نماینده انگلیس در سازمان ملل: تضاد منافع در خاورمیانه به بی‌ثباتی انجامیده است

    کد خبر :305313

سفیر انگلیس در سازمان ملل با اشاره به تضاد منافع در خاورمیانه که بی‌ثباتی را در پی داشته است، ابراز امیدواری کرد همانند توافقنامه هلسنکی در جنگ سرد، توافقی میان ایران و عربستان محقق شود. وی درباره مساله کره شمالی نیز معتقد است، سناریوی محتمل آن است که برخورد با کره شمالی مشخص‌تر شده و احتمالا تحریم‌ها به صورت تدریجی رفع می‌شوند.

به گزارش ایسنا، کارن پیرس، سفیر انگلیس در سازمان ملل در اولین مصاحبه‌اش با یک روزنامه عربی از زمان آغاز فعالیت خود در سمت جدید در ابتدای سال جاری میلادی، در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت:‌ با وجود مخالفت‌های روسیه در حال حاضر تلاش‌ها برای موفقیت سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تعیین مسئول استفاده از گازهای سمی ممنوعه در سوریه و سایر کشورها ادامه دارند. انگلیس از کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای برگزاری کنفرانسی در لاهه در روزهای ۲۶ و ۲۷ ماه جاری دعوت کرده تا در آن نشست رای‌گیری برای اعطای اختیاری به این سازمان جهت تعیین طرف‌های مسئول انجام شود.

سفیر انگلیس در سازمان ملل برنامه‌های اصلاحات داخلی عربستان به رهبری محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور را بسیار جنحالی توصیف کرده و در ادامه ابراز امیدواری کرد با وجود منافع متضادی که در منطقه خاورمیانه ایجاد شده، راهکارهایی برای حفظ ثبات در این منطقه ایجاد شود و همانند توافقنامه هلسنکی که در اوت ۱۹۷۵ میان شوروی و کشورهای غربی امضا شد و در آن چارچوب روابط در طول جنگ سرد تعیین شد، توافقنامه‌ای میان عربستان و ایران به امضا برسد.

پیرس درباره برخی پرونده‌های اصلی در سازمان ملل از جمله پرونده کره شمالی نیز گفت: اگر پس از نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور کارها در شبه جزیره کره به خوبی پیش برود، شورای امنیت نقش خود را ایفا خواهد کرد.

وی افزود: ما به این سطح رسیدیم چون شورای امنیت پشت رهبری قدرتمند آمریکا متحد بود و این شورا توانست بیشترین فشار ممکن را برای اجرای تحریم‌هایی که در سلسله قطعنامه‌های چند سال اخیر شورا تصویب شده، اعمال کند و همین مساله عامل اصلی جذب دو کره به میز مذاکرات است. در حال حاضر نیز شورای امنیت منتظر آن است تا نظر آمریکایی‌ها را درباره این بشنود که آیا طرح این مساله در شورای برای اتخاذ موضعگیری مفید است یا نه.

سفیر انگلیس در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا شورای امنیت با کره شمالی به همان شیوه‌ای که با ایران در پرونده هسته‌ای‌اش برخورد کرد، تعامل خواهد کرد یا اینکه راه دیگری را در پیش خواهد گرفت، گفت: این هم یکی از سناریوهای ممکن است، سناریوی با احتمال بیشتر آن است که این برخورد مشخص‌تر باشد و احتمالا رفع تحریم‌ها به صورت تدریجی خواهند بود.

پیرس درباره نقش ایران در حمایت از اسد در سوریه و حزب الله در لبنان و نیروهای انصارالله در یمن نیز گفت: کشورهای منطقه مسئولیت اصلی تحقق ثبات در منطقه را می‌پذیرند، در یمن باید سازشی سیاسی با نیروهای انصارالله و نیز دیگر گروه‌های داخلی این کشور جهت حصول سازشی جامع‌ترمحقق شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت در الحدیده یمن نگرانی شدیدی را ایجاد می‌کند، گفت: هیچ راه حل نظامی در یمن وجود ندارد و باید سازشی سیاسی حاصل شود و مارتین گرفیتث، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز در همین راستا تلاش می‌کند.

پیرس فاش کرد، گریفیتث تلاش می‌کند روند سیاسی در یمن را با توجه به لزوم عقب‌نشینی حوثی‌ها از الحدیده آغاز کند و طرح او برای صلح در یمن شامل تخلیه الحدیده از نیروهای انصارالله همسو با قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز باز ماندن دو بندر الحدیده و الصلیف است که شریان اصلی حیات مردم یمن محسوب می‌شوند.

وی در ادامه از تعیین جدول زمانی برای این مساله خودداری کرد.

این مسئول انگلیسی درباره سوریه نیز گفت: من معتقد نیستم همه اقدامات روسیه در سوریه در راستای تحقق صلح باشد، بیشتر اقدامات این کشور در راستای کمک به بشار اسد است، اما برخی اقدامات روس‌ها از جمله ایجاد مناطق کاهش تنش و مذاکرات آستانه مفید بوده‌اند و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه به زودی کمیته قانون اساسی تشکیل می‌دهد. ما از روس‌ها و ایرانی‌ها در سوریه می‌خواهیم نفوذ خود را برای دستیابی به سازشی سیاسی به کار گیرند.

پیرس در پاسخ به این سوال که آیا اسد یا هر شخص دیگری در سوریه بابت استفاده از سلاح‌های شیمیایی محاکمه خواهد شد یا نه، گفت: ما از اینکه بتوانیم شخصی را به جرم استفاده از سلاح شیمیایی به دادگاه بیاوریم، دور هستیم، در حال حاضر دادگاه بین‌المللی مختص این کار وجود ندارد، به همین دلیل کار بر عهده دادگاهی ملی در سوریه یا هر مکان دیگری خواهد افتاد، آنچه بیشتر اهمیت دارد، آن است که راهکاری مناسب و بین‌المللی برای تعیین کسی که از سلاح شیمیایی استفاده کرده، ایجاد شود.

نماینده انگلیس در سازمان ملل با اشاره به اینکه کشورهای غربی از هدف خود برای دستیای به راه‌حلی در سوریه بدون اسد دست برنداشته‌اند، گفت: ما با جهان واقع آنگونه که هست، تعامل داریم، روشن است که تعیین پیش‌شرط‌هایی برای روند سیاسی در سوریه هرگز موفقیت‌آمیز نخواهند بود، پس ما برای همکاری با روس‌ها و دیگر طرف‌ها و نیز سازمان ملل جهت پیشبرد روند سیاسی آماده‌ هستیم و هرگز پیش‌شرطی که احتمالا مانع از این روند شود را تعیین نخواهیم کرد.

پیرس درباره درخواست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل برای حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها که انگلیس از آن حمایت نکرد، مدعی شد: متنی که مجمع عمومی تهیه کرده بود، متوازن نبود چراکه جنبش حماس در آن محکوم نشده بود و مشکل دیگر آن هم وجود ابهاماتی پیرامون راهکار ارائه حمایت لازم به فلسطینی‌ها بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید