سیاهچاله نادر هنگام بلعیدن یک ستاره کشف شد

محققان یک سیاهچاله متوسط در حال بلع ستاره ای نزدیک خود را کشف کرده اند. این پدیده بسیار نادر است.

به گزارش بازتاب به نقل از فیز، رصدخانه XMM-Newton سازمان فضایی اروپا یک سیاه چاله با حجم متوسط کشف کرده که در حال بلع یک ستاره نزدیک به خود است. در حقیقت این رصدخانه بهترین گزینه برای یک پدیده نادر و مرموز کهکشان را کشف کرده است.

در جهان انواع مختلفی سیاهچاله وجود دارد: ستاره های بزرگ هنگام مرگ سیاهچاله های عظیم ایجاد می کنند، از سوی دیگر کهکشان ها نیز در مرکز خود ابرسیاهچاله هایی با حجم میلیون ها برابر خورشید دارند. در این میان نوع دیگری از سیاهچاله نیز وجود دارد، سیاهچاله های متوسط که تصور می شود به تدریج رشد کرده و به ابر سیاهچاله تبدیل می شوند.

این سیاهچاله ها بسیار مرموز هستند و به همین دلیل نمونه کشف شده اهمیت زیادی دارد.

گروهی از محققان با بررسی اطلاعات تلسکوپ فضایی XMM-Newton X-Rayهمراه رصدخانه Chandra X-Ray و تلسکوپ Swift X-Ray متوجه نشانه هایی از فعالیت سیاهچاله شدند. آنها اشعه ای عظیم در حوالی یک کهکشان دوردست ردیابی کردند که همزمان با گذر ستاره از فاصله بسیار نزدیک سیاهچاله (و بلعیده شدن آن) دیده شد.

داچنگ لین محقق ارشد این پژوهش می گوید: این نوع از سیاهچاله تا به حال با این وضوح رصد نشده بود. تا به حال گزینه های محدودی از این نوع کشف شده بودند اما در کل سیاهچاله های متوسط بسیار نادر هستند.