احتمال وقوع ناهنجاری‌ در تک‌قلوهای متولد شده با روشهای کمک باروری

    کد خبر :303037

محققان احتمال وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی در تک‌قلوهای متولد شده را به کمک روش‌های کمک باروری مورد بررسی قرار دادند.

این روزها سوالات متعددی در خصوص روش‌های کمک باروری وجود دارد که یکی از آنها در مورد میزان احتمال وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی است.

با توجه به بیشتر بودن آمار چندقلوزاییدر استفاده‌کنندگان از روش‌های کمک باروری و بیشتر بودن احتمال ناهنجاری‌های مادرزادی در چندقلوها، بالاتر بودن آمار ناهنجاری‌های مادرزادی در استفاده کنندگان از روش‌های کمک باروری منطقی به‌نظر می‌رسد؛ اما در خصوص این میزان در تولدهای تک قلو در ایران بررسی صورت نگرفته بود.

به منظور مقایسه میزان وقوع ناهنجاری‌های مادرزادی در تولدهای طبیعی تک قلو و تک‌قلوهای حاصل از روش‌های کمک باروری، محققان کشور، ۸۲۰ تک قلوی متولد شده (طی مدت زمان ۲ ساله) را مورد بررسی قرار دادند که ۶۵۶ نفر از این زاده‌ها حاصل باروری طبیعی و ۱۶۴ نفر با کمک روش‌های کمک باروری متولد شده بودند.

بعد از بررسی های تیم محققان کشور، نتایج این پژوهش نشان داد که از میان زاده‌های حاصل از لقاح طبیعی ۴۰ نفر (۴.۴ درصد) و از میان متولدین با کمک روش‌های کمک باروری ۱۴ نفر (۸.۳ درصد) دچار نقایص جدی مادرزادی بودند.

این یافته نشان می‌دهد احتمال بروز نقایص مادرزادی در تک قلوهای متولد شده با کمک روش‌های کمک باروری بیشتر است. نقایص قلبی مادرزادی، نقایص تکوینی ران و نقایص دستگاه ادراری-تناسلی بیشترین نقایص جدی گزارش شده در این زاده‌ه است.

نتایج این پژوهش در مجله International Journal of Fertility and Sterility به چاپ رسیده است.

به گزارش مهر، این تحقیقات توسط دکتر احمد وثوق، دکتر اشرفی، رامین مظفری کرمانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، موسسه تحقیقات علوم سلامت ایران و دانشگاه علوم پزشکی فسا انجام گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید