آغاز جنگ تجاری آمریکا و چین

    کد خبر :303582

چین روز گذشته و پس از آن که کاخ سفید خبر وضع تعرفه‌های 25 درصدی را بر حدود 50 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین اعلام کرد، ایالات متحده را به اقدام برای اولین شلیک جنگ تجاری فیمابین این دو کشور متهم کرد.

مطابق اعلام دولت آمریکا، تعرفه‌های وارداتی جدید آمریکا علیه محصولات صنعتی چین از جمله هوافضا، رباتیک و به خصوص تولیدات صنایع خودروسازی وضع اعمال می‌شود.

اولین جرقه جنگ تجاری میان چین و آمریکا زمانی زده شد که دونالد ترامپ در ماه مارس گذشته از تصمیم خود مبنی بر افزایش تعرفه برخی کالاهای وارداتی از چین خبر داد. خبری که با واکنش متقابل چین مواجه شد اما اقدام عملی در این خصوص طی ماه می مسکوت ماند و آتش بسی کوتاه‌مدت میان دو طرف حاکم شد.

اما امروز پس از اعلام خبر قطعی وضع تعرفه‌های ۲۵ درصدی از سوی آمریکا، وزیر بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد:« آمریکا همچنان همان طرز تفکر قبلی خود را حفظ کرده و بر همین اساس اعلام جنگ تجاری کرده است.»

بر پایه این بیانیه، چین تاکید کرده که این کشور مخالف هرگونه جنگ تجاری است و آن را در تضاد با منافع ملی این کشور، جهانی‌سازی و سیستم تجارت جهانی می‌داند.

دولت چین اعلام کرده است که در برابر وضع تعرفه‌های جدید آمریکا بر ۱۱۰۰ کالای صادراتی این کشور به آمریکا به اقدامی متقابل دست خواهد زد.

به گفته مقامات اقتصادی چین، تعرفه‌های چین علیه کالاهای وارداتی آمریکایی در دو مرحله اعمال خواهد شد.

در مرحله اول ۵۴۵ کالای وارداتی از آمریکا به ارزش ۳۴ میلیارددلار از جمله محصولات کشاورزی، خودرو و غذاهای دریایی از ششم ماه ژوئیه مشمول تعرفه‌های بالاتری خواهند شد.

تعرفه‌های مربوط به ۱۱۴ کالای دیگر از جمله مواد شیمیایی، تجهیزات پزشکی و محصولات انرژی نیز در مرحله دوم افزایش خواهد یافت.

ایالات متحده نیز در فاز اول، اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی علیه ۸۰۰ محصول چینی را نشانه رفته که موعد آغاز اجرای این تعرفه‌های جدید ششم ماه ژوئن اعلام شده است. آمریکا در فاز دوم نیز قصد دارد تعرفه واردات ۲۸۰ قلم کالای دیگر را افزایش دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا معتقد است که مازاد تجاری بالای چین ناشی از تجارت ناعادلانه این کشور با آمریکاست. روندی که با اعتقاد او باید با افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی پایان یابد.

بنا بر اعلام دولت آمریکا در حال حاضر صادرات سالانه چین به این کشور ۵۲۴ میلیارد دلار است و در مقابل چین تنها ۱۸۷ میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد می‌کند.

ترامپ بخشی از تعرفه‌های وضع شده علیه کالاهای چینی را تلاش برای مجازات این کشور به دلیل سرقت تکنولوژی آمریکایی اعلام کرده و تاکید کرده که در صورت ادامه وضع موجود، روند تصاعدی تعرفه‌ها علیه کالاهای چینی ادامه پیدا خواهد کرد.

کارشناسان معتقدند که این اقدام آمریکا به زیان تجارت جهانی و مصرف کنندگان تمام خواهد شد به طوری که در اولین واکنش، شاخص داوجونز در جریان معاملات روز جمعه بازارهای مالی آمریکا حدود ۲۰۰ واحد کاهش یافت.

همچنین بانک مرکزی آلمان نیز روز جمعه در واکنش به تاثیر منفی اختلافات تجاری بروز کرده میان آمریکا با اتحادیه اروپا پیش‌بینی رشداقتصادی این کشور را کاهش داد.

ایالات متحده پیشتر نیز تعرفه‌های واردات محصولات فولاد و آلومینیوم را از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا افزایش داده بود. در مقابل ۲۸ عضو اتحادیه اروپا روز پنجشنبه توافق کردند که اقدامی متقابل را علیه کالاهای آمریکایی اعمال کنند.

دولت چین نیز روز جمعه از سایر کشورهای جهان خواسته تا با همکاری یکدیگر مانع از عقب‌نشینی در حوزه تجارت آزاد جهانی شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید