یادبودی برای نقاش ۳۳ ساله در یک گالری

    کد خبر :30569

یادبود چهلمین روز درگذشت هنرمند جوان شیوا عینی همزمان با نمایش آثار این هنرمند در گالری مژده برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در مراسم یادبود چهلمین روز درگذشت هنرمند جوان شیوا عینی که به همت مژده طباطبایی برپا شد؛ رضا نامی، عنایت‌الله نظری نوری، منوچهر لطفی، فرید امین الاسلام و ابراهیم عینی… سخنرانی کردند.

سهراب هادی، نقاش و منتقد تجسمی در ابتدای این مراسم گفت: من روایت فوت ایشان را که در حقیقت یک تراژدی به معنای واقعی بود، زمانی شنیدم که قرار بود برای تماشای آثارش به آتلیه این عزیز بروم و متأسفانه این قرار به تعویق افتاد و هیچ‌گاه به ثمر ننشست. شیوا عینی به گمان من به واسطه هنرش، فردی مقرب بود. او نمی‌خواست در عالم هنر چیزی به دست بیاورد او در حقیقت می‌خواست که در عالم هنر جستجو کند و بیش از هر چیزی جستجوگر خود بود.من در او نگاهی دیدم که در سزان هنرمند مشهور فرانسوی وجود داشت. او آثارش را گذاشت و رفت تا شاید آثارش بخشی از تاریخ هنر باشد.

در ادامه این مراسم علی ذاکری که استاد راهنمای زنده یاد عینی در دانشگاه بود، صداقت و سخاوتمندی او را ستود و گفت: مرگ پایان زندگی شیوا نیست. همان‌گونه که پایان زندگی اگون شیله نبود. شاید برای همین است که ما سراغ هنر می‌رویم چرا که ما در ذهن یکدیگر داریم زندگی می‌کنیم.

او افزود:‌ زمانی که هر فردی با موضوع مرگ مواجه می‌شود هرکسی یک واکنشی دارد. من همواره دوست دارم خودم را مصرف کنم در واقع من یک تیوپ رنگ هستم که در نهایت همه رنگ‌هایش خالی می‌شود و تیوپی باقی می‌ماند که مورد استفاده هم نیست. من درباره شیوا تنها این حسرت را دارم که ای‌کاش این تیوپ کمی بیشتر مصرف می‌شد. چرا که او استعدادی ویژه داشت.

در ادامه این مراسم حاضران پس از شنیدن نوای نی و پخش چند قطعه موسیقی برای تماشای آثار این هنرمند درگذشته حاضر شدند.

در این نمایشگاه بخشی از آثار اخیر این هنرمند به همراه، آثار تمرینی و برخی از لوازم و وسایل و ابزارهای کار او نیز وجود داشت.

در این نمایشگاه همچنان که سیر کاری او به خوبی منعکس می‌شد، دفتر طراحی‌های این هنرمند و بخشی از تصاویر و دست‌نوشته‌های او نیز به نمایش در آمده بود.

شیوا عینی در آثار متأخر خود فضاهای به شدت اکسپرسیونیستی را خلق کرده بود، فضاهایی که انسان‌هایی را تحت سیطره جهان معاصر به ناکامی‌ها، سیاهی‌ها و تباهی‌ها کشانده است. او در کنار این آثار توجه ویژه‌ای به کودکان داشت و در بخشی از آثار او می‌توان غم و اندوه جانکاه او در قبال کودکان کار و گاهی کودکان سیاه‌پوست یا کودکانی که به هر نحو در معرض ستم قرار دارند را مشاهده کرد.

بخشی از آثار او که به نظر آثار ابتدایی او به نظر می‌رسند، بیشتر به پرتره‌ها و بیان رنج انسانی اختصاص داشت که در یک افق به دنبال بازنمایی نوعی هویت جامانده برای شناخت چیستی انسان و کیستی خود اوست. البته زنان و خشونت علیه زنان نیز موضوع بخش دیگری از آثار او هستند که در کنار کلاژهای او که با متریال‌هایی چون روزنامه و تور شکل گرفته‌اند، بیان‌گر کنش‌های درونی این هنرمند با پیرامون و جهانی است که در آن زندگی می‌کند.

شیوا عینی، نقاش ۳۳ ساله که  مدتی در  گالری مژده هم فعالیت داشت، ۳۰ فروردین ماه در اثر یک تصادف رانندگی عجیب در کرج دار فانی را وداع گفت.

___à_د_î___»_د_ç+___é_د___îظ_î_ç_د_î+___î_ê_د+___î___î+_»__+_»_د_____î+_à_ء_»_ç

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید