خوابی که اردوغان برای همراه کردن ایران با خود در منطقه دیده است!

    کد خبر :305167

عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق که از حدود سه ماه پیش آغاز شده، در هفته های اخیر با تعیین هدف تصرف ارتفاعات قندیل در مرز عراق و ایران به اوج خود رسیده و با بمباران مکرر برخی مناطق کوهستانی منطقه ادامه دارد.

در همین ارتباط، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه طی سخنرانی در یک تجمع انتخاباتی، به طور رسمی از آغاز عملیات ارتش کشورش برای تصرف قندیل و سنجار در شمال عراق خبر داد و گفت: عملیات تمام نشده و ادامه خواهد داشت.

وی افزود: همان طور که عفرین، جرابلس، الباب و اعزاز را از لشکر قاتلان پاکسازی کردیم، باتلاق تروریستی قندیل را نیز به اذن خداوند، خشک خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: هدف ما خشک کردن بزرگترین باتلاق تروریستی است و قندیل دیگر برای کشور و ملت ترکیه منشا تهدید و ترور نخواهد بود.

به گزارش تابناک، وی اظهار کرد: تروریست ها هر کجا هم که بروند، دیر یا زود تاوان خواهند داد و ما به اقدامات خود علیه آنها ادامه خواهیم داد.

مقامات آنکارا که از سال ها پیش در آرزوی تصرف ارتفاعات قندیل به عنوان مهمترین منطقه حضور عوامل حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) هستند، در ماه های اخیر در پی موفقیت ارتش این کشور در اشغال عفرین در شمال سوریه، طی عملیاتی در شمال عراق، تا کنون حدود ۳۰ کیلومتر در عمق خاک عراق پیشروی کرده اند.

خبرگزاری آناتولی نیز سه روز پیش با اشاره به ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق به فرماندهی متین تمل فرمانده لشگر دوم ارتش ترکیه اعلام کرد: در جریان این عملیات که از ۱۱ ماه مارس سال جاری میلادی(۲۰ اسفندماه ۱۳۹۶) آغاز شده، بیش از ۴۰۰ کیلومتر مربع از مناطق تحت تصرف گروه پ.ک.ک پاکسازی شده است.

این در حالی است که مقامات ترکیه در چند روز گذشته بارها اعلام کرده اند که در عملیات قندیل با ایران هماهنگ هستند و به نوعی به دنبال همراه کردن ایران با ترکیه در این عملیات هستند.

در همین رابطه، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که با ایران درباره عملیات نظامی برون مرزی در تماس هستند.

چاووش‌اوغلو در مصاحبه تلویزیونی باشبکه «هابرتورک» گفت که تماس‌های مکرری را با ایران حول عملیات ضد تروریستی در شمال عراق و علیه گروه پ.ک.ک در کوهستان قندیل، برقرار کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی توضیح داد: «ما با ایران در تماس هستیم. پ.ک.ک برای آنها نیز تهدید به شمار می‌رود. (منطقه)‌ قندیل به مرز ایران بسیار نزدیک است. ما همکاری‌ها با ایران را افزایش می‌دهیم».

«نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع این کشور نیز روز گذشته گفته بود پیشتر به ایران برای اجرای عملیات نظامی مشترک جهت نابود کردن مقر پ.ک.ک در کوهستان قندیل پیشنهاد داده‌اند که هنوز پیشرفتی در این مسئله حاصل نشده اما ایران صرف عملیات ترکیه را تایید کرده است.

با این حال، هیچ کدام از مقامات ایرانی تاکنون چنین ادعایی از سوی مقامات ترکیه را تایید نکرده اند.

در مقابل، روزنامه دیلی صباح ترکیه عنوان کرد که ایران در حال فشار به دولت عراق برای مقابله به ارتش ترکیه در شمال این کشور است و به رغم فشار و خواست ترک ها، تهران از این اقدام آنکارا حمایت نمی کند.

با این حال، دیلی صباح مدعی است که فضای جدید در محیط امنیتی خاورمیانه ایران را مجبور خواهد کرد که از عملیات ترکیه در قندیل حمایت کند.

دیلی صباح نوشت: در شرایطی که آمریکا و روسیه اقداماتی را در پیش گرفته اند که منجر به تغییر توازن قدرت به ضرر ایران خواهد شد، تهران چاره ای جز همراهی با ترکیه برای جلوگیری از تغییر توازن به ضرر خود ندارد.این رسانه ترک، حمایت از ایران در آینده در برابر تحریم های پیش رو را منوط به همکاری و پیروی ایران از ترکیه می داند و معتقد است ایران در نهایت چاره ای جز این نخواهد داشت.

به نظر می رسد آنکارا به دنبال این است که در شرایطی که تهران با چالش های جدیدی مواجه است، به ایران این پیام را مخابره کند که برای مقابله موثر با این چالش ها، چاره ای جز کمک گرفتن از ترکیه ندارد و از این طریق قصد دارد امتیازاتی از ایران در عراق و سوریه بگیرد.

شاید به همین دلیل است که ایلدیریم نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد که اجازه حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک ترکیه را به آمریکایی ها نمی دهد. می توان این جمله مثبت نخست وزیر ترکیه را نوعی تهدید غیرمستقیم نیز به حساب آورد؛ در واقع، می توان این اظهارات ایلدیریم را اینگونه تحلیل کرد که اگر ایران با ترکیه همراهی نکند، آنکارا ممکن است پایگاه اینجرلیک را در صورت هرگونه حمله احتمالی آمریکا به ایران در اختیار واشنگتن قرار دهد!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید