یک استاد محیط زیست:

حل بحران زیست‌محیطی به تنش‌زدایی بین عربستان و ایران نیازمند است

    کد خبر :304413

یک استاد محیط زیست دانشگاه تهران با بیان اینکه تنش‌های سیاسی بین ایران و عربستان مانع همکاری زیست محیطی دانشمندان عربستانی با دانشمندان ایرانی شده است، گفت: تا زمانی که این تنش‌های سیاسی درست نشود نمی‌توان برای محیط زیست کاری کرد.
به گزارش ایسنا، دکتر مجید مخدوم در نشست علمی پدیده گرد و غبار، چالش‌ها و راهکارها که امروز (۲۷ خرداد ماه) در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: واقعیت این است که امروز وضعیت محیط زیست ایران بحرانی است.

مخدوم ادامه داد: محیط زیست پنج مولفه صنعت، طبیعت، فرهنگ، اقتصاد و سیاست دارد که سیاست در این مولفه‌ها حرف اول را می‌زند.

وی با بیان اینکه همه بلاهایی که بر سر محیط زیست آمده ناشی از سیاست است،گفت: سال گذشته دانشمندانی از کشورهای ایران، عربستان، اردن و قطر در شهر بن آلمان برای بررسی وضعیت ریزگردها که یکی از کانون‌های اصلی آن نیز در کشور عربستان وجود دارد دور هم جمع شدند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در این جلسه راهکارهایی برای حل این معضل در زمانبندی و یک ساختار تشکیلاتی مشخص در نظر گرفته و قرار شد این موضوع با کمک دانشمندان ایران و عربستان پیش برود؛ اما در پایان جلسه و پس از قرائت قطعنامه عواملی از دستگاه امنیتی عربستان که در جلسه حضور داشتند پیشبرد هر گونه همکاری را به تجدیدنظر در سیاست‌های منطقه‌ای ایران منوط کردند.

وی ادامه داد: با این اقدام تمام تصمیماتی که در این جلسه گرفته شده بود هدر رفت؛ پس تا مساله سیاسی حل نشود مشکل محیط زیست هم حل نخواهد شد.

مخدوم سیاست داخلی را نیز در ایجاد مشکلات زیست محیطی مقصر دانست و گفت: هفت سال قبل مشخص شد که در حوزه تالاب‌های شادگان و هورالعظیم نفت وجود دارد. متاسفانه با مشخص شدن این موضوع هشت نماینده وقت مجلس گفتند که این تالاب‌ها باید برای استخراج نفت خشک شود و این کار را کردند و امروز این منطقه به یک منشا بزرگ ریزگرد برای کشور تبدیل شده است.

این استاد دانشگاه تهران تبعات منفی همه این مسائل را بر سلامت مردم موثر دانست و گفت: ما سالانه چهار میلیون لیتر هوا مصرف می‌کنیم و که فقط یک پنجم آن اکسیژن است و در وضعیت فعلی باقی هوای تنفسی ما را گرد و غبار تشکیل می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید