انتقاداز عدم صدور تخصصی کارت بازرگانی/فعالیت ۱۰شرکت مدیریت صادرات

    کد خبر :303085

محمد لاهوتی علت وجود کالاهای بی کیفیت در بازارهای صادراتی با نام ایران را به رسمیت شناخته نشدن عضویت در تشکل ها و صادر نشدن تخصصی کارت های بازرگانی می داند.

به گزارش بازتاب به نقل از صداوسیما، وجود تاجرنماها در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه صدای فعالان صادراتی کشور را درآورده است. افرادی که اعتماد به کالای خوش نام ایران را فدای سود کوتاه مدت خود می کنند مانند آنچه در بازارهای صادراتی عراق، روسیه و آسیای مرکزی اتفاق افتاده است.

تعدادشان حتی اگر به اندازه انگشتان یک دست هم که باشد اما ضررشان دامن کل محصولات ایرانی را می گیرد. برخی فعالان تجارت معتقدند با توجه به وجود استانداردهای اجباری، گمرک نباید اجازه صادرات هر محصول بی کیفیتی را بدهد.

مسئولان گمرک هم با اشاره به وجود پنجره واحد تجارت از کاهش زمان فرآیند صادرات کالا به یک روز خبر داده اند حال این سوال مطرح است که امکان بازرسی ها چگونه است؟

مدیرکل صادرات گمرک در این خصوص اظهار داشت: بخشی از کالاها شاید مجوز خاصی را نخواهد اما بخشی از کالاها طبق اعلام سازمان استاندارد چنانچه واحد تولیدی دارای پروانه کاربرد معتبر باشد می تواند تا یک سال بدون آزمایش هر محموله را صادر کند. این امکان در راستای رفع موانع و تسریع صادرات است.

کاوه زرگران رییس انجمن مواد غذایی ایران اما معتقد است امکان دور زدن استاندارد وجود دارد. وی می گوید: صادرکنندگانی که گمنام هستند و برای اولین بار در بازاری حاضر می شوند کیفیت کالای خود را در مراحل بعدی ارسال کاهش می دهند. این دسته از افراد از آنجایی که صاحب برندی نیستند نگرانی هم از افت کیفیت محصولاتشان ندارند.

به نظر می رسد با نگاهی کلان تر به این چالش صادرات، جای شرکت های مدیریت صادراتی خالی است.

رئیس کنفدراسیون صادرات در این باره می گوید: تعاریف بر اساس تولید است به این معنا که یک تولیدکننده هم باید وارد کننده و هم صادر کننده باشد و به بازاریابی بپردازد که این فرآیند برای شرکت های بزرگ امکان پذیر است؛ اما برای شرکت های کوچک و متوسط به علت هزینه های آن مقدور نیست.

محمد لاهوتی با اشاره به این که مشکل در ضعف قوانین، به رسمیت شناخته نشدن عضویت در تشکل ها و صادر نشدن تخصصی کارت های بازرگانی است، ادامه داد: در حال حاضر ده شرکت مدیریت صادراتی فعال در کشور داریم که نیاز است این شرکت ها برای صادرات تخصصی بیشتر حمایت شوند.

بنا بر این گزارش، بر اساس آمار گمرک پارسال حدود ۴۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۵۴ میلیارد دلار واردات کالا داشتیم این به معنای منفی بودن ۷ میلیارد دلاری تراز تجاری است.

برای مثبت شدن تراز تجاری و جهش صادراتی باید تشکل ها و شرکت های مدیریت صادراتی فعال تر شوند تا با پشتیبانی از محصولات باکیفیت داخلی ضمن برند سازی، به صورت تخصصی در مسیر بازارهای هدف صادراتی قرار بگیرند تا دیگر فرصتی برای افراد کم تجربه و غیر متخصص باقی نماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید