسد.

محمدی فر در ادامه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای نگاه ارزشمدارانه و دین مدارانه تلاش داشته است هر چه بیشتر و بهتر به پناهندگان و آوارگان خدمت رسانی کند و در طول ۵۰ سال گذشته کشورمان همواره مأمن و مقصد آوارگانی بوده است که در کشورهای خودشان دچار رنج و زحمت شده‌اند. همچنین حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر نیز در طول نیم قرن گذشته در کشور مهاجر و پناهنده داشتیم و تلاش کردیم که خدمات اولیه و مورد نیاز را برای پناهندگان فراهم کنیم. امروزه نیز تلاش کردیم علاوه بر پناهندگان، مهاجرینی را که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌اند را پذیرا باشیم و بنا بر فرمان مقام معظم رهبری که سه سال پیش صادر کرده‌اند، امروز ۱۰۲ هزار نفر از فرزندان مهاجرین غیر قانونی را در مدارس ثبت نام کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود: امروز ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار نفر از دانش آموزان جمعیت پناهنده و مهاجر را در کنار دانش آموزان ایرانی و همسان با آنها و با همان مزایا و برخورداری دانش آموزان ایرانی قرار داده‌ایم. همچنین خوشحالیم که بگوییم در طول سه سال گذشته نیز خدمات بیمه‌ای برای پناهندگان و مهاجرین فراهم کرده‌ایم و در طول سه سال گذشته جمعیت عظیمی از پناهندگان با کمک کمیساریای پناهندگان و وزارت بهداشت تحت پوشش بیمه سلامت درآمدند. به طوری که همه پناهندگان در کشور می‌توانند از خدمات بیمه سلامت برخوردار باشند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور خاطرنشان کرد: تمام تلاشمان این است که جامعه سالم، شاداب و امیدوار در جامعه پناهندگان ایجاد کنیم تا امید به آینده را از دست ندهند و پس از اتمام ظلم و جور در کشورشان به آنجا بازگشته تا کشورشان را آباد کنند. بنابراین تمام تلاش ها و اقدامات ما در راستای ایجاد هنجارهایی در بین جامعه پناهندگان است که رنج پناهندگی را کاهش می‌دهد.

محمدی فر در ادامه اظهارکرد: امروزه حدود ۱۷ هزار دانشجو و بیش از ۲۵ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی از جمعیت پناهندگان کشورهایی مانند افغانستان و عراق و … در کشور داریم و همچنین برنامه‌هایی در جهت حمایت و ارتقای امنیت در حوزه‌های سلامت، بهداشت و معیشت پناهندگان در دستور کار داریم.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: سازمان‌های جهانی و کشورهای اروپایی که در زنجیره مهاجرت قرار دارند، متاسفانه به مسئولیت‌های خودشان در رابطه با اقداماتی که در ایران انجام می‌شود، عمل نمی‌کنند و پاسخگوی مسئولیت‌ها نبوده در حالی که بارها تاکید شده بود مهاجرت حلقه‌های زنجیری هستند که همه کشورها در این زنجیره قرار دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید