رئیس سازمان محیط زیست در نشست با سمن‌های استان خراسان رضوی:

سمن‌ها بازیچه قرار نگیرند/ مسئولان دست از رفتارهای غیرمتوازن بردارند

    کد خبر :304387

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بهره مندی از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد برای اجرایی شدن سیاست‌های زیست محیطی در بطن جامعه و ترویج آن را یک روزنه امید دانست و گفت: سمن‌ها باید هوشیار باشند که بازیچه اغراض سیاسی قرار نگیرند.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در نشست با برخی اعضای سازمان‌های مردم نهاد و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان خراسان رضوی افزود: مسئولان را باید توجیه کنیم که دست از رفتارهای غیرمتوازن و غیر پایدار بردارند همچنین مردم را توجیه به حفظ محیط زیست کنیم. در همین جهت دستور داده‌ایم از اول امسال هیچ صنعت آب‌بری در کشور ایجاد نشود.

وی در ادامه گفت: در دنیا تلاش می شود محیط زیست در چارچوب توسعه پایدار حفظ شود اما در کشور ما متاسفانه توسعه صنعتی و زیربنایی موجب آسیب دیدن به محیط زیست می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر بروز پدیده ریزگردها و آلودگی هوا دراستان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برخی اقدامات در انتقال آب به منظور افزایش تولید موجب ایجاد مشکلاتی از جمله خشک شدن تالاب ها شده که نتیجه آن وجود ریزگردها با منشاء داخلی است. مشکل آلودگی مربوط به همه کلان‌شهرهای جهان است و خوشبختانه وزارت نفت در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و امید است با راه‌اندازی شرکت ستاره خلیج فارس، سوخت‌های فسیلی کشور استاندارهای لازم بین‌المللی را داشته باشد و آلودگی هوای کلان‌شهرها کاهش یابد.

وی ادامه داد: ریزگردهای استان خراسان رضوی منشأ داخلی و خارجی دارد. سازمان جنگل‌ها در راستای بهبود بسیاری از ریزگردهای داخلی، اقداماتی را آغاز کرده است اما متاسفانه در مورد ریزگردهایی که منشأ خارجی از ترکمنستان و افغانستان دارد، نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت کار خاصی انجام دهیم.

کلانتری افزود: توسعه فضای سبز، نیازمند آب است و در خراسان رضوی بیش از سه‌برابر استانداردهای بین‌المللی از آب استفاده می‌شود بنابراین توسعه فضای سبز در بلندمدت منجر به تخریب محیط ‌زیست می‌شود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره صدور مجوز شکار در چند استان گفت: متعادل‌کردن جمعیت حیوانات یکی از اهداف محیط زیست است. زمانی که در یک زیست بوم، تعداد وحوش بیش از ظرفیت مرتع باشد، علاوه بر تخریب‌هایی که به همراه دارد، به دلیل عدم تناسب جمعیت حیوانات نر با ماده، تعادل گله های وحوش بهم می خورد.

وی افزود: به دلیل رعایت نشدن سیاست درست شکار در زیست‌گاه‌ها، جمعیت حیوانات نر افزایش پیدا کرده است بنابراین بایستی تعداد نرها کاهش یابد و باید توجه داشت که شکارهای صورت‌گرفته در زیست‌گاه‌ها تفریحی نیست و کارشناسان متخصص درخصوص صدور مجوز شکار اعلام نظرکرده‌اند و بر این اساس است که این موضوع با رعایت قوانین و چارچوب‌های تخصصی آن هم به تعداد محدود ،عملیاتی شده است.

کلانتری در ادامه گفت: وجود پسماندها خصوصا درکلانشهرها بسیار حائز اهمیت است، به‌ویژه در شهر مشهد که شهری زیارتی است و بایستی محیط زیست، شهرداری و دیگر سازمان‌ها تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت اعتبارات محیط زیست اظهارکرد: بیشتر اعتبارات محیط زیست استانی است و در مجموع اعتبارات محیط زیست در سال جاری ۲۵ درصد افزایش داشته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به کمبود نیروی لازم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با ۳۰۰۰ نیروی محیط‌بان و کمتر از ۴۰۰۰ نیروی اداری امکان حفاظت از همه عرصه‌های محیط زیستی کشور وجود ندارد و در کنار استفاده از کمک‌های مردمی باید نیروی لازم را نیز تامین کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست کلانتری در پایان اظهارکرد: تلاش بر تمرکز زدایی تصمیم گیری درحوزه حفاظت محیط زیست استان‌ها است و این موضوع به مدیران کل تفویض شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید