راز خوشحالی سعودی ها از برد ایران در برابر مراکش و به وجد آمدن مراکشی از تحقیر عربستان در برابر روسیه!

  • آرشیو
  • یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۹:۵۱
    کد خبر :304487

پس از اینکه عربستان در بازی افتتاحیه جام جهانی 2018 در روسیه، با نتیجه 5 بر صفر مغلوب میزبان این بازی ها شد و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، تحقیر تیم ملی عربستان را در کنار ولادیمیر پوتین دید، بسیاری از کاربران جهان عرب در فضای مجازی، واکنش جالبی به این باخت سنگین نشان دادند.

به گزارش تابناک؛ بیش از اینکه روس ها از این برد خوشحال بودند، مراکشی ها باخت عربستان در برابر روسیه را جشن گرفتند. در مقابل می بینیم پس از باخت مراکش در برابر ایران، بسیاری از کاربران سعودی نیز خوشحالی خود را بروز می دهند؟

حال این پرسش مطرح می شود که مسأله چیست؟ چرا مراکشی ها از باخت سعودی ها به وجد می آیند و در مقابل به شکل باورنکردنی کاربران سعودی از برد ایران در برابر مراکش خوشحال می شوند؟

این پرسشی است که بیش از هر چیز پاسخ آن را باید در وارد کردن تمایلات سیاسی عربستان به درون ورزش و به ویژه فوتبال جستجو کرد.

کش

در همین رابطه، پایگاه آمریکایی لوبلاگ، به پیشبرد جاه طلبی های سیاسی عربستان با استفاده از ورزش فوتبال پرداخته است. به طوری که در هفته گذشته، وقتی جدال بر سر میزبانی جام جهانی 2026 میان آمریکا و مراکش در جریان بود، سعودی ها و برخی دیگر از کشورهای عربی با پشت کردن به مراکش، به میزبانی آمریکا، کانادا و مکزیک رأی دادند؛ مسأله ای که باعث خشم بسیاری در جهان عرب و به ویژه مراکشی ها شد.

در این رأی گیری که در مسکو پایتخت روسیه انجام شد، پیشنهاد آمریکای شمالی با ۱۳۴ رأی در مقابل ۶۵ رأی مراکش برای میزبانی جام جهانی به پیروزی رسید.

اما موضوع قابل توجه در این باره این است که کاندیداتوری مراکش برای میزبانی جام جهانی، همزمان با تهدیدهای دونالد ترامپ و موضع عربستان سعودی ـ که هنوز هم بحث ها درباره آن ادامه دارد ـ با جنجال بزرگی همراه شد، به گونه ای که ترامپ برخی کشورها را نسبت به عدم رأی دادن به ضرر سه کشور مذکور تهدید کرده بود.

همان طور که گفته شد، از دیگر موضوعات جنجال برانگیزی که با کاندیداتوری مراکش همراه شده بود، موضع عربستان است، چون «ترکی آل شیخ» مشاور دربار پادشاهی عربستان و وزیر ورزش این کشور ـ که سمت ریاست فدراسیون فوتبال کشورهای عربی را نیز برعهده دارد ـ بارها گفته بود، از سه کشور آمریکا، مکزیک و کاندا علیه مراکش حمایت خواهد کرد.

وی گفته بود، به رغم روابط نزدیک و مستحکم عربستان و مراکش، این کشور از کاندیداتوری سه کشور مذکور حمایت می کند؛ اظهاراتی که بسیاری آن را به مثابه خنجری از پشت به مراکش برمی شمارند.

موضوع جالبتر اینکه آل شیخ به عمد رسانه های آمریکا مثل سی ان ان و بلومبرگ را برای اعلام موضع غیرحامیانه خود از مراکش انتخاب کرد.

این در حالی است که آل شیخ، مارس گذشته در حساب توییتری خود نیز بخشی از این مصاحبه را منتشر کرد که در پاسخ به خبرنگار سی ان ان که از وی می پرسد: «شما در این اواخر اعلام کرده اید که هرگز به نفع مراکش رأی نخواهید داد، زیرا این کشور از عربستان و متحدانش در محاصره قطر حمایت نکرد؟» می گوید: منافع عربستان از هرچیزی بالاتر است. آمریکا یک کشور متحد است و از قویترین و بزرگترین متحدان ماست.

موضع عربستان در قبال کاندیداتوری مراکش برای جام جهانی، نه فقط در مراکش بلکه در کشورهای عربی نیز باعث خشم محافل مختلف شده است؛ به طوری که فعالان شبکه های مجازی در این کشورها، خشم خود را نسبت به این موضوع ابراز کرده اند و اقدام عربستان را خنجری در پشت مراکش و کشورهای عربی محسوب کرده اند.

از سوی دیگر، شبکه خبری الجزیره گزارش داد: کارشناسان مراکشی در واکنش به ناکامی مراکش برای دستیابی به میزبانی جام جهانی عنوان کردند: حمایت عربستان از پرونده آمریکا برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۶ ضربه دردناکی برای رباط محسوب می شود که برای آن به هر دری می زد.

این کارشناسان به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفتند: موضع عربستان به اظهارات رئیس سازمان ورزش عربستان محدود نمی شود، بلکه موضوع به تنش خاموش میان رباط و ریاض برمی گردد که پرونده جام جهانی ۲۰۲۶ به سبب موضع مراکش نسبت به بحران اخیر خلیج فارس آن را علنی کرد.

این در حالی بود که مراکش حمایت کامل کشورهای عربی، اسلامی و آفریقایی را در این پرونده انتظار داشت.

در همین رابطه، روز جمعه وزارت فرهنگ و ارتباطات مراکش در واکنش به این اقدام عربستان اعلام کرد که محمد الاعرج، وزیر این کشور در نشست وزرای رسانه کشورهای ائتلاف متجاوز سعودی ـ که قرار است در شهر جده در ۲۳ ژوئن برگزار شود ـ شرکت نخواهد کرد.

قرار است در نشست عربستان، نمایندگان کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی در کنار کویت، اردن، مصر و بحرین شرکت داشته باشند.

پیش از این و در جریان رأی منفی عربستان به میزبانی مراکش برای جام جهانی، رشید الطالبی العلمی، وزیر ورزش مراکش این اقدام عربستان را خیانت توصیف کرده بود.

این در حالی است که مغرب، یازدهم اردیبهشت با متهم کردن ایران به حمایت از «جبهه پولیسارو» در مناقشه صحرای غربی روابطش با ایران را قطع کرد که با توجه به تحولات اخیر، به نظر می رسد بی ارتباط به وعده های عربستان به این کشور برای حمایت از میزبانی آن از جام جهانی 2026 نبوده است؛ وعده هایی که گویا از سوی سعودی ها محقق نشد و به یک بازی دو سر باخت برای مراکش تبدیل شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید