شجاع پوریان:

تصمیم گیری برای نمایش مسابقات جام جهانی در اختیار شهرداری نیست

    کد خبر :304446

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: تصمیم برای نمایش مسابقات جام جهانی در فضای عمومی نیاز به هماهنگی و موافقت بسیاری از ارگان‌ها دارد که شاید در حیطه اختیارات شهرداری تهران نباشد.

به گزارش ایسنا، ولی الله شجاع پوریان با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در راستای نمایش مسابقات جام جهانی در اماکن عمومی شهر اظهار کرد: شهرداری تهران از هفته‌های پیش طرح‌های مختلفی را برای ایام مسابقات جام جهانی تدارک دیده بود و حوزه‌های مختلف مدیریت شهری آمادگی داشتند تا طرح بزرگ “یار دوازدهم” که شامل راه‌اندازی کارناوال‌های حمایت از تیم ملی، پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی، فضاسازی‌های محیطی گسترده در حمایت از تیم ملی فوتبال، نصب المان‌های مختلف فوتبالی و … می شود را در سطح شهر اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه تصمیماتی در این سطح نیاز به هماهنگی و موافقت بسیاری از ارگان‌ها دارد که شاید در حیطه اختیارات شهرداری تهران نباشد، یادآور شد: اگرچه این طرح در مقیاس گسترده که مدنظر شهرداری بود انجام نمی‌شود اما فضاسازی‌های محیطی در حمایت از تیم ملی فوتبال در دستور کار شهرداری تهران و سازمان زیباسازی قرار دارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: همچنین سازمان ورزش با توجه به شور و هیجان متناسب با ایام جام جهانی، مسابقات لیگ پلی استیشن را در قالب طرح “جام جوانی” با حضور بیش از 500 شرکت‌کننده در سطح شهر تهران اجرا می‌کند.

شجاع پوریان در ادامه به برنامه های شهرداری تهران در راستای بازآفرینی حیات شبانه در پایتخت پرداخت و گفت: با گسترش روزافزون شهرها، نیاز به گسترش مکانی و زمانی شهرها احساس شد و در این شرایط، شهرهای موفق جهان شهرهایی هستند که توانسته‌اند خود را با معیارهای مدرن شهری تطابق دهند.

وی با بیان اینکه همزمان با توسعه شهرها به تعداد جمعیت شهری نیز اضافه می شود، تصریح کرد: طبیعی است در این حالت گسترش جغرافیایی شهرها در دستور کار قرار گیرد، البته گسترش جغرافیایی آفت‌هایی مانند حاشیه‌نشینی و رشد بی‌رویه شهر را به دنبال دارد که در کلانشهری مثل تهران تا حدود زیادی با آن مواجه هستیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای جبران این آسیب نیاز است شهر را از بعد زمانی گسترش دهیم، تصریح کرد: شهرهای امروز شهرهای شبانه روزی هستند و شهروندان در هر ساعت از شبانه‌روز امکان تفریح و دسترسی به نیازهای اولیه خود را دارند، اما در شهر تهران با استدلال انضباط شهری در عمل، شهر از ساعت 12 شب تا ساعت 6 صبح به حالت نیمه‌تعطیل و حتی تعطیل در ارائه خدمات درمی‌آید.

شجاع پوریان با بیان اینکه به طور قطع در اتخاذ چنین تصمیمی بسیاری از مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و جغرافیایی لحاظ نشده است، عنوان کرد: در گذشته خانه‌های بزرگ پاتوقی برای گفت و گوهای خانوادگی و دوستانه بود، اما این فضاهای عمومی در شهرهای مدرن از شهروندان سلب شده‌اند و در واقع امکان گفت و گو میان شهروندان کاهش یافته است. از سوی دیگر بسیاری از تفریحات و پاتوق‌ها اگر در عرصه‌عمومی فراهم نشود، به پاتوق‌های زیرزمینی و خصوصی منتقل می‌شوند و امکان کنترل بر چنین محافلی نیز کاهش پیدا می کند.

به گفته وی، زیست شبانه نیاز اساسی کلانشهری مانند تهران است. در واقع، تهران نیاز دارد شب‌ها بیدار باشد و حتی تامین دغدغه‌های امنیتی مثل مبارزه با سرقت، تبهکاری، آسیب‌های اجتماعی و سایر ناهنجاری‌ها نیز با رونق‌گرفتن زیست شب به صورت مناسب‌تری تامین‌ می‌شود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه تجربه حیات شبانه مقطعی در بخش‌های مختلفی از تهران مثل خیابان 30 تیر نشان می‌دهد شهروندان آمادگی حیات شبانه را دارند، تاکید کرد: اگر این پاتوق‌ها گسترش یابند، قطعاً دستاوردهایی در اقتصاد، فرهنگ و گردشگری خواهند داشت. به این معنی که زیست شبانه به رونق اشتغال منجر می‌شود، بستر گفتگو را در میان شهروندان هموارتر می‌کند، امنیت را افزایش می‌دهد، گردشگری را تقویت می‌کند و در یک کلام زیست شبانه جان دوباره‌ای به شهر می‌دهد.

شجاع پوریان ادامه داد: البته احیای زیست شبانه فقط با تصمیم شهرداری و چند نهاد صورت نمی‌گیرد و تمام نهادها، ارگان‌ها و متولیان همچنان که در طول روز خود را ملزم به ارائه خدمات به شهروندان می‌دانند باید در ساعات شب هم برنامه‌ریزی مناسبی برای این موضوع داشته باشند.

بر اساس گزارش شهرنوشت، وی با یادآوری این نکته که معاونت اجتماعی و فرهنگی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی آمادگی ورود به این بحث را دارد، گفت: به نظر می‌رسد این عزم جدی در میان شورای پنجم و مدیران شهری وجود دارد و اگر متولیان اصلی امر مایل به حل این موضوع باشند با تعامل و همکاری و همفکری، شهروندان می توانند از دستاوردهای مثبت زیست شبانه بهره‌مند شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید