مناطق آزاد باید باراندازهای صادراتی شوند

    کد خبر :306047

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت:در سال حمایت از کالای ایرانی، مناطق آزاد به باراندازهای صادراتی تبدیل و هم چنین از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین حمایت می‌شود.

مرتضی بانک، در مراسم تودیع و معارفه معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ماهیت و قوانین مناطق آزاد بر اساس فعالیت صد در صد پایدار و با تکیه بر توان بخش خصوصی استوار است.

به گزارش بازتاب،مرتضی بانک افزود:قوانین و مقررات مناطق آزاد به عنوان یک الگو برای تحرک بخشی به فعالیت‌های اقتصادی است و رویه‌هایی را خارج از سرزمین اصلی دنبال می‌کند چرا که این قوانین مترقی چابکی در اعطا مجوزها و مزیت‌های خاص این مناطق را به همراه دارد.
توسعه صادرات اصلی ترین رویکرد مناطق آزاد

مرتضی بانک با اشاره به اینکه توسعه صادرات در مناطق آزاد با جدیت در دستور کار دبیرخانه شورا و سازمان‌های مناطق آزاد قرار دارد گفت: عملکرد صادراتی مناطق آزاد از سال ۹۲ تا ۹۶ نشان می‌دهد که مناطق آزاد در توسعه صادرات کالای تولیدی و صادرات مجدد موفق بوده‌اند و برنامه‌های حمایتی و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای توسعه بیشتر پیاده سازی می شود.

وی با تاکید بر حمایت از تولید کالای ایرانی در مناطق آزاد کشور گفت: پیش‌بینی اجرای برنامه‌های متنوع در راستای حمایت از کالای ایرانی در مناطق آزاد انجام شده است به طوریکه سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در این مناطق به سمت کالای ایرانی با کیفیت و رقابت پذیر هدایت شده و حتی الامکان از مواد اولیه و کالای ایرانی برای تولیدات خود بهره ببرند که این موضوع نیاز اصلاح برخی ساختارها و قوانین در کشور است.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: مصرف تولیدات داخلی به جای خارجی در صورت تناسب قیمت‌ها و کیفیت یکسان نه تنها باعث حمایت از تولید و کالای ایرانی می‌شود بلکه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی فعال در مناطق آزاد را به استفاده بیشتر و موثر تر از این کالاها تشویق می‌کند. بدین منظور پیشنهاد می‌شود ورود کالاهای تولید شده در سرزمین اصلی به مناطق آزاد شامل مقررات کالای صادراتی گردد. این پیشنهاد هم اکنون در لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس شورای اسلامی مطرح است.
سرمایه گذاران سرمایه اصلی مناطق آزاد هستند

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران همواره به عنوان سرمایه اصلی مناطق آزاد محسوب می‌شوند و حمایت از آنان در دستور کار مدیران این مناطق قرار دارد گفت: نقشی که امروزه مناطق آزاد در اقتصاد کلان کشور ایفا می‌کند باعث می‌شود که نگاه ویژه‌ای به جریان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد داشته باشیم و از آنان حمایت جدی صورت گرفته و فرصت‌ها، بسته‌های سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های مناطق آزاد در بخش‌های مختلف را در اختیار آنان قرار دهیم.

بانک ادامه داد: سهولت در واگذاری مجوزها و فرآیند اخذ مجوزهای مربوطه می‌تواند در جلب و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی موثر باشد. ایجاد نهادهای ارتباطی میان مناطق آزاد با فعالان بخش خصوصی و مناطق آزاد دستگاه ها و نهادهای هدف در بخش سرمایه‌گذاری باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران شرایط، مزیت ها و ظرفیت‌های مناطق آزاد را بهتر بشناسند ضمن اینکه این نهاد کمک می‌کند تا سرمایه‌گذار راهنمایی شود تا در چه بخشی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند تا هم از حمایت از مناطق آزاد و هم از امنیت سرمایه خود اطمینان داشته باشد.

مشاور رئیس‌جمهور هم چنین بر ضرورت ایجاد مکانیسم‌های لازم برای رسیدگی به مشکلات و رفع نیازهای فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تاکید کرد.
حمایت از کسب و کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها در مناطق آزاد

بانک در ادامه با اشاره به این‌که امروز بخشی از اقتصاد کشور متکی به استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین است گفت: مناطق آزاد بسترها و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد کسب و کارهای نوین از طریق فضای مجازی و استارت‌آپ‌ها را دارند ضمن اینکه این نوع کسب‌وکارها می‌توانند به خصوص در صادرات کالا از مناطق آزاد به کشورهای مختلف و به ویژه کشورهای همسایه مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این مراسم، نقش و وظایف معاونت تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: آقای افتخاری از مدیران جوان، با سابقه و فعال کشور است که در حوزه‌های بانکی و بیمه‌ای از سابقه خوبی برخوردار است ضمن اینکه باید از زحمات مهدی بازارگان معاون سابق تولید، صادرات و فناوری به واسطه فعالیت‌هایشان تشکر کرد.

گفتنی است روز گذشته با حکم مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اکبر افتخاری، به عنوان سرپرست معاونت تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید