کاشانی: روحانی شبیه مصدق نیست/مصدق سناریوی انگلیسی ها را اجرا می کرد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ۸:۵۵
    کد خبر :305397

پسر آیت الله کاشانی گفت: روحانی درکلیت مثل مصدق عمل می کند، یعنی کارهایی را که باید انجام دهد، نمی کند و دائم کشور را به سمت اضمحلال می برد.

امیدکرمانی‌ها: این روزها تشابه سازی بین دکتر مصدق و حسن روحانی انجام می شود. سیدمحمود کاشانی پسر آیت الله کاشانی تشابه مصدق و روحانی را رد کرد.

مشروح گفتگوی نامه نیوز با کاشانی را در ادامه بخوانید.

به نظر شما تکرار سرنوشت مصدق برای حسن روحانی در حال وقوع است که یک سال پیش با رأی اکثریت قاطع مردم رئیس جمهور شد اما یک سال بعد از ناحیه افکارعمومی انتقادهای تندی به او می شود؟

چنین تشابهی وجود ندارد چون جریان نهضت ملی ایران اتفاق خاص و منحصر به فرد بود. مردم هنوز دلیل استعفای مصدق را در روز 30 تیر سال 31 نمی دانند. یعنی اگر کسی بپرسند چرا مصدق در آن روز از نخست وزیری استعفا کرد؟ خیلی بعید می دانم بتواند پاسخی دهد. حداکثر پاسخ این است که مصدق می خواست پست وزارت دفاع را بگیرد اما شاه موافقت نکرد. نکته آن است که کارهای مصدق همه با راز و رمز و حقه بازی همراه بود. یک سناریویی را انگلیسی ها چیده بودند و مصدق اجرا می کرد، در نتیجه جریان نهضت ملی ایران بسیار پیچیده است.

یک دیدگاه هم این است که مصدق می داند توانایی اداره امور کشور را نخواهد داشت، به همین دلیل استعفا کرد بنابراین دنبال بهانه ای بود که در اوج استعفا دهد تا قهرمان بماند؟

خیر، مصدق مجری طرح ساقط کردن نهضت ملی ایران بود بنابراین نمی شود آن ماجرا را به این سادگی با قضایای امروز مقایسه کرد اما خود این موضوع 5 سال ریاست جمهوری روحانی قابل ارزیابی های سیاسی و اقتصادی است. یعنی نباید گذاشت جامعه همین طور بی تفاوت از کنارش عبور کند.

در مجموع شما مشابه سازی سرنوشت روحانی با مصدق را درست نمی دانید؟

خیر، چون نهضت ملی بسیار پیچیده بود اما این به آن پیچیدگی نیست. بعید می دانم روحانی به دنبال اجرای آن سناریوی مصدق باشد. البته از جهتی روحانی درکلیت مثل مصدق عمل می کند، یعنی کارهایی را که باید انجام دهد، نمی کند و دائم کشور را به سمت اضمحلال می برد. لایحه بودجه 97 وقتی تقدیم مجلس شد، در نقدی نوشتم که «این لایحه موجب کاهش ارزش پول ملی می شود چون نصف درآمدهای مندرج در لایحه استقراض است که وقتی دولت درکنارش بخواهد یارانه و سهام عدالت دهد پول ملی دائم بی ارزش می شود.» در چنین وضعیتی جامعه به سمتی می رود که ارزش پول حفظ شود در نتیجه هجوم به بازار اتومبیل، سکه، ارز و مسکن اتفاق می افتد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. آرش سیفی گفت:

    سلام
    اینجانب حاضر هستم با پسر آیت الله کاشانی درمورد حقانیت دکتر مصدق و باطل بودن کاشانی مناظره کنم.

دیدگاهتان را بنویسید