چگونه برای جنگ با ایران برنامه‌ریزی می‌کنند؟

    کد خبر :304350

“شاید بزرگترین شکست آمریکا این خواهد بود که به همان افرادی که کشور آمریکا را به حماقت ۲۰۰۳ کشاندند، اجازه داده شود در سال ۲۰۱۸ بازگردند و همین کار را در جای دیگری انجام دهند”.
درخواست‌های غیرممکن وزیر خارجه آمریکا از ایران، یک “روایت جنگ” است.

به گزارش فرارو، پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، ناظران درباره احتمال بروز تقابل بین ایران و آمریکا هشدار می‌دهند. در این میان، تجربه زمینه‌سازی محافظه‌کاران برای جنگ عراق، همواره مورد استناد قرار می‌گیرد. در همین رابطه، وبگاه لوبلاگ طی یادداشتی، ضمن اشاره به جنگ عراق، به نحوه تلاش محافظه‌کاران دولت کنونی آمریکا برای ایجاد تقابل بین تهران و واشینگتن پرداخت و نوشت: ” اواخر سال ۲۰۰۳، با ورود عراق به مرحله شورش، عبارت ‘بچه‌ها به بغداد می‌روند، اما مردان واقعی به تهران می‌روند’، ترجیع‌بند محافل نئومحافظه‌کار شد. سرنگونی صدام حسین قرار بود اولین گام در یک دگرگونی وسیع‌تر باشد. بسیاری از زنان و مردان به عراق رفتند. آمریکایی‌های خوب برای نبرد در یک جنگ بد اعزام شدند. آن‌ها به تعدادی رفتند که برای برآورده کردن نیاز‌های جنگ بعدی – زمانی که با ایران اتفاق بیافتد- تقریبا کافی نبودند”.

لوبلاگ با بیان اینکه رئیس‌جمهور آمریکا و مشاورانش، پس از لغو برجام به دنبال تغییر رژیم در ایران هستند، افزود: “باوجود شکست عراق، دولت ترامپ هنوز هم همان ساز را می‌زند”.

به گفته این وبگاه، شواهد فزاینده وجود دارد که اقدامات ترامپ، ایرانیان معمولی را سرسخت‌تر کرده است. گسترش اقدامات تنبیهی، از جمله تحریم‌ها علیه ایران، باعث شده که مردم ایران از نظام سیاسی حمایت کنند. با افزایش فشار بر مردم، ایرانیان از طیف‌های سیاسی گوناگون، دور پرچم گرد آمده‌اند. وقوع جنگ فقط مقاومت آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.

لوبلاگ ادامه داد: ” در حالی که ماجراجویی بوش در عراق، یک جنگ اختیاری و قابل‌اجتناب بود که در پوشش جنگ برای امنیت صورت گرفت، جنگ ایران، تاحدود زیادی به عنوان یک تراژدی که آمریکا در آن هیچ گزینه دیگری ندارد، ترویج خواهد شد. سخنرانی ماه گذشته مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در بنیاد هریتج، اولین گام در این کارزار بود”.

به نوشته این وبگاه، پومپئو با لغو برجام، ۱۲ شرط غیرممکن را برای حذف تحریم‌ها اعلام کرد. پومپئو که قبل از پیوستن به دولت از تغییر رژیم در تهران حمایت کرده بود و در سمت سابقش در سازمان سیا در برابر کنگره شهادت داده بود که ایران به مفاد برجام پایبند است، مطمئنا درک می‌کرد که لیست آرزوهایش بیانگر یک روایت جنگ است. مانیفست پومپئو، منعکس‌کننده دشمنی دیرینه ترامپ و تیم امنیت ملی کنونی او، بویژه جان بولتون مشاور امنیت ملی، است. دیدگاه‌های بولتون در خصوص سیاست خارجی، حتی در دولت بوش هم بسیار حاشیه‌ای بود. بولتون حامی پروپاقرص تغییر رژیم در ایران است و هزینه‌های مالی و جانی احتمالی، او را محدود نمی‌کند. او در ژولای گذشته اعلام کرده بود که باید سیاست اعلامی آمریکا در قبال ایران، تغییر رژیم باشد.

بنا به ادعای لوبلاگ، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در راه جنگ با ایران ایستاده است. علیرغم آنچه نشریه پالتیکو در سال ۲۰۱۶، کینه چند دهه‌ای متیس علیه ایران توصیف کرده، اما او بواسطه خدمتش در عراق و افغانستان، آگاهی دست‌اولی از قابلیت عملیاتی ایران و محدودیت‌های قدرت آمریکا بدست آورده است. این تجربیات او را به صدای عقلانیت در دولت ترامپ تبدیل کرده است. این ژنرال سابق مارین، می‌داند که باتوجه به ضعف پنتاگون به دلیل جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه، آغاز جنگ با ایران، عملا به معنای پایان دوران نیروی نظامی به کلی داوطلبانه آمریکا و احتمالا پایان جایگاه آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت خواهد بود.

در پایان یادداشت آمده: ” آمریکا هرگز با آنچه در عراق انجام داد یا با این مسئله که چگونه در وهله اول وارد آنجا شد کنار نیامد. سوای بمباران و کشتار واقعا فجیع در بغداد، آمریکایی‌ها اصلا متوجه نیستند که نیرو‌های آمریکا پس از ۱۵ سال هنوز آنجا حضور دارند. اغلب آمریکایی‌ها هرگز پاسخگوی جنگ نبودند. دیگران هزینه‌ها را تحمل کردند. شاید بزرگترین شکست آمریکا این خواهد بود که به همان افرادی که کشور آمریکا را به حماقت ۲۰۰۳ کشاندند، اجازه داده شود در سال ۲۰۱۸ بازگردند و همین کار را در جای دیگری انجام دهند”.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید