در پی مطالبات رهبری مطرح شد؛

نقشه راه فناوری های بالادست صنعت نفت تهیه می شود

    کد خبر :304190

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در صدد هستیم نقشه راه فناوریهای بالا دست صنعت نفت و اطلس توانمندی این حوزه در کشور را نهایی کنیم.

سیروس وطنخواه مقدم معاون امور انرژی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در خصوص تاکیدات مقام معظم رهبری بر بهره مندی از توانایی های محققان کشور در زمینه استخراج نفت و به کارگیری دانش و فناوری ایرانی در این حوزه به خبرنگار مهر گفت: کشوری که بیش از ۱۰۰ سال سابقه نفتی دارد شایسته نیست در این زمینه متکی به توانمندی و ظرفیت های خارجی باشد.

وی با بیان اینکه اکنون هم یکی از حوزه هایی که نیازمند همکاری خارجی در کشور اعلام شده توسعه، استخراج و بهره برداری از میادین نفتی است، خاطر نشان کرد: طبیعی است که کشور باید طی برنامه ای در مسیر توانمندسازی مجموعه ها و شرکتهای خودش پیش برود و قدم به قدم این شرکت ها را توسعه دهد تا در حیطه رفع نیازهای صنعت نفت بر بیاید.

به گفته عضو کمیسیون انرژی شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، در حال حاضر مسیر اصلی برای رفع این مشکل، استفاده از پتانسیل هایی همچون شرکتهای دانش بنیان است؛ این شرکت ها طی سالهای اخیر شکل گرفته اند که باید به مرحله رشد و توسعه برسند.

وی عنوان کرد: قرار گرفتن در مسیر توسعه شرکتهای دانش بنیان مسیر اصلی است و مسئولان در وزارت نفت باید آنها را به رسمیت بشناسند و آمادگی داشته باشند که فضا را در اختیارشان قرار دهند.

وطنخواه مقدم با تاکید بر اینکه مسئولان باید ریسک فعالیت های شرکت های دانش بنیان را قبول کنند، بیان داشت: طبیعتا این پتانسیل در کشور وجود دارد و راهی جز این نداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر رویه استفاده از پتانسیل شرکت های دانش بنیان در حوزه صنعت نفت در پیش گرفته شود چه زمانی به مرحله استفاده از دستاوردهای بومی و تحقق مطالبات رهبری می شویم، گفت: در دنیا کشورهایی مانند نروژ هستند که در کمتر از ۲۰ سال بروز و ظهور کردند و به توانمندی بین المللی رسیده اند؛از این رو می توان یقین داشت که استفاده از دستاوردهای بومی در زمینه صنعت نفت شدنی است؛ ولی نمی توان زمان آن را تخمین زد زیرا نیاز به برنامه ریزی اساسی دارد.

عضو شورای راهبری ستاد توسعه فناوری نفت، گاز و زغال سنگ معاونت علمی و فناوری با اشاره به اقدامات این ستاد در این زمینه عنوان کرد: ما در ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به نوبه خود در صدد هستیم نقشه راه فناوریهای بالا دست صنعت نفت و اطلس توانمندی این حوزه در کشور را نهایی کنیم. این نقشه راه و اطلس توسط نخبگان مربوط به حوزه صنعت نفت تهیه خواهد شد.

وطنخواه مقدم گفت: به واسطه نقشه راه و اطلس می توانیم ببینیم که چه جاهایی، چه افرادی و چه شرکتهایی چه توانمندیهایی دارند و در کدامیک از بخش های صنعت نفت امکان دارد نقش آفرینی کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد:امیداریم بتوانیم فناوری در حوزه صنعت نفت را در کشور توسعه دهیم و به مرحله ای برسیم که همکاری بین المللی داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید