تقسیم کار ضد ایرانی جدید در خاورمیانه/ برنامه ریزی تحریم ها از طرف اسرائیل، تقبل هزینه ها از سوی عربستان و امارات

    کد خبر :305653

فعالیت ها و اقدامات ضد ایرانی اسرائیل و برخی کشورهای عربی به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی وارد فاز جدیدی شده است و آن ها با همراهی آمریکا، ضمن اتخاذ یک راهبرد ضد ایرانی واحد، تقسیم کار جدیدی را برای تحریم و تحدید نفوذ ایران در خاورمیانه برنامه ریزی کرده اند.

در همین رابطه، یک رسانه اسرائیلی روز دوشنبه گزارش داده رژیم اسرائیل با همراهی آمریکا تیمی مشترک برای اجرای تحریم های اقتصادی علیه ایران تشکیل داده اند.

روزنامه هاآرتص نوشته آمریکا و اسرائیل یک کمیته مشترک تشکیل داده اند تا تجربیات خود را برای اجرای نظام تحریم ها علیه ایران و کسب هر گونه اطلاعات درباره مقاصد ایران در زمینه برنامه هسته ای به کار بگیرند. تحریم های اقتصادی علیه ایران قرار است در بازه های زمانی 90 و 180 روزه بعد از خروج آمریکا از توافق هسته ای اجرایی شوند.

به گزارش تابناک، به نوشته هاآرتص، «شای باباد»، وزیر امور دارایی رژیم صهیونیستی و «اران نیتزان»، فرستاده این رژیم در واشنگتن برای امور اقتصادی برای تشکیل این تیم با مقام های آمریکایی به توافق دست پیدا کرده اند.

آمریکا و اسرائیل قبل از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در سال 2015، همکاری نزدیکی با یکدیگر برای نظارت بر اجرای تحریم های اقتصادی علیه ایران داشتند.

تیم مشترک آمریکا-اسرائیل قرار است به دولت ها برای اجرای تحریم ها علیه ایران کمک کرده و به شرکت هایی که ممکن است در معرض نقض این تحریم ها قرار داشته باشند، مشاوره ارائه دهند.

از سوی دیگر،امارات متحده عربی و عربستان سعودی نیز آمادگی خود خود برای همراهی با اسرائیل و آمریکا را اعلام کرده اند و در همین راستا پذیرفته اند تا هزینه های مالی مهار ایران در منطقه را پرداخت کنند.

به نظر می رسد اتحاد و همگرایی نزدیکی میان اسرائیل، آمریکا و امارات و عربستان برای مقابله با ایران در حال شکل گیری است و مقدمات آن نیز از ماها و حتی سال های قبل تا آنجایی که به روابط اسرائیل و اعراب مربوط می شود نیز برنامه ریزی شده است.

در همین راستا روز گذشته روزنامه نیویورکر در گزارشی در این رابطه خبر داد، امارات متحده عربی بعد از ترور محمود البحوح که هشت سال پیش در یکی از هتل های دبی به دست عوامل موساد انجام گرفت، لیستی از درخواست ها را برای مسکوت نگه داشتن این مسئله ارائه کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، بعد از عملیات ترور المبحوح در دبی امارات متحده خواهان خرید پهباد از اسرائیل شد اما تل آویو این درخواست را رد کد.

در ادامه این گزارش آمده است : سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مکالمه تلفنی بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و یک مسئول عالیرتبه اماراتی را شنود کردند که ظاهرا بعد از آن ملاقاتی نیز در قبرس بین این دو برگزار شد.

نیویورکر همچنین تاکید می کند: روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل به ویژه بعد از امضای تواق هسته ای با ایران رو به گسترش است گرچه روابط فیما بین آنها بیش از دو دهه وحتی به دوره امضای توافق اسلو باز می گردد.

در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز روز شنبه در گزارشی از روابط محرمانه امارات و اسرائیل خبر داد و اعلام کرد: روابط گسترده در این میان وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید