جنجال خبری بر سر ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهر/ استقبال از افشاگری امام جمعه/کاربران فضای مجازی: قربانیان تجاوز سکوت نکنند

    کد خبر :304257

کاربران در فضای مجازی صدای 41 دختر ایرانشهری مورد تجاوز قرار گرفته، شدند و در حمایت از آنان خواهان رسیدگی هرچه سریعتر به این پرونده هستند.
مولوی محمد طیب ملازهی امام جمعه اهل سنت ایرانشهر با اعلام خبر تجاوز یک باند چهار نفره به 41 دختر جنجال آفرید. بنا به اعلام او یک عضو دستگیر شده باند تبهکار در سیستان و بلوچستان اعتراف کرده که طی روزهای گذشته به صورت گروهی به ۴۱ زن تجاوز کرده‌اند. دادستانی سیستان و بلوچستان نیز امروز اعلام کرد که نفر اصلی در این باند دستگیر شده است.

به گزارش نامه نیوز، نکته قابل توجه در این فاجعه اجتماعی این است که تنها سه نفر از دختران مورد تجاوز قرار گرفته رسما شکایت کرده اند و دیگران به دلایل وجود تابوهای فرهنگی و اجتماعی سکوت را ترجیح داده اند.

کاربران فضای مجازی و فعالان مدنی اما طی ساعات گذشته با توجه ویژه به این خبر از یک سو اجازه ندادند که این موضوع در هیاهوی خبرهای ورزشی فراموش شود و از سوی دیگر قربانیان این پرونده را به شکستن سکوت تشویق کردند. آنان همچنین خواهان رسیدگی به این پرونده ، برخورد با متجاوزان و برقراری امنیت برای زنان در جامعه شده اند.

امام جمعه اهل سنت ایرانشهر به هویت این افراد اشاره نکرده اما گفته است: « این اوباش از همین بچه‌ های من و شما بوده‌اند که اگر اسمشان را بگویم٬ عده‌ای سرشان پایین خواهد افتاد.»

ملازهی اضافه کرده که بخشی از این تجاوز‌ها در ماه رمضان روی داده و از مقام‌ های قضایی خواسته تمام اعضای این باند را دستگیر و با آنها برخورد کند.

به اطلاع مشخصی در مورد تجاوز به دختران دست نیافتیم

نبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر در این باره گفت: پیگیری این مسائل از نظر قانونی چارچوب‌های خاص خود را دارد و به‌راحتی نمی‌توان در این‌باره اظهارنظر کرد چرا که تاکنون به تعداد یا اطلاعات مشخصی از موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر دست نیافته‌ایم.

وی می‌افزاید: همان ابتدای امر در کمتر از چند ساعت عامل اصلی موضوع تجاوز را دستگیر کرده و در حال پیگیری هستیم اما قضایا پیچیده است و تاکنون به جمع‌بندی نهایی درباره این موضوع نرسیده‌ایم.

داوودی متذکر شد: اثبات موضوع تجاوز به دختران در ایرانشهر مستلزم آزمایشات و پیگیری‌های ویژه است که در دستور کار شورای تامین و پزشکی قانونی قرار گرفته و به‌زودی اخبار موثق در این‌باره منتشر خواهد شد.

فرماندار ایرانشهر افزود: تاکنون هیچ تعدادی به‌طور قطع مشخص نشده و دامن‌زدن به این موضوعات تا زمان اثبات قطعی آن سبب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.

درخواست بررسی توسط نیروهای قضایی و انتظامی

محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی این‌باره گفت: از نیروهای قضایی و انتظامی خواسته‌ایم در اسرع وقت ابعاد مختلف قضیه بررسی و موضوع تجاوز به دختران ریشه‌یابی شود چراکه رخ دادن چنین اتفاقی در یک جامعه سنتی مانند ایرانشهر، جای تامل دارد و خبر از سست شدن بنیان‌های اخلاقی می‌دهد.

به گواه نماینده مردم ایرانشهر گسترش حاشیه‌نشینی در ایرانشهر، قرار گرفتن این شهرستان در مسیر باندهای سازمان‌یافته قاچاق مواد مخدر، می‌تواند از دیگر علل رخداد چنین اتفاقاتی در این شهرستان باشد.

امینی‌فرد درباره حمایت از دختران آسیب‌دیده گفت: این دختران قربانی اشتباهاتی شده‌اند که ما هم در آن سهیم بوده‌ایم. افراد آسیب‌دیده باید حمایت پزشکی و روانی شوند که خوشبختانه با حمایت دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر تاکنون 4 فرد آسیب‌دیده مورد بررسی پزشکی و غربالگری بیماری‌ها قرار گرفته و حمایت‌های پزشکی را دریافت کرده‌اند.

وی انجام حمایت‌های روانی و اجتماعی از افراد آسیب‌دیده را مهم‌ترین اقدام خانواده‌ها و مسئولان از آنها می‌داند و می‌گوید: حمایت روانی از این افراد باید از طریق نیروهای انتظامی، سازمان‌های مردم‌نهاد، تامین اجتماعی و از همه مهمتر از طریق خانواده‌های آنان صورت گیرد.

امینی‌فرد متذکر شد: شهرستان ایرانشهر علی‌رغم آنکه مرکز فرهنگی استان محسوب می‌شود و به سبب مشکلات این شهرستان مسائل امنیتی – اجتماعی درازمدتی را داشته که منجر به مشکلات عدیده‌ای شده و زمانی بزرگترین جرم‌های مسلحانه را در این شهرستان شاهد بودیم که لازم است تجدیدنظری در ساختار نیروها و تشکیلات نیروی انتظامی در این شهرستان داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان افزود: ساختار نیروهای انتظامی ایرانشهر قدیمی و مربوط به چهار دهه قبل است و ما افزایش نیروهای انتظامی در منطقه ایرانشهر را نداشته‌ایم و این خود مزید بر علت شده، همچنین عدم استفاده از نیروهای بومی در تشکیلات انتظامی ایرانشهر، عدم آشنایی نیروهای فداکار، عدم تجهیز پلیس تخصصی در این شهرستان می‌تواند دلایلی برای کنترل ایرانشهر و تشدید چنین اتفاق‌هایی باشد.

وی گفت: نبود مکان‌هایی برای تفریحات‌سالم و گذراندن اوقات‌فراغت، نداشتن مکان‌های فرهنگی مناسب، بیکاری، حاشیه‌نشینی و مهاجرت جمعیت به این شهرستان می‌تواند دلایلی برای بروز چنین بحران‌هایی باشد.

امینی‌فرد خاطرنشان کرد: مردم در شهرستان ایرانشهر احساس ناامنی اجتماعی می‌کنند و با انتشار خبرهای این‌چنینی شوک روانی به جامعه وارد می‌شود. باید ابعاد مختلف مسئله تجاوز به دختران ایرانشهری مورد بررسی قرار گیرد و مقامات قضایی نظر نهایی خود را اعلام کنند. همچنین این اطمینان به خانواده‌های قربانیان داده شود که موضوع به صورت محرمانه پیگیری می‌شود و حمایت‌های لازم جسمی، اجتماعی و روانی از فرزندان آنان صورت می‌گیرد.

وی آگاهی‌رسانی را مهمترین عامل پیشگیری از تکرار چنین اتفاقاتی می‌داند و می‌گوید: جریانات سازمان یافته این‌چنینی، پایش‌های انتظامی در مبادی و ورودی شهر ایرانشهر را می‌طلبد.

حمایت همه جانبه از قربانیان تجاوز در ایرانشهر

فاطمه فاضلی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان از حمایت همه جانبه از دختران آسیب دیده ایرانشهر در ماجرای تجاوز به آنان ، خبر داد.

وی گفت: دفتر بانوان و خانواده استانداری به محض اطلاع از این حادثه به بررسی این موضوع پرداخت. در این راستا با فرماندار ویژه شهرستان ایرانشهر گفت و گویی تلفنی پیرامون چگونگی این حادثه داشتم و طبق گفته های‌ ایشان اقدامات و پیگیری های جدی شورای تامین ایرانشهر آغاز شده است.

فاضلی در ادامه گفت: بر اساس اخبار و یافته‌ها چندین نفر از دختران ایرانشهری قربانی این حادثه شوم شده‌اند که تنها تعدادی جسارت این را یافته که از رنج حادثه سخن بگویند.

فاضلی در ادامه افزود: دفتر بانوان و خانواده استانداری به عنوان متولی بانوان و خانواده استان، ضمن محکومیت حادثه بر اساس آنچه که رسالت مهم این نهاد است؛ یعنی حمایت از زنان، از تمام ظرفیت های خود برای ایجاد یک پوشش حمایتی برای بانوان آسیب دیده استفاده خواهد کرد.

وی با تاکید بر نقش آگاهی زنان از حقوق خود و سایر اعضای جامعه از این حقوق افزود: امیدواریم مجریان قانون در استان با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع را پیگیری کنند و خاطیان را به اشد مجازات برسانند.

مشاور استاندار در امور بانوان و خانواده در ادامه بیان داشت: در تلاشیم با خانواده‌های قربانی در ارتباط باشیم و سرمایه های اجتماعی‌که ناجوانمردانه قربانی شده اند را تنها نگذاریم‌ و در واقع خواسته ما از جامعه هم همین است.

وی افزود: ریش سفیدان و متنفذین استان به جدیت این حادثه را پیگیری کنند و جامعه را به آرامش آگاهی و مسئولیت پذیری دعوت کنند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه اجتماع هستند و جای ناراحتی است که اینگونه قربانی هوی و هوس می‌شوند‌.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید