در عراق چه خبر است؟/ ابراز ناامیدی حکیم از سیاستمداران عراقی/ مقتدی صدر از العبادی دور شده است

    کد خبر :304524

در حالی که گروههای مختلف در عراق پس از انتخابات تلاش میکردند روشی برای ائتلاف برای تشکیل دولت پیدا کنند یک آتش سوزی فضای سیاسی را ملتهب کرد.
آتش‌سوزی در بزرگترین مرکز نگهداری صندوق‌های انتخابات پارلمانی اخیر عراق در آستانه بازشماری دستی آرای مردم، فضای سیاسی این کشور را ملتهب کرده بود که خبر جدیدی از عراق تا حدود زیادی خط کشی جدید ائتلافها را روشن کرد. جریان صدر و العامری ائتلاف کردند.

همه‌چیز در عراق برای بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی اخیر (22 اردیبهشت) آماده شده بود و حتی 10 هزار نفر برای انجام این مأموریت مشخص شده بودند که یکباره مقارن ظهر یکشنبه زبانه‌های آتش از بزرگترین انبارهای نگهداری صندوق‌های رأی در بغداد، به هوا بلند شد. وقوع این حادثه در شرایط بسیار حساس، همانطور که انتظار می‌رفت، به بدگمانی‌ها دامن زد و فضای نسبتا آرام سیاسی عراق را ملتهب کرد. در ارتباط با جزئیات ماجرا گزارشات ضد و نقیضی رسیده است؛ یک مسئول امنیتی عراق گزارش داد، درهای بیرونی انبارها (محل نگهداری صندوق‌های رأی) با خشونت باز شده‌اند و آثار چکش آهنی یا نظیر آن، روی درها وجود دارد.
رئیس پارلمان عراق اظهار داشت: جنایت سوزاندن صندوق‌های رای در منطقه «الرصافه» (بغداد) اقدامی عمدی بوده و با هدف مخفی کردن تقلب در آرای مردم و تغییر اراده آنها صورت گرفته است. الجبوری بار دیگر برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی را خواستار شده است.

به گزارش نامه نیوز، مقتدا صدر رهبر ائتلاف پیروز «سائرون» هم طی توئیتی، به ماجرای آتش‌سوزی، واکنش نشان داده و نوشته: «وضعیت عراق خطرناک است و من نسبت به آغاز جنگ‌ داخلی هشدار می‌دهم.» «ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیه» هم خواستار تشکیل دولت موقت و برگزاری مجدد انتخابات شده است.
اما از طرفی در حالی که پیش از این ائتلاف بین سه جریان صدر، حکیم و علاوی اعلام شده بود، دیروز مقتدی صدر و هادی العامری با حضور در نشست خبری مشترک به میان خبرنگاران آمدند و از ائتلاف سائرون و فتح خبر دادند. در نشست خبری رئیس فهرست فتح و مقتدی صدر رئیس فهرست سائرون بر لزوم اتخاذ تشکیل ائتلاف واقعی با هدف تسریع در روند تشکیل دولت به دور از طافه گرایی تاکید شد.

این روند به نظر می رسد بتواند بر کاهش التهابات سیاسی پس از آتش سوزی صندوقهای رای تاثیرگذار باشد. صدر و العامری در نشست خبر در نجف اشرف ضمن تاکید بر اتحاد کشور در پساداعش اعلام کردند نشست بسیار مثبتی برای پایان دادن به مشکلات کشور و مردم بود . ائتلاف جدید ما ائتلافی ملی و در چارچوب اصول ملی است و می خواهم این بیانیه را برابر شما اعلام کنم: «در این روز مبارک در بیست هفتمین روز ماه مبارک، نشستی بسیار مهمی بین ائتلاف سائرون و ائتلاف فتح برگزار شد و به همه اعلام می کنیم ائتلافی واقعی بین سائرون و فتح است با هفد تسریع در روند تشکیل دوتلی ملی و همه به این فضای ملی به دور از سهمیه بندی و به دور از طائفه گری دعوت هستند.
ائتلاف صدر و الفتح بدور از ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر عراق جالب توجه است. چراکه اخیرا العبادی بسیار به لیست سائرون نزدیک شده و صدر در مناسبت‌های عدیده‌ای حمایتش از العبادی را اعلام کرده بود.

اما برخی اخبار درز شده حکایت داشتند که صدر از العبادی خواسته برای ائتلاف با او از حزب الدعوه خارج شود تا بتواند برای دور دوم نخست وزیر شود اما العبادی این درخواست را رد کره است.

حال با توجه به اینکه ائتلاف صدر با ۵۴ کرسی، ائتلاف الفتح با ۴۷ کرسی، جریان الحکمة با ۱۹ کرسی و ائتلاف الوطنیه با ۲۱ کرسی مجموعا ۱۴۰ کرسی می‌شوند عددی دشوار در معادله سیاسی عراق را تشکیل می‌دهند. اما مساله تشکیل دولت با تعیین پست رئیس‌جمهوری در ارتباط است که نیاز به موافقت دو سوم رای نمایندگان یعنی ۲۱۳ رای دارد.

اما این در حالی است که خبرهای امیدوارکننده ای از عراق بیرون نمی آید. شنیده می شود، عمار حکیم رهبر لیست الحکمه و یکی از شخصیت‌های فعال برای تشکیل ائتلاف بزرگ پارلمان برای سائرون، سرخوردگی خود را از به بن‌بست رسیدن روند سیاسی تشکیل آن اعلام کرده است.

عمار حکیم در توییتی اعلام کرد: گرچه نمی خواهم در برابر ملت و اهلم بدبین باشم اما تلخی، سردی و ضعف سیاسی کشور برای دستیابی به راه‌حلی حکیمانه برای حل‌وفصل مسایل مبتلا به محلی و منطقه‌ای قلبم را می‌فشارد.
در حال حاضر این سوال مطرح است که دلیل این ناامیدی از سوی حکیم چیست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید