جدیدترین اخبار
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸ اجتماعی کد خبر :304844
معاون ترافیکی شهر یزد مطرح کرد؛

موتورسیکلت‌ سواران یزدی به مسیر دوچرخه‌سواران هم رحم نمی‌کنند

معاون ایمنی و ترافیک شهری شهرداری یزد، نبود راهکار اجرایی مناسب در زمینه ممانعت از ورود موتورسیکلت‌ها به مسیرهای عبور دوچرخه را به عنوان چالشی اساسی در ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه دانست.

به گزارش ایسنا، دکتر حمید دهقان در نشست اخیر کانون تفکر شهر هوشمند که با موضوع «بررسی چالش‌های حمل و نقل درون شهری یزد» در پردیس آزادی دانشگاه یزد برگزار شد، در مورد سازماندهی حمل و نقل شهری، به مثلث ترافیک اشاره و تصریح کرد: سه راس مثلث ترافیک براساس استانداردهای بین‌المللی شامل «آموزش ترافیک»، «مهندسی ترافیک» و «اعمال قانون» است که البته چگونگی تعامل نیروهای پلیس و شهرداری نیز در این مثلث، بسیار مهم است.

دهقان در مورد مشکل راکبان موتورسیکلت در موضوع ترافیک شهر یزد، پس از بررسی تمایل زیاد به استفاده از موتورسیکلت به جای دوچرخه در کشورهای جنوب شرق آسیا و مقایسه آن با کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا با سه درصد جمعیت موتورسوار، به بررسی قوانین مخصوص استفاده از موتورسیکلت در برخی از کشورها از جمله مالزی پرداخت.

معاون ایمنی و ترافیک شهر یزد در ادامه با بیان این که میانگین عمر مفید خط‌کشی‌های معابر کمتر از ۲۰ روز است، بر این نکته تاکید کرد: برای ایجاد اثربخشی در این حوزه به خصوص در قسمت خط‌کشی‌های محوری و خط‌کشی‌های عابر پیاده، استفاده و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین دنیا بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: این که چگونه می‌توان در این حوزه اقدام کرد و فرهنگ استفاده از خط عابر پیاده را در میان مردم یزد نهادینه کرد، مسائلی است که باید در مورد آن تامل کرد .

وی به کمبود پارکینگ‌های عمومی در یزد نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها ۳۲ پارکینگ با ظرفیت ۱۰۲۵ خودرو در شهر یزد وجود دارد که با توجه به نیازهای رو به افزایش شهر، این تعداد بسیار اندک است.

دهقان همچنین به مقایسه نحوه عملکرد پارکینگ‌های استان با نحوه عملکرد پارکینگ‌های روباز کشورهایی مانند چین پرداخت و گفت: نیاز به تامین اعتبار و تامین تکنولوژی برای هوشمندسازی پارکینگ‌ها(جدای از مکانیزه‌سازی فعلی) و نیاز به افزایش تعداد جای پارک استان از چالش اساسی در این حوزه است.

این مسئول یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل دورن شهری یزد را موضوع ناوگان اتوبوسرانی شهری و و تمایل به استفاده از وسایل نقلیه شخصی برشمرد و تصریح کرد: در حالی که در سال ۱۳۸۵، شهر یزد با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر دارای ۳۳ میلیون مسافر ناوگان حمل و نقل عمومی در سال بود، این رقم در سال ۱۳۹۶ برای این شهر با افزایش جمعیت به ۶۰۰ هزار نفری، فقط ۲۰ میلیون مسافر شده است.

وی ادامه داد: این وضعیت در حالی است که ۸۱ درصد از اتوبوس‌های مورد استفاده در حمل و نقل عمومی شهر یزد، زیان‌ده بوده و ۸۲ درصد آنها نیز بالای ۱۰ سال عمر دارند .

دهقان، معاون ایمنی و ترافیک شهری شهرداری یزد از جمله اقدامات انجام شده بخش آموزش این معاونت را نیز آموزش و فرهنگ ‌سازی از طریق پارک ترافیک شهری، برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان، کلاس‌های اجباری آموزشی رانندگی تدافعی برای رانندگان متخلف و کارمندان ادارات ذکر کرد.

وی، یکی از مهمترین چالش‌های حمل و نقل شهری یزد را عدم ارتباط برچسب‌های معاینه فنی با دوربین‌های سطح تخلف و عدم مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی عنوان کرد.

وی آسیب‌های ناشی از این مشکل را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: در حالی که از ۱۸۰ هزار خودروی موجود در شهر، ۶۰ هزار خودرو باید به مراکز فنی مراجعه کنند ولی آمار مراجعه خودروها به این مراکز بسیار اندک است.

در ادامه این نشست «حمیدرضا قمی» عضو شورای شهر یزد، قدرت مانور نامحدود موتور سیکلت‌ها و سرعت بالای آنها را به عنوان دو عامل کلیدی در جهت ترغیب به استفاده از موتور سیکلت و عدم استقبال از دوچرخه دانست.

«محمدرضا پژوهان» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز با بررسی تجربه موفق سنگاپور در کنترل مسیرهای عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و موتورسیکلت‌سواران، استفاده از تجربیات این کشور را مهم دانست.

«سعید عطار» دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با تاکید بر ضرورت برقرار کردن مدیریت واحد شهری و پرهیز از موازی کاری سازمانی، به تجربه ناموفق جنوب ایتالیا در کنترل موتورسواران در مقابل تجربه شمال این کشور اشاره کرده و بر اهمیت در نظر گرفتن عوامل روانشناختی و جامعه شناختی در سیاست‌گذاری شهری در حوزه ترویج استفاده از دوچرخه تاکید کرد .

«مجید تجملیان» عضو هیئت علمی دانشگاه تفت هم ناامنی دوچرخه‌سواران را به عنوان مهمترین چالش موجود برشمرد و طرح پیشنهادی ایمن‌سازی دوچرخه‌سواری در استان را مورد بررسی قرار داد.

وی همچنین به بیان نکاتی در زمینه استفاده از دیوارهای لیزری هوشمند و همچنین متنوع سازی خدمات دوربین‌های نظارتی در جهت ایمن‌سازی گذرگاه‌های عابر پیاده با توجه به تجربه کشورهایی مانند امارات پرداخت و پیشنهاد کرد که مسئولان استان با اقدامات مبتکرانه، استانداردهای جدیدی در رابطه با نصب سرعت‌گیرها، تدوین و با رایزنی با سازمان‌های ملی مربوطه، در جهت اجرای آن اقدام کنند

«اکرم فداکار» مدیر کل ICT استان نیز سازماندهی عرضه ناوگان حمل و نقل درون شهری با توجه به تقاضا در نقاط مختلف شهر را لازمه‌ ایجاد اثربخشی در این حوزه ذکر کرد.

«امیر جهانگرد» دبیر کانون تفکر شهر هوشمند نیز به تشریح نحوه عملکرد و مکانیزم‌های داخلی سرعت‌گیرهای هوشمند موفق که با هزینه اندک قابل بهره‌برداری هستند، پرداخت .

به نظر وی، اجرای هر طرحی در ابتدا نیازمند اقتدار نهادهای مجری قانون و طراحی جریمه‌های سنگین هست.

«مهدی سالاری» مدیر عامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد هم بر این نکته تاکید کرد که باید نگاه بخشی‌نگری در زمینه حمل و نقل استان مورد بازنگری قرار گیرد و میان بازیگران و عناصر مرتبط وحدت و هماهنگی در جهت ایجاد اثربخشی به وجود بیاید.

به گفته وی، باید فرآیندهایی مانند نحوه صدور گواهینامه، درآمد مراکز معاینه فنی و درآمد پارکینگ‌های شهرداری سازماندهی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استان، اساتید صاحب نظر در این حوزه و سایر نخبگان و متخصصان در جهت اصلاح زیرساخت‌های فعلی استفاده شود.

روی خط خبر

  • وقوع انفجارهای تروریستی در کرکوک عراق
  • نرخ طلای سیاه صعودی شد
  • آخرین وضعیت تکمیل فاز ۳ پایانه کانیتنری بندر شهیدرجایی
  • یک نماینده: پیام رسان‌های خارجی باید فیلتر شوند
  • درمان رایگان گاومیش‌های سوخته در هورالعظیم
  • برنامه‌های تلویزیون برای آخر هفته
  • آلبرایت: ترامپ موهبتی برای پوتین است
  • پمپئو: تحریم‌های کره شمالی ادامه می‌یابد
  • بهره‌گیری از نظرات گروه‌های علمی برای تدوین مصوبه جایگزین برج باغ
  • محدودیتهای مالی آموزش و پرورش برای تامین هزینه مدارس شبانه‌روزی و سرانه‌ دانش‌آموزی
  • ژاپن برای نخستین بار پس از سونامی ۲۰۱۱، با فعالیت یک نیروگاه برق اتمی موافقت کرد
  • علی زندوکیلی با «ستارخان» به برج میلاد می‌آید
  • هاشمی تاکید کرد: لزوم جلوگیری از تبدیل مشکلات اجتماعی به بحران‌های امنیتی
  • بارش باران در برخی محورهای استان مازندران
  • بهروز نعمتی: پیگیر تشکیل حزب هستیم
  • عباسعلي كدخدايي:ما اصلا خط كش اصلاح‌طلبي و اصولگرايي نداريم
  • علی صوفی:مجبور بودیم که از روحانی حمایت کنیم
  • محسن هاشمی رفسنجانی:امکان بروز بحرانهای اجتماعی در مقیاسی گسترده تر از حوادث دی ماه وجود دارد؛با شرایط حادتری نسبت به ایام دفاع مقدس مواجهیم
  • سناتورهای امریکا تحریم‌های جدید روسیه را کلید زدند
  • بزرگترین خریداران نفت ایران در برابر تحریم های آمریکا چه تصمیمی گرفته اند؟
  • نظر فرمانده کل ارتش درباره سطح آمادگی ارتش
  • بیانیه مهم وزارت خارجه درباره یک سفیر
  • آخرین خبر در مورد وضعیت اضطراری ترکیه
  • چه افرادی کابینه روحانی را ترک خواهند کرد؟
  • دلیل واقعی احضار احمدی‌نژاد به دادگاه
  • استفاده از چهره بازیگر بازی تاج و تخت در بنر شهرداری!
  • جزئیات پیشنهاد تعطیلی یک ماهه دانشگاه‌ها
  • پشت پرده سفر محرمانه فرستاده ویژه پوتین به تهران
  • جدیدترین نظر روس ها در مورد حضور نظامی ایران در سوریه
  • استارت اصلا‌ح در نظام بانکی