مترو برای “آب چشمه‌علی” مهلت تعیین کرد!

    کد خبر :304440

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران می‌گوید: براساس آخرین صحبت‌های انجام شده با کارشناسان مترو خط شش، به احتمال زیاد آب چشمه‌علی تا ۱۵ تیر به چشمه‌علی برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، داستان خشک شدن آب «چشمه‌علی» شهرری کارشناسان مترو را بر آن داشت تا قول و قرارهایی چندباره برای بازگشت آب به چشمه‌علی مطرح کنند، اما با گذشت مدت زمانِ اعلام‌شده و برنگشتن وضعیت چشمه به حالت طبیعی، این‌بار میراث فرهنگی موضع متفاوتی گرفت و نسبت به وضعیت رخ‌داده معترض شد. به همین دلیل ۲۰ خرداد مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به این وضعیت معترض شد و حتی اعلام کرد، از شرکت مترو برای خشکی آب چشمه‌علی شکایت می‌کند.

او در آن زمان تاکید کرد: «این یک خواسته عمومی و مردمی است که آب به «چشمه‌علی» شهرری برگردد، اگر با وجود گفته‌های کارشناسان مترو، رگه‌های آب‌های زیرزمینی که به دلیل حفر تونل مترو قطع شده بودند به چشمه برنگردد، پیگیری حقوقی می‌کنیم.»

اکنون بعد از گذشت یک هفته از اعلام موضع رسمی میراث فرهنگی استان تهران نسبت به این اتفاق، دلاور بزرگ‌نیا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، با اشاره به جلسه‌ای که سه روز قبل در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و با حضور کارشناسان مترو با هدف بررسی علت برنگشتن آب چشمه‌علی به این محوطه‌ تاریخی و طبیعی برگزار شده، می‌گوید: براساس نظر کارشناسان مترو آبشخوان‌هایی که در این مدت آسیب دیده‌اند، به مرور مسیر خود را پیدا می‌کنند و قطعا تا ۱۵ تیر به چشمه برمی‌گردد.

او علت تعلل کارشناسان مترو را بروز مشکل فنی برای یکی از دستگاه‌ها بیان می‌کند و می‌افزاید: به همین دلیل کارشناسان کارگاه مترو نتوانستند تا مدت زمان تعیین‌شده یعنی ۳۰ اردیبهشت کار را به پایان برسانند.

وی ادامه می‌دهد: به گفته‌ کارشناسان مترو، تونل پایین‌تر از رگه‌های آب‌های زیرزمینی حفر ‌و آب‌بندی شده است و مسیر عبور آب‌ چشمه‌علی بالاتر از سطح آن قرار دارد.

کارخانه سیمان و کشاورزان عامل قطع آب چشمه‌علی

بزرگ‌نیا بار دیگر بر حرف کارشناسان مترو تاکید می‌کند: براساس نظر زمین‌شناسان، عملیات ایجاد مترو تاثیری در رگه‌های آب زیرزمینی نمی‌گذارد و باید مراقب چاه‌های عمیقِ دیگری باشیم که در بالادست در حال حفر هستند.

او ادامه می‌دهد: حفر چاه عمیق و برداشت بی‌رویه آب توسط کارخانه سیمان و کشاورزان در زمین‌های کشاورزی بالادست، خود عاملی است که باعث پایین آمدن دبی آب چشمه‌علی می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید