رفتار تبعیض آمیز بیمه سلامت با داروخانه ها جواب نمی دهد

    کد خبر :304999

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: اقدام بیمه سلامت در تقسیم‌بندی داروخانه‌های جدید و قدیمی برای ارائه خدمات، تبعیض آمیز است.

حیدرعلی عابدی، در واکنش به چالش جدید ایجاد شده در حوزه درمان ناشی از عدم انعقاد قرار داد سازمان بیمه سلامت با داروخانه‌های جدید التاسیس که بازرس انجمن داروسازان تهران عنوان کرده است، افزود: بی‌تردید دادن یک سهمیه خاص از سوی سازمان‌های بیمه‌ای چه به بیمارستان‌ها و چه داروخانه‌ها کارگشا نخواهد بود، در نتیجه این اقدام تنها باعث پیچیده‌تر شدن مشکلات بیماران خواهد شد.

وی ادامه داد: آنچه در این مورد اهمیت دارد این است که وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه ای باید در چارچوبی که بر اساس برنامه ششم توسعه به آنها ابلاغ شده بود، فعالیت کنند، که یکی از مهم‌ترین آنها الکترونیکی کردن پرونده بیماران است.

عابدی در مورد پاسخ بیمه سلامت مبنی بر اینکه ادارات کل استان‌ها می‌توانند با توجه به بودجه و اعتبارات استانی، قرارداد جدید تنظیم کنند تصریح کرد: اگر پرونده بیماران الکترونیکی شود هر بیماری به داروهای مورد نیاز خود به راحتی دسترسی پیدا کرده و در چارچوب طرح تحول سلامت حق بیمه دریافت می‌کند، اما در شرایط کنونی به دلیل عدم تحقق این مهم سازمان بیمه سلامت نمی‌تواند هزینه‌های درمان بیماران را کنترل کند، بنابراین به یک سری راه‌حل‌هایی روی می‌آورند که به صورت پایلوت اجرا شده و نمی‌تواند روش اصلی باشد که نه تنها راهگشا نخواهد بود، بلکه در این میان فقط مردم آسیب می‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باید چه سازمان بیمه سلامت و چه وزارت بهداشت در ریل‌گذاری صورت گرفته در برنامه ششم توسعه حرکت کنند که راهگشا خواهد بود، از سوی دیگر اگر طرح سطح‌بندی خدمات انجام شود تنها داروهای مورد نیاز بیماران تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و افرادی که واقعا به این داروها نیاز دارند به داروخانه مراجعه کرده و دارو دریافت می‌کنند.

به گزارش مهر، عابدی با بیان اینکه نباید هر فردی بتواند بدون برنامه و نسخه به داروخانه مراجعه کند یادآورشد: ممکن است فردی در طول یک هفته به دفعات به داروخانه‌های متعدد مراجعه کرده و داروهای متنوع بگیرد، چرا که از خدمات بیمه استفاده می‌کند در صورتی که به این داروها نیاز هم ندارد، اما اگر ارائه خدمات داروخانه‌ها در چارچوب سطح‌بندی خدمات صورت بگیرد این امکان وجود ندارد که هر فردی بدون نیاز جدی از داروهای موجود در داروخانه‌ها استفاده کند، ضمن اینکه به دنبال آن در اعتبارات تخصیص‌یافته به حوزه سلامت هر استان هم صرفه‌جویی خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: قطعا تقسیم‌بندی داروخانه‌ها به جدیدالتاسیس یا قدیمی برای ارائه خدمات جواب نمی‌دهد و سودی هم برای بیمه سلامت نخواهد داشت و تنها اقدامی در جهت اعمال تبعیض بین داروخانه‌ها خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید