عضو شورای شهر تهران عنوان کرد

هماهنگی با سفارتخانه‌ها برای اجرای دستورالعمل‌های کاهشی سفیدبالک‌ها

    کد خبر :303471

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سفید بالک‌ها به عنوان یک آفت، از اکوسیستم حذف نمی‌شوند و تنها می‌توان جمعیت آنها را کنترل کرد، گفت: با سفارتخانه‌ها مشغول رایزنی هستیم تا بتوانیم در مسیر تکمیل اقدامات هشتگانه برای کنترل جمعیت سفید بالک‌ها، اجازه ورود به فضای سبز سفارتخانه‌ها را بگیریم تا این روند به صورت کامل به ویژه در محدوده مرکزی شهر اجرایی شود.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات شهرداری تهران برای کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها گفت: در فصل گرما موضوع زاد و ولد سفیدبالک‌ها در شهر تهران مطرح می‌شود و طغیان این حشرات نیز با افزایش دمای هوا اتفاق می افتد، لذا هرچه شرایط هوا بهتر و میزان بارندگی ها بیشتر باشد، این حشرات غیر فعال خواهند بود.

وی افزود: بی‌تردید سفیدبالک‌ها از اکوسیستم حذف نمی‌شوند، اما می‌توان رشد آنها را کنترل کرد. در همین ارتباط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران مسئولیت کنترل این حشرات را بر عهده گرفته است و با بهره گیری از مشاورین در تلاش است جمعیت این آفت را در شهر تهران کنترل کند.

وی ادامه داد: توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران گزارشی درخصوص عملکرد شهرداری تهران در مقابله با این حشرات در کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به عنوان کمیسیون تخصصی ارائه شد که نشان می‌داد از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ وضعیت جمعیتی این آفت در شهر تهران تا حدودی کنترل شده است. ۳۸۸ نقطه در تهران شناسایی شده که به عنوان محل‌های تجمع و زاد و ولد این حشرات هستند.

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بیشترین فراوانی این حشرات در مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲ شهر تهران است و درختان زیتون و توت محل زاد و ولد این حشرات هستند، افزود: با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران هشت اقدام از جمله زراعی، بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی، اکولوژیکی و فرهنگی را در مدیریت جمعیت این آفت انجام داده است.

وی افزود: این سازمان در برخی نقاط با آب‌شویی و هرس به موقع سرشاخه‌ها به عنوان اقدامی دیگر، سعی در کنترل جمعیت این حشرات داشته است. درحقیقت هرس سرشاخه درختان و سوزاندن آنها به همراه آب‌شویی از جمله دیگر اقداماتی است که توسط مجموعه شهرداری تهران برای کاهش جمعیت این حشرات در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو شورای شهر تهران، روغن پاشی را روشی دیگر برای کنترل جمعیت سفیدبالک‌ها عنوان و تاکید کرد: باید مجموعه‌ای از اقدامات در سطح شهر به ویژه در نقاطی که شاهد بیشترین تجمع این حشرات هستیم انجام شود تا به نوعی این آفت مدیریت شود؛ البته باید در سیاست‌گذاری‌ها نیز از کاشت گیاهانی که بومی تهران نیستند و برای رشد این حشرات شرایط مناسبی را فراهم می‌کنند، پرهیز کنیم تا به این ترتیب از افزایش جمعیت و طغیان آنها جلوگیری کنیم.

صدر اعظم نوری درباره ورود به سفارتخانه‌ها برای تکمیل روند مقابله با این حشرات در فضای سبز سفارتخانه‌ها گفت: باید اقدامات هشتگانه در تمام نقاط به صورت کامل اجرایی شود تا اثربخشی مناسب را داشته باشد. در این میان برای ورود به املاک شخصی و سفارتخانه‌ها به ویژه در مرکز شهر محدودیت‌هایی وجود دارد که مقرر شد با سفارتخانه‌ها و املاک شخصی هماهنگی‌های لازم انجام شود تا بتوان اقدامات هشتگانه را در این محدوده‌ها هم اجرا کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با تذکر من در صحن شورا و هماهنگی روابط عمومی شورای شهر تهران با سفارت‌های روسیه و انگلستان، هماهنگی انجام شده و اعلام آمادگی کرده‌اند تا دستورالعمل‌ها و اقدامات هشتگانه در آن مکان‌ها انجام شود. البته رایزنی‌ها برای سایر محدوده‌ها نیز ادامه خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید