تویوتا نیامده تحریم می کند؛ عرض ارادت دوباره تویوتا به آمریکا

    کد خبر :305330

در چند روز اخیر و در بحبوحه رفتن شرکت های خارجی از ایران به دلیل تحریم های آمریکا، برخی شرکت ها سعی کردند از آب گل آلود ماهی بگیرند و نیامده ایران را تحریم کنند! یکی از این شرکت ها، گروه خودروسازی تویوتاست که به تازگی اعلام نموده، ایران را تحریم کرده، حال آنکه این شرکت مدت هاست در ایران نمایندگی ندارد و هیچ گونه معاملات تجاری نیز با ایران نداشته است.

به گزارش تابناک؛ پس از اعلام خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور علیه ایران در مدت 90 روز و 180 روز، بسیاری از شرکت های خارجی که در ایران حضور داشتند و یا قرارداد همکاری با ایران امضا کرده بودند، برای در امان ماندن از تحریم های آمریکا اعلام کردند که همکاری خود با ایران را قطع می کنند و یا قراردادهای خود را لغو خواهند کرد.

در این بین، خروج شرکت های خودروسازی خارجی از کشور با اما و اگرهایی رو به رو بوده و هر روز یک خبر از این شرکت ها به گوش می رسد. پژو و سیتروئن اعلام کرده اند با اعمال تحریم ها از ایران خارج خواهند شد. شرکت خوردوسازی رنو در ابتدا اعلام کرد از ایران خارج می شود و سپس خبرهایی مبنی بر ماندن این شرکت در ایران مخابره شد.

برخی شرکت های خودروسازی هم برای اثبات ارادت خود به آمریکا و سردمدارانش، با اینکه مدت هاست در ایران حضوری فعال نداشته اند، اعلام کرده اند که ایران را تحریم می کنند؛ از جمله این شرکت ها، شرکت خودروسازی تویوتاست.

بنا بر خبر منتشره در خبرگزاری خانه ملت در 23 خرداد 1396، شرکت خودروسازی تویوتا اعلام کرده که ایران را تحریم خواهد کرد.

نکته مهم در این بین این است، همان گونه که گفته شد تویوتا مدت هست در ایران نمایندگی فعالی ندارد و این را در سایت رسمی خود نیز اعلام نموده است. همان گونه که از تصویر زیر مشخص است، رو به روی اسم ایران، ذکر شده است که “تویوتا موتور کمپانی (TMC) فعالیتش متوقف شده و در حال حاضر هیچ‌گونه معاملات تجاری با «ایرتویا» ندارد”.

این شرکت تویوتا همان شرکتی است که در دوم آبان ماه 1396 از رگولاتور بازار اوراق بهادار آمریکا به دلیل فروش یک دستگاه خودروی تویوتا توسط شعبه هندی به سفارت ایران در هند عذرخواهی نمود.

برخی کارشناسان در آن زمان معتقد بودند، این عذرخواهی به دلیل قوانین تحریمی آمریکا علیه ایران بوده و می گفتند: بر پایه قوانین آمریکا، از ششم فوریه سال 2013 به بعد، شرکت هایی که با کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا همکاری دارند، باید هر گونه قرارداد و معامله ای که با ایران منعقد کرده اند را اعلام کنند و مطابق با همین قانون شرکت ‌های آمریکایی و خارجی فعال در این کشور، از هرگونه معامله با ایران منع شده اند.

به هر صورت این دومین باری است که در کمتر از یک سال گذشته، شرکت خودروسازی تویوتا برای عرض ارادت به آمریکا و سردمدارانش اقداماتی را ضد ایران ترتیب می دهد و هم اکنون با بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران می خواهد از این آب گل آلود برای خود ماهی بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید