رایزنی برای ورود اهدای خون به اورژانس ۱۱۵

    کد خبر :305029

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: باید بر اساس پروتکل اتحادیه اروپا، به سمت ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی حرکت کنیم.
پایگاه اهدای خون ثامن با زیر بنای ۲۰۰ متر مربع و با هزینه‌ای بیش از ۵ میلیارد ریال که بخش اعظم آن از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تامین شده است، با حضور مدیر عامل سازمان خون ایران، استاندار خراسان رضوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه و جمعی دیگر از مسئولان به بهره‌برداری رسید. تا پیش از این پایگاه انتقال خون در اطراف حرم مطهر رضوی در قالب کانکس به ارائه خدمات میپرداخت که با بهرهبرداری از این طرح، نخستین پایگاه انتقال خون ثابت در این منطقه ایجاد شد.

دکتر علی اکبر پورفتح‌الله – مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در مراسم بهره‌برداری از این طرح با تاکید بر اینکه اهدای خون باید در کشور به یک فرهنگ عامه تبدیل شود، گفت: باید تلاش شود با ایجاد گروههای اهداکنندگان خون، این سنت حسنه به یک حرکت اجتماعی در کشور تبدیل شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی حول مشارکت‌های اجتماعی متمرکز است، گفت: باید جهت اهدای داوطلبانه و ایثارگرانه فرآوردههای خونی به سمت اهداکنندگان مستمر خون حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این موفقیت باید در ابتدا محیط را ساخت، گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی بحث اهدای خون از سازمان‌های انتقال خون گرفته و به شوراهای شهر محول شده است و سازمانهای انتقال خون تنها در پروسه آزمایشگاهی و تولید فرآوردههای خون فعالیت میکنند.

وی با بیان اینکه سوانح رانندگی در ایران سالانه جان ۲۰ هزار هموطن را میگیرد، تصریح کرد: باید به ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی فکر کنیم تا بتوانیم بلافاصله پس از سانحه، جریان خون را برقرار و جان هموطنان را نجات دهیم.

پورفتح‌الله با بیان اینکه رایزنیهای اولیه در این خصوص انجام شده است، خاطر نشان کرد: باید بر اساس پروتکلی که در این خصوص در اتحادیه اروپا وجود دارد، حرکت کنیم و با ورود اهدای خون به اورژانس پیش بیمارستانی به این مهم بپردازیم.

به گزارش ایسنا ،بنابر اعلام وبدا، وی با بیان اینکه در حوزه تامین گروه خونی o به خصوص o منفی نیازمند ایجاد سازمان‌دهی‌های لازم هستیم، تاکید کرد: می‌توان با ایجاد باشگاه اهداکنندگان o منفی، این مشکل را تا حدودی برطرف کنیم و بتوانیم خون مورد نیاز را در امداد هوایی و اورژانسها در زمان بروز سانحه تامین کنیم.

پورفتح‌الله با اشاره به پایگاه ثامن در اطراف حرم مطهر رضوی، خاطر نشان کرد: باید پایگاه های خون اطراف حرم به مرکزی برای ساماندهی باشگاه خون o منفی تبدیل شود و از ظرفیت اهداکنندگان بالای خون، به خصوص در میان زائران استفاده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید