ارزش صادرات هر کیلو خاویار برابر با 32 بشکه نفت خام

    کد خبر :304512

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: ارزش هرکیلو صادرات خاویار برابر با 32 بشکه نفت خام است.

دکتر «مریم فلاحی» در حاشیه بازدید استاندار گیلان از موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: ماهیان خاویاری 200 میلیون سال قدمت دارند و به‌عنوان فسیل زنده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: در جهان 27 گونه مختلف ماهیان خاویاری وجود دارد که 5 گونه در دریای خزر است و باتوجه به کاهش ذخایر ماهیان در دریای خزر هر سال میزان صید رو به کاهش است.

فلاحی خاطرنشان کرد: عوامل انسانی شامل برداشت غیراصولی و صید غیرمجاز، آلودگی‌های نفتی و صنعتی، تخریب زیستگاه‌ها، تخریب مناطق نوزادگاهی، افزایش جمعیت و بیکاری باعث کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر شده است که علاوه‌بر آن عوامل طبیعی از جمله خشکسالی، بیماری‌ها، مزاحمان اکولوژیک و عوامل تهدیدکننده بیولوژیک بومی از مهم‌ترین دلایل این کاهش است.

وی ادامه داد: ارزش هر کیلو صادرات خاویار در سال 95برابر با 1813 دلار بوده که با احتساب قیمت هر بشکه نفت بر اساس قانون بودجه 1397(58-54) ارزش صادرات هرکیلو خاویار برابر با 32 بشکه نفت خام است.

فلاحتی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر هرچند که برداشت ماهیان خاویاری از دریا کاسته شده است اما پرورش ماهیان خاویاری رو به افزایش است و گیلان و مازندران بیشترین مزارع پرورش ماهی کشور را دارند.

به گزارش ایران جیب،وی یادآور شد: موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر تنها مرکز تحقیقاتی ماهیان خاویاری کشور و جزو 3 موسسه مهم دنیا است.

رئیس موسسه تحقیقات بین‌المللی تاسماهیان دریای خزر گفت: بیش از 6 سال است که وضعیت ذخایر دریای خزر بررسی نشده است و ما شناور تحقیقاتی نداریم و برای هر مرحله گشت‌زنی در دریای خزر برای بررسی ذخایره نیاز است.

فلاحی خاطرنشان کرد: باتوجه به روند نزولی ذخایر تاسماهیان در دریای خزر، یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال و تولید پروتئین، پرورش ماهیان خاویاری است که با توجه به بیش از 40 سال سابقه تکثیر و پرورش و وجود گونه‌های مناسب هم‌چنین شرایط آب هوایی مستعد در استان‌های مختلف کشور و صدور موافقت‌های اصولی پرورش تاسماهیان کشور ایران از پتانسیل مناسبی جهت پرورش ماهیان خاویاری برخوردار است.

وی یادآور شد: افق برنامه سازمان شیلات تا سال 1404 تولید 20 هزار تن گوشت و 20 تن خاویار است و استان گیلان از استان‌های توانمند در این زمینه محسوب می‌شود که ما می‌توانیم با تکیه بر این پتانسیل در راستای اشتغال و ایجاد درآمد پایدار گام برداریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید