هرگز با چنین افرادی ازدواج نکنید!

    کد خبر :302822

متخصصین و مشاورین خانواده از دقت در انتخاب همسر و ویژگی‌هایی که افراد را نامناسب برای ازدواج می‌کند‌، می‌گویند.

اگرچه لازم است که انتخاب همسر به دور از سخت‌گیری صورت گیرد اما انتخاب بدون دقت تبعات بسیاری در ادامه زندگی خواهد داشت. براساس تحقیقات متخصصین و مشاورین خانواده به مسئله دقت در انتخاب همسر و ویژگی‌های افراد نامناسب برای ازدواج پرداخته‌ایم.

وسواسی‌های مظلوم نما

این دسته افراد همیشه و یا بیشتر اوقات گله و شکایت دارند، راست و صریح نظرات، نیت های قلبی و درخواست‌هایشان را ابراز نمی‌کنند. اغلب اوقات دیگران را مسئول مشکلات نرسیدن به اهداف زندگی خود می‌دانند و این در حالی است که از درون خودخوری می‌کنند و خود سرزنشی زیادی دارند. به موفقیت، پیشرفت و خوشبختی دیگران حسادت می‌ورزند و به جای توجه به اهداف و زندگی خود، حسرت دیگران را می‌خورند. اگر با آنان وارد یک گفتگوی سازنده و صریح شوید بلافاصله احساس می‌کنند مورد حمله واقع شده‌اند، یا اینکه آنان را دوست ندارید و شهامت ابراز وجود سالم ندارند.

شما در مقابل چنین افرادی همیشه احساس می‌کنید بدهکار هستید و جالب‌ترین نکته این است که نمی‌دانید بدهی شما به این افراد چگونه تمام می‌شود. در مقابل برآشفتگی‌ها و رفتارهای پرخاشگرانه ناگهانی خود احساس گناه می‌کنند ولی اقدامات مفید و سودمندی انجام نمی‌دهند که طرف مقابل آنها از رنجیدگی خاطر رهایی یابد.

این دسته افراد نمی‌توانند به آسانی به دیگران اعتماد کنند ولی تظاهر می کنند که به دیگران اعتماد دارند. هرگز این افراد را برای یک ازدواج سازنده و آرام انتخاب نکنید و اگر خود شما این ویژگی‌های شخصیتی را دارد هستید تا وقتی که درون خود را ترمیم نکرده‌اید و با جدیت ذهن خود را به صورت خلاقانه در مسیر سلامت اندیشی قرار نداده‌اید به سمت و سوی ازدواج نروید.

افراد خودخواه و کنترل کننده

این دسته افراد می‌پندارند که باید همه تصمیم‌ها را خودشان بگیرند و برای همه تعیین تکلیف نمایند چون تصورشان این است که بهتر از دیگران می‌فهمند. اغلب بسیار عجول و کم صبر و حوصله‌اند و این شتاب‌زدگی خود را به حساب توانایی و هوش بالای خود می‌گذارند.

در حالیکه این پیش‌افتادگی و شتاب‌زدگی در رفتار آنها به دلیل وجود اضطراب ناشی از خودخواهی و حس مالکیت شدید در وجود آنان است و به همین دلیل همواره در حال شتاب و عجله هستند و نگران اکنون و آینده خود می‌باشند.

بسیار تحریک‌پذیر هستند زود از کوره در‌می‌روند. در عرض چند دقیقه از حالت یک فرد گرم و صمیمی به حالت خشمگین و عصبانی تغییر خلق می‌دهند و برآشفتگی‌های خلقی ناگهانی دارند. چون خشم‌های فرو خورده بسیار دارند، تصور می‌کنند در مورد آنها توطئه و دشمنی وجود دارد و اغلب سخن‌چین هستند و پشت سر این و آن بدگویی می‌کنند و تصور می‌کنند که دیگران هم همین طور هستند.

چنانچه از تاریخچه رشد کودکی و نوجوانی آنان پرس‌و‌جو شود حالت عجول بودن و شتاب‌زدگی همراه با تندخویی و پرخاشگری با والدین و نزدیکان خود را از قبل داشته‌اند. از نظر تیپ شخصیتی جاه‌طلب هستند و با فرصت‌طلبی می‌خواهند در راس امور قرار گیرند. این گونه افراد شبیه بمب‌های ساعتی هستند و ناگهان منفجر می‌شوند. نمی‌خواهند مسئولیت‌های امور را به دیگران بسپارند و اهل برنامه با تدبیر و همکاری با سایرین نیستند.

از دیگران بسیار انتقاد می‌کنند و ایراد می‌گیرند. نمی‌توانند با آرامش و راحتی ساعاتی از روز یا هفته را به دور از تنش و اضطراب بگذرانند. تمرکز آنها پایین است و برایشان تمرکز و جمع کردن حواس‌شان بر روی یک هدف یا یک موضوع مشخص دشوار است. پراکنده‌کار هستند و مرزهای احساسی مشخصی ندارند.

می‌خواهند همیشه خوب و مورد قبول دیگران جلوه نمایند و تلاش می‌کنند که دیگران را تحت تاثیر قرار دهند. چون همه تلاش آنها در جهت کنترل شرایط و افراد است از درک میزان واقعی توانایی‌های خود عاجز هستند و نمی‌توانند استعدادها و توانایی‌های خود را در یک زمینه و موضوع خاص کانالیزه و هدایت نمایند.

این تیپ شخصیت مستعد استرس می‌باشند و اغلب از بیماری‌های گوارشی و اختلالات روان‌تنی رنج می‌برند. عواطف آنها سطحی و ناپایدار است و برای تفریح و سرگرمی و لذت بردن به معنای واقعی وقت ندارند. چون آرامش درونی ندارند به همین دلیل اضطراب‌ها و تشویش‌های خود را تنها از طریق کارهای بیرون از خانه و دل مشغولی‌های پراکنده و از این شاخه پریدن می‌گذرانند.

در هر کار و فعالیتی مداخله می‌کنند و اغلب اوقات چون می‌ترسند «نه» بگویند مبادا مورد بی‌اعتنایی دیگران واقع شوند پاسخ آنها «آری» است و در نتیجه خودشان را از درون تحت فشار قرار می‌دهند.

وابستگان ناسالم و کودکانی با جثه بزرگ

این گروه افراد کسانی هستند که با وجود بدن بزرگ سال و سن تقویمی کافی برای ازدواج، از همسر خود انتظار دارند که نقش پدر یا مادر را برایشان بازی نماید و همچون یک کودک وابسته باقی می‌مانند. این افراد برای ازدواج سالم مناسب نیستند.

از جمله نشانه‌های رفتاری این افراد، عمل نکردن به قول و پیمان‌های خود، فراموش کردن نکات مهم در زندگی مشترک، فرار از مشکلات و مسئولیت های زندگی، نداشتن یک برنامه‌ریزی مالی، اجتماعی و عاطفی مشخص و طفره رفتن به بهانه‌های مختلف از مواجهه با مسائل زندگی بزرگ سالی.

این دسته افراد هر کاری را به بعد موکول می‌نمایند. حساب و کتاب کارهایشان را ندارند، هدفمندی جدیت و پیگیری کافی در فعالیت‌های زندگی‌شان وجود ندارد و نقش اصلی خود را به عنوان یک زن یا یک مرد در زندگی زناشویی درک نمی‌کنند و کودکانه رفتار می‌نمایند.

چنانچه با این افراد ازدواج نمایید پس از مدتی تلاش برای استقلال بخشیدن به آنها، خسته و افسرده می‌شوید و در پایان هم احساس می‌کنید گویا به بازی گرفته شده‌اید و مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اید. ازدواج با این تیپ شخصیت یعنی هرگز طعم یک زندگی مشترک منسجم و همراه با تعهد و مسئولیت را نخواهید چشید.

افراد آسیب دیده از نظر عاطفی

افرادی که به هر دلیل از همسران یا نامزد مورد علاقه خود جدا شده‌اند و مدت زمان کافی از آن واقعه نگذشته است. تا وقتی که آنها آسیب‌ها و فشارهای ناشی از رابطه قبلی خود را فراموش نکرده‌اند و زخم‌های عاطفی آنها بهبود نیافته است برای ازدواج مناسب نیستند.

لازم است این دسته افراد آن قدر به خود فرصت بدهند تا پس از بهبود یافتن آسیب‌ها و فشارهای ناشی از همسر یا نامزد قبلی‌شان، قادر به حل و فصل واقع بینانه مسائل زندگی خود شوند.

این افراد پس از بهبود و گذراندن یک دوره زمانی کافی، هنگامی که خشم‌ها و رنجش‌های درونی‌شان التیام یافت می‌توانند با تحت نظر کافی و در شرایط عاطفی – روانی مناسب به ازدواج و انتخاب همسر بپردازند.

بنابراین توجه داشته باشید به هنگام ازدواج با افرادی که برای رهایی از مشکلات ازدواج اول یا فراموش کردن ارتباط قبلی و یا فرار از فشارهای ناشی از زخم‌های عاطفی و آسیب‌دیدگی‌های درونی‌شان می‌خواهند با شما ازدواج کنند وارد پیمان زندگی مشترک نشوید چون پس از مدت کوتاهی شما هم در یک چرخه معیوب تاثیرات ناشی از رنجش‌های روانی و آسیب‌دیدگی‌های فیصله نیافته آنان گرفتار یک زندگی بسوز و بساز می‌شوید.

ولی چنانچه در مهلت کافی تا مرحله نهایی بهبود عاطفی و روانی‌شان و مشخص شدن روشن و شفاف تکلیف زندگی‌شان با شما به ازدواج با آنها وارد شوید و سنجیده و با دقت نظر کافی با آنها به هماهنگی و شناخت برسید، می‌توانید زندگی مشترک رضایت‌بخش و سالمی داشته باشید.

افراد دارای اختلال شخصیت

افراد دارای اختلال شخصیتبه دلیل نارسایی در شکل گیری یک شخصیت سالم، دارای ویژگی‌ها و دشواری‌های خاص شخصیتی هستند، در زندگی زناشویی همسر خود را گیج و سردرگم می‌کنند به ویژه اختلال شخصیت مرزی.

اختلال شخصیت مرزی که یک اختلال شخصیت مزمن است و «مرزی بودن» در اینجا به این معناست که این افراد یک جایی در مرز بین روان رنجوری (اضطراب و افسردگی) و اسکیزوفرنی (از هم پاشیدگی شخصیت، یا قطعه قطعه بودن شخصیت) قرار دارند. مشخصه بارز این گونه افراد، ناپایداری و عدم ثبات در بیشتر حوزههای زندگی است.

به نظر می‌رسد که این گونه افراد همیشه در بحران و طوفان به سر می‌برند. چرخش‌های سریع خلق در این افراد شایع است، ممکن است یک لحظه پرخاشگر و برآشفته، لحظاتی بعد افسرده باشند و مدت زمان کوتاه شکوه و شکایت از این داشته باشند که هیچ احساسی ندارند. یعنی سراسر آشفتگی و درهم ریختگی. این گونه افراد روابط پرتوقع و با انتظار زیاد از دیگران دارند و نمی‌توانند دیگران را نسبی و متعادل در نظر بگیرند. یا همه را خوب خوب و یا کاملا بد در نظر می گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید