چگونه پول خود را در بانک منتقل کنیم؟

انتقال پول یکی از معمول ترین کارهایی است که برای آن به یکی از سامانه های بانکی مراجعه می کنیم. خواه این سامانه، مجازی باشد مانند همراه بانک و اینترنت بانک؛ و یا حقیقی باشد مانند شعب بانک و خودپردازها.

 

اما شاید خیلی از ما ندانیم که به عنوان مثال، اگر به جای شماره حساب، شماره کارت فردی را داشته باشیم، می توانیم تا سقف 15 میلیون تومان به کارت او پول واریز کنیم. یا مثلاً در هر تراکنش با خودپردازها، چقدر پول از حساب کارتمان کسر می شود. یا این که از اهمیت داشتن شماره شبا برای انتقال پول اطلاع نداشته باشیم. امروز می خواهیم ضمن پاسخ به این سوالات، راه های انتقال پول هنگام مراجعه حضوری به بانک ها و یا خودپردازها را بررسی کنیم.

انتقال پول از شعبه؛ وقتی طرف مقابل در بانک ما حساب دارد

سنتی ترین و در عین حال کم محدودیت ترین راه برای انتقال پول در بانک ها مراجعه به شعب بانک ها است. این که می گوییم کم محدودیت ترین، به این علت است که با حضور در بانک، احراز هویت شما انجام می شود و به همین دلیل هم باید حتماً کارت ملی خود را همراه داشته باشید. در نتیجه امکان نامحدودی برای انتقال پول خواهید داشت. با این وصف، اگر می خواهید پولی را از شعبه بانک به دیگری انتقال دهید، این کار به راحتی قابل انجام است.

انتقال پول از شعبه؛ وقتی طرف مقابل در بانکی دیگر حساب دارد

برای انتقال پول از طریق شعبه بانک به بانک دیگر، می بایست به بانک خودتان مراجعه و فرم درخواست انتقال از طریق سامانه های «ساتنا» یا «پایا» را تکمیل کنید. برای این کار نیاز به شماره شبای حساب مقصد دارید. طبق اعلام بانک مرکزی، سقف روزانه انتقال از طریق سامانه  پایا  15 میلیون تومان  است .  انتقال وجه  از طریق سامانه ساتنا نیز  برای مبالغ بیش از 15 میلیون تومان (بدون سقف) می باشد. فرم های درخواست انتقال وجه از ساتنا به پایا یک ساله است.

برای انتقال بین بانکی  یک راه دیگر هم وجود دارد  و آن استفاده از چک بین بانکی است. در این صورت شما می بایست چک بین بانکی را با پرداخت هزینه کارمزد 5000 تومان از یانک دریافت و آن را تا بانک مقصد حمل کنید تا بتوانید آن را نقد کنید.با این حال استفاده از  سامانه های ساتنا و پایا که  بدون هزینه کارمزد این انتقال را انجام می دهند  کاملاً مطمئن، ایمن  و به صرفه تر است.

انتقال پول با کارت از طریق شعبه بانکی

اما برای انتقال پول بین بانک ها در مبالغی بالاتر از سقف انتقال از خودپرداز، به صورت آنی و تنها با کارت ، یک راه دیگر هم هست. شما می توانید با همراه داشتن کارت بانکی و کارت  شناسایی ملی خود، به شعبه بانک خود  مراجعه کنید.

با این کار امکان انتقال تا سقف 15 میلیون تومان یعنی 5 برابر سقف معمول خودپردازها را خواهید داشت. روش محاسبه کارمزد انتقال وجه، در این روش هم مثل خودپردازهاست. یعنی برای انتقال مبالغ زیر یک میلیون تومان، 500 تومان و به ازای هر یک میلیون تومان اضافه، 200 تومان به علاوه 500 تومان اولیه از حساب شما کسر می شود. بدین ترتیب برای انتقال 15 میلیون تومان، 3300 تومان کارمزد می پردازید.

انتقال پول با کارت از طریق خود پرداز

شاید شنیده باشید که سقف انتقال پول از خودپرداز، روزانه 3 میلیون تومان است. این تنها برای بخشی از تراکنش ها در خودپردازها صحیح است. سقف و تعرفه انتقال پول در خودپردازها بسته به خودپرداز و حساب مقصد متفاوت است. در صورتی که به خودپرداز بانک خودتان مراجعه کنید، انتقال وجه بین حساب های خودتان و یا از حساب خود به حسابی دیگر در بانک خودتان، بدون کسر کارمزد بوده و روزانه سقفی معادل یکصد میلیون تومان دارد. اما در صورت انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر، همان سقف 3 میلیون تومان برقرار است. کارمزد آن هم برای مبالغ کمتر از یک میلیون تومان، 500 تومان، برای یک تا دو میلیون تومان، 700 تومان و برای دو تا سه میلیون تومان، 900 تومان است.

پول را بین بانک ها با ساتنا انتقال دهیم یا پایا؟

پاسخ به این سوال، همان‌طور که گفته شد، تا حدودی به شرایط بانک شما و سقف و کف تعریف شده برای این سامانه ها بستگی دارد. اما از منظر دیگر، تفاوت اقدام از طریق ساتنا و پایا در زمان انتقال وجه به مقصد است. معمولاً سامانه ساتنا سریعتر از پایاست و انتقال وجه از طریق آن در نهایت طی دو ساعت انجام می شود. با این حال اگر مثلاً در آخر وقت اداری اقدام به انتقال پول کنید، ممکن است پول شما تا یک روز بعد به مقصد منتقل شود.

شماره شبا چیست؟

برای انتقال پول از طریق ساتنا و پایا نیازمند شماره شبای بانکی هستید. مثلاً سازمان خصوصی سازی از دیروز اقدام به اخذ این شماره برای مشمولین سهام عدالت کرده است تا بعد از تایید، سود سهام عدالت را به حساب آنان واریز کند. اما شبا چیست؟ شبا یا همان شماره بانکی ایران، یک شماره 24 رقمی است که ظاهر آن به صورت دو قسمت دو رقمی در ابتدا و انتها و پنج قسمت چهار رقمی در میان آن ها است. این شماره به طور اختصاصی برای هر حساب بانکی تعریف شده است و به تنهایی تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد. با افزودن IR به اول شبای حساب های داخلی نیز، شبای بین المللی ساخته می شود که در معاملات بین المللی کاربرد دارد. شبا را می توانیدبا مراجعه به شعب و یا سایت بانک خودتان دریافت کنید. برخی بانک ها هم با دریافت پیامک شماره حساب شما، آن را برایتان پیامک می کنند. مثلاً در بانک ملی برای دریافت کد شبای مربوط به یک حساب سپرده می بایست اعدادی به صورت زیر را به شماره 20008018 ارسال کنید:(شماره حساب سیبا+ فاصله+ عدد صفر)

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید