واکسن HPV از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند

    کد خبر :305867

رئیس انجمن متخصصان بیومیکرولوژی و بیماریهای عفونی ایران گفت:واکسن HPV به عنوان اولین واکسن ضد سرطان دنیا از بروز برخی بیماری های تناسلی و سرطان دهانه رحم پیشگیری می کند و تزریق آن برای دختران 10 تا 13 ساله سطح سلامت زنان را ارتقا می دهد و از هزینه های سنگین درمان سرطان در آینده می کاهد.
مسعود مردانی افزود: واکسن HPV از واکسن های مورد نیاز برای کشورهاست و در زمان حاضر این واکسن در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله انگلیس، آفریقای جنوبی و کانادا برای دختران 10 تا 13 سال تزریق می شود تا در مقابل زگیل تناسلی که به سرطان دهانه رحم منتهی می شود، ایمن باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه واکسن HPV حدود 6 سال است که به کشور وارد می شود، اظهار کرد: این واکسن، اولین واکسن ضد سرطان است و بهتر است دختران 10 تا 13 سال آن را بزنند.

مردانی ادامه داد: استفاده از این واکسن برای کشور ما بسیار ارزشمند است اما نوع وارداتی آن بسیار گران است و تحت پوشش بیمه نیز نیست زیرا هر دوز آن 280 هزار تومان قیمت دارد.

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: مردم باید آگاهی شان در مورد بیماریهای خطرناک که از طریق رفتارهای جنسی بروز می یابد، بالا رود، لازم است روحانیان، پزشکان، رسانه ها و سایر اقشار در زمینه اطلاع رسانی این بیماری ها آگاهی لازم را کسب کنند و کوشا باشند.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در دوره دبیرستان، پیشگیریهای مقاربتی به دانش آموزان آموزش داده شود، اگر دختران این واکسن را بزنند، دیگر لازم نیست در سنین بالاتر هر سال تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم بدهند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این وزارتخانه هفته گذشته در نشست خبری درباره واکسن HPV گفت: هر سال 927 مورد سرطان دهانه رحم در کشور رخ می دهد و 5درصد مردم به زگیل های ناحیه تناسلی دچار می شوند که بروز آن در زنان کمتر از 24 سال و در مردان بین 25 تا 29 سال بیشتر است.

وی افزود: اینکه تزریق واکسن HPV باعث عقیم شدن مردان و زنان می شود، بیانی غیر علمی و در حد شایعه است. خواهش می کنم که در این خصوص افراد علمی اظهار نظر کنند و اگر گزارش عملی وجود دارد به ما ارائه دهند. اما تاکنون گزارشی در این خصوص در دنیا ارائه نشده است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: این واکسن را 54 کشور استفاده می کنند و حتی برخی کشورها نیز آن را اجباری کرده اند و گزارش هایی مبنی بر عقیم شدن مصرف کنندگان این واکسن وجود ندارد؛ الان هم فقط یک نفر با عنوان علمی با واکسن HPV مخالفت کرده است.

حریرچی اضافه کرد: برخی، هر کار جدیدی که می خواهد انجام شود، را توطئه می دانند، این اشخاص بهتر است قبول کنند که مسئولان وزارت بهداشت برای سلامت مردم دارند کار می کنند.

وی اظهار داشت: زگیل تناسلی عوارض متعددی دارد که اختلال در روابط جنسی و افسردگی از جمله آنهاست و در بیشتر مواقع طلاق را به همراه دارد، ضمن اینکه درمان زگیل تناسلی به جز عوارض آن، پر هزینه است.

به گزارش ایرنا ،حریرچی افزود: طی سال های گذشته و همچنین در زمان حاضر نیز به دنبال تولید این واکسن بوده و هستیم. مطالعات ابتدایی آن انجام شده است، البته نوع خارجی این واکسن در بازار موجود است و باید سه بار تزریق شود.
وی، هزینه هر بار تزریق واکسن HPV را 273 هزار تومان بیان کرد و اظهار داشت: هزینه تزریق این واکسن در مراکز خصوصی بیشتر از این میزان ممکن است باشد. بنابراین راه درست این است که واکسن را در داخل کشور تولید کنیم.

علیرضا بیگلریف رئیس انستیتو پاستور ایران نیز پیش از تولید آزمایشگاهی این واکسن در چند شرکت داخلی خبر داد و گفت: با توجه به وجود دانش فنی کافی، چندین شرکت در کشور به تولید آزمایشگاهی واکسن HPV اقدام کرده اند اما هنوز وارد تولید انبوه و صنعتی نشده است و برای مرحله تولید انبوه واکسن، باید زیرساخت ها، فضاها و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید