لایحه صندوق مکانیزه فروش درانتظار تصویب/محدودیت عرضه کالای قاچاق

    کد خبر :302951

لایحه صندوق مکانیزه فروش که یکی از زیرساخت های لازم برای اجرای صحیح مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از عرضه کالای قاچاق در خرده فروشی ها است، مرداد ماه برای تصویب به صحن علنی مجلس می رود.

استفاده از پایانه فروشگاهی (صندوقهای مکانیزه فروش) توسط صاحبان مشاغل در بسیاری از کشورهای جهان روش مؤثری برای کنترل جریان گردش کالا در زنجیره تولید- مصرف، ثبت و مستند کردن اطلاعات بازرگانی در سطح خرد و کلان و در نهایت شفاف سازی مبادلات اقتصادی است.

استفاده از این صندوق(سامانه فروشگاهی مکانیزه) یکی از روشهای قابل قبول در رفع معضلات مالیاتی و ایجاد شفافیت مالی است از این رو از این امکان میتوان به عنوان یکی از بازوهای اجرای صحیح و دقیق قانون مالیات بر ارزش افزوده و قانون مالیات های مستقیم بهره مند شد که بررسی تجربه جهانی نیز گواه این امر است.

البته باید اذعان شود که آثار و برکات استقرار صندوق های مکانیزه فروش به تسهیل امور مالیاتی فعالان مشمول این قانون محدود نمی شود، بلکه این نهاد با ایجاد امکان ثبت اطلاعات اقتصادی فعالیت ها در دو سطح خرد و کلان در بخش بازرگانی می تواند زمینه مدیریت و برنامه ریزی کارآمد در عرصه سیاست های بازرگانی را در پی داشته باشد.

از سویی دیگر طبق اعتقاد کارشناسان صندوق مکانیزه فروش یکی از ابزارهای مهم برای شفاف سازی درآمدها، جلوگیری از گران فروشی، مشتری‌مداری در قالب صدور فاکتور فروش الکترونیک، ایجاد ثبات و نظم در کسب و کار و شفاف تر شدن نظام دریافت و پرداخت خرده فروش ها است.

همچنین با نصب صندوق مکانیزه فروش نه تنها فرارهای مالیاتی کاهش خواهد یافت، بلکه به تبع آن درآمدهای دولت نیز افزایش می‌یابد، تخلف دریافت سود بیشتر از مصرف‌کننده به حداقل می‌رسد و توزیع کالاهای قاچاق و فاقد مجوزی که در خرده‌فروشی‌ها دیده می‌شود نیز به حداقل می‌رسد.

بر این اساس؛ در قانون برنامه پنجم توسعه استفاده از صندوق مکانیزه فروش به صورت رسمی وارد ادبیات اقتصادی ایران شد که طی سال های اخیر با فراز و نشیب های زیادی مواجه بوده است.

در بهمن ۹۴ که قرار بود با استفاده از طرح «باران» راه اندازی صندوق مکانیزه فروش به مرحله اجرا برسد و به دلایل نامعلوم متوقف شد و در نهایت اسفند ماه همان سال لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی به مجلس تقدیم شد و از آن زمان تاکنون با وجود مصوب شدن در کمیسیون اقتصادی هنوز این لایحه به صحن علنی مجلس نرسیده است.

ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با مهر با بیان اینکه صندوق مکانیزه فروش یکی از زیرساخت هایی است که می تواند از بروز مشکلات جدی و بزرگ جلوگیری کند. با نصب این صندوق شفافیت در حوزه دریافت و پرداخت افزایش می یابد.

وی افزود: همچنین در حال حاضر حلقه های مختلف درگیر مالیات بر ارزش افزوده هستند که این موضوع صنایع، تولیدکنندگان و اصناف را با مشکل مواجه کرده، لذا اگر قانون صندوق مکانیزه فروش تصویب و اجرایی شود فقط از حلقه آخر مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد شد.

موسوی لارگانی ادامه داد: همچنین در این راستا می توان نرم افزای طراحی کرد که ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به حساب دیگری برود و اصلا به حساب فرد نیاید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی، گفت: دو لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی و مبارزه با قاپاق کالا و ارز مدت زیادی بود که با وجود تصویب در کمیسیون اقتصادی به صحن علنی نرفته بود.

وی ادامه داد: از این رو در حال حاضر لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن بررسی می شود که طی دو هفته اینده در مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

موسوی لارگانی افزود: بغد از تعیین تکلیف لایحه مبارزه با قاچاق کالا وارزو پس از تعطیلات مجلی، در مرداد ماه لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه فروشگاهی به صحن علنی خواهد رفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امید است با تصویب این قانون در مجلس، دولت نیز با اراده ای قوی برای اجرای این قانون گام های موثری بردارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید