نشست سنگاپور را نمی توان پیروزی ترامپ دانست

    کد خبر :302850

کارشناس مسائل آمریکا نشست سنگاپور را فاقد دستاورد ملموس برای ترامپ عنوان کرد و گفت: مبالغه فوق العاده ترامپ در تمجید از ملاقات با کیم را می توان به نوعی ناشی از تلاش او برای خنثی کردن اثر شکست او در کانادا و اجتناب از دو شکست پیاپی بشمار آورد.

«کورش احمدی »در گفت و گو با ایرنا در خصوص ملاقات ترامپ و رهبر کره شمالی اظهار داشت: نفس برگزاری ملاقاتی بین یک رئیس جمهور آمریکا و یک رهبر کره شمالی تحولی مهم و تاریخی است. این ملاقات را می توان مهمترین تحول در بحران کره طی 65 سال بعد از متارکه جنگ بشمار آورد.
وی اضافه کرد: این تحول به معنی گشوده شدن فصل جدیدی در رابطه بین بزرگترین قدرت نظامی جهان و منزوی ترین دولت و کشوری در جهان است که اتفاقا سلاح هسته ای نیز دارد.
کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: از نظر محتوا، آنچه که از نتایج این ملاقات تا کنون به دست آمده، گویای آن است که ترامپ همچنان با هدف اعلام شده خود یعنی خلع سلاح هسته ای کامل کره شمالی به نحوی که قابل راستی آزمایی و برگشت ناپذیر باشد، فاصله زیادی دارد.
به گفته وی در بیانیه نشست گفته شده که کیم ‘بر تعهد قطعی خود برای تکمیل روند غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره’ تاکید کرده است، این درحالی است که ایده آل ترامپ همواره غیر هسته ای شدن کامل، قابلیت راستی آزمایی و برگشت ناپذیری فعالیت های کره شمالی بوده است و نبود دو تعبیر ‘قابل راستی آزمایی وبرگشت ناپذیر’ و استفاده از عبارت ‘شبه جزیره کره’ به جای کره شمالی بسیار معنی دار است.

**بیانیه سنگاپور کلی و فاقد جزئیات است
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: غیرهسته ای شدن شبه جزیره کره به این معنی است که آمریکا نیز باید امتیازاتی از قبیل کاهش نظامی گری و برداشتن چتر حمایتی اتمی برای کره جنوبی و ژاپن بدهد؛ امری که تاکنون آمریکا در مورد آن بسیار بی میل بوده است.
احمدی خاطرنشان کرد: بیانیه بسیار کلی، فاقد جزئیات و شرحی در مورد برنامه های آتی و از جمله جدول زمانی برای مذاکرات و راستی آزمایی فعالیت هایی است که کره انجام داده یا قرار است در آینده انجام دهد و تنها صحبت از این شده که ادامه مذاکرات توسط پمپئو و یک مقام عالی رتبه کره شمالی با هدف اجرای توافقات نشست انجام شود.
وی در عین حال گفت: البته در بیانیه به دادن تضمین های امنیتی به کره شمالی و ‘رژیم صلح با ثبات در شبه جزیره’ هم اشاره شده که می تواند به معنی انجام مذاکراتی برای کاهش نظامی گری و عبور از متارکه 65 ساله و عقد پیمان صلح باشد.
این دیپلمات پیشین کشورمان افزود : ترامپ در مصاحبه خود از تعلیق مانورهای نظامی با کره جنوبی که آن را به هزینه هایش ربط داد، سخن گفت. با توجه به سابقه این مانورها و حساسیت آن، برخی این اقدام ترامپ را به قماری تشبیه کرده و آن را امتیاز بزرگی به کیم دانسته اند، با این حال، ترامپ تاکید کرد که تحریم ها ادامه می یابد تا کره شمالی کارهای بیشتری انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی باعث شد رهبران دو کشور که یکی دو ماه قبل در مرز درگیری بودند باهم دیدار کردند، گفت: شروع این روند به ژانویه گذشته و پیشنهاد کره شمالی به اعزام ورزشکارانی به بازیهای زمستانی در کره جنوبی بر می گردد. حضور این ورزشکاران و همراهی آنها به وسیله خواهر رهبر کره شمالی، روندی را شروع کرد که به نشست سران انجامید. مقدمه بلافصل این نشست، دعوت کیم از ترامپ برای ملاقات در مارس گذشته و پذیرش غیرمنتظره این دعوت توسط ترامپ بود.
این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه این روندی است که ابتکار آن با کره شمالی بوده است، اضافه کرد: رهبران کره شمالی نیز در گذشته خواستار ملاقات با رهبران آمریکا در عالی ترین سطوح بوده اند، اما روسای جمهور پیشین آمریکا که نمی خواستند امتیازی به رهبران کره شمالی بدهند و اعتباری برای آنها ایجاد کنند، همیشه دعوت به ملاقات را رد می کردند.

** ترامپ بیشتر به کار با رهبران اقتدارگرا متمایل است تا رهبران دمکرات
وی درخصوص انگیزه های ترامپ از انجام این دیدار هم گفت: ترامپ به عنوان یک رهبر پوپولیست، احساس می کند به خودنمایی، حضور مستمر در رسانه ها و انجام کارهای محیرالعقول برای جلب توجه نیاز دارد. او همیشه لاف زده که می تواند تاریخ ساز باشد و مشکلات عظیمی را که اسلافش ناتوان از حل آنها بوده اند، حل کند.
کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: بعلاوه، تجربه 500 روزه حضور ترامپ در کاخ سفید، گویای آن است که او بیشتر به کار با رهبران اقتدارگرا متمایل است تا با رهبران دمکرات. وی در حالی در ملاقات در سنگاپور به نحو مبالغه آمیزی از مثبت بودن و مفید بودن همه چیز حرف زد، که رفتارش در کبک کانادا بسیار سرد، منفی، بی روح و طلبکارانه بود و موجب شکافی بزرگ بین آمریکا و متحدان سنتی آمریکا در اروپا شد.
دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: مبالغه فوق العاده ترامپ در تمجید از ملاقات با کیم را می توان به نوعی ناشی از تلاش او برای خنثی کردن اثر شکست او در کانادا و اجتناب از دو شکست پیاپی بشمار آورد.
احمدی خاطرنشان کرد:با توجه به خروجی های نشست سنگاپور، حداقل نمی توان آن را یک پیروزی برای ترامپ به شمار آورد. دستاورد ملموسی هم تا کنون از دیدار با کیم نداشته است، البته باید دید این روند در مراحل بعدی چگونه پیش خواهد رفت.

** باید دید کره شمالی تا چه حد قادر به امتیاز دادن است
وی درخصوص انگیزه های کیم جونگ اون از دیدار با ترامپ گفت: حجم روابط اقتصادی کره شمالی با جهان خارج، از جمله با چین طی یک سال گذشته به نحو عمده ای کاهش یافته است.
کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: اگر چه کره شمالی در ادوار گذشته از جمله در دهه 90 میلادی قرن گذشته نیز نشان داد که به دریافت کمک غذایی و سوخت نیاز دارد و به این خاطر امتیازاتی هم در حوزه تسلیحات داد، اما در نهایت کار به سرانجامی نرسید.
احمدی افزود: این بار نیز ممکن است این روند تا جایی پیش برود، اما باید منتظر ماند و دید که کره شمالی تا چه حد در مضیقه است و تا چه حد قادر به امتیاز دادن است. در این رابطه به نظر می رسد که یک جناح نظامی و تسلیحاتی در کره شمالی مانع عمده ای بر سر راه باشد.
به گفته این کارشناس مسائل آمریکا ، برکناری سه مقام نظامی کره شمالی در دو هفته قبل را می توان هم نشانه مقاومت این جناح در برابر روند امتیاز دادن رهبر کشور و هم عزم رهبر کشور به پس زدن این جناح به شمار آورد.
وی درخصوص نحوه مواجهه کنگره آمریکا، بویژه دموکراتها با این دیدار و توافق احتمالی آمریکا با کره شمالی هم گفت: با توجه به تجربه برجام در آمریکا و مخالفت دولت اوباما با مداخله کنگره در انعقاد آن، این بار سخن از این است که نظر موافق کنگره با یک توافق احتمالی با کره شمالی دریافت شود.
احمدی با بیان اینکه دولت ترامپ و کنگره هم در این مورد نظر مثبت دارند،اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام بعد از تغییر دولت نیز تجربه مهمی است و به این دلیل ممکن است کره شمالی نیز ترجیح دهد که توافق احتمالی به تصویب کنگره هم برسد، البته همه چیز بستگی به این خواهد داشت که چگونه توافقی تنظیم خواهد شد؛ مثلا برجام چون یک برنامه عمل داوطلبانه بود، نیازی به تصویب مجالس دو کشور نداشت.

**چین نگران از دست دادن کنترل پیونگ یانگ به سود آمریکاست
دیپلمات پیشین کشورمان درخصوص نقش چین در این دیدار و گفت و گوی ترامپ و رهبر کره شمالی گفت: روابط بین چین و کره شمالی در دوره کیم به گرمی قبل نبوده و مخالفت چین با برنامه های هسته ای و موشکی کره شمالی موجب جدیت بیشتر چین در اجرای تحریم ها و کاهش حجم مبادلات دو کشور بوده است.
وی در عین حال گفت: با این حال دو بار ملاقات کیم با رهبر چین طی چند ماه گذشته، به هر دو طرف امکان داد تا بتوانند در صورت لزوم وزنه تعدیل کننده ای در برابر آمریکا داشته باشند.
این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: چین اگر چه همیشه خواستار خویشتنداری کره شمالی در برنامه های هسته ای و موشکی بوده، اما قطعا نگران توسعه سریع روابط کره شمالی و آمریکا و از دست دادن کنترل پیونگ یانگ به سود آمریکا است.
دیپلمات پیشین کشورمان خاطرنشان کرد: بعلاوه، چین مایل است کره شمالی را به عنوان وزنه ای در برابر آمریکا در کنار خود داشته باشد و متقابلا کره شمالی نیز نیاز به پشتیبانی دارد تا بتواند در برابر آمریکا در موضع مذاکراتی مناسبی قرار بگیرد. از این رو طی ماه های اخیر روابط دو کشور گرم تر از گذشته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید