اپل استخراج ارز دیجیتال را در دستگاه‌های iOS ممنوع کرد

    کد خبر :302654

استخراج پنهانی ارز دیجیتال از مدت‌ها پیش به معضل بزرگی تبدیل شده است و اپل در همین راستا، معدن‌کاوی این نوع ارز را در دستگاه‌های iOS ممنوع می‌کند.

اپل به‌تازگی محدودیت‌های تازه‌ای برای استفاده از ارزهای رمزپایه در آیفون‌ و آیپد وضع کرده است. در حال حاضر در دستورالعمل‌های اپ استور اپل آمده است: «اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند ارز دیجیتال استخراج کنند؛ مگر آنکه این فرآیند در خارج از دستگاه‌ها انجام شود.» این شرط جدید در سند مشابهی که چند هفته‌ی پیش منتشر شد، غایب بود.

اپل ظاهرا تا حدودی به دلیل نگرانی‌ در مورد اثرات استخراج ارز دیجیتال از جمله کاهش عمر باتری‌ دستگاه‌های موبایل، این خط مشی تازه را در پیش گرفته است. بر اساس سیاست جدید این شرکت «اپلیکیشن‌ها و تبلیغات شخص ثالث نمایش‌ داده‌شده در آن‌ها نباید پردازش‌های نامرتبط پس‌زمینه همچون استخراج ارز رمزپایه را اجرا کنند.»

وب‌سایت‌ها از مدت‌ها پیش مشغول مقابله با معضل رمزگشاربایی (Cryptojacking) هستند؛ بدین صورت که افراد تبلیغات کلاهبرداری را در شبکه‌های تبلیغاتی مشخصی قرار می‌دهند که قدرت پردازشگر مرکزی کاربر را به‌منظور استخراج ارز رمزپایه به سرقت می‌برند و درآمد حاصله را به سازنده‌ی تبلیغ بازمی‌گردانند. یوتیوب به مدت کوتاهی مشغول سرویس‌دهی به این گونه تبلیغات بود؛ اما گوگل به این موضوع پی برد و اقدام به مسدودسازی آن‌ها کرد.

با این حال، به‌ نظر می‌رسد که خط مشی جدید اپل از موارد مشخص سوء استفاده از کاربران در استخراج پنهانی ارز دیجیتال فراتر می‌رود. در واقع دستورالعمل‌های تازه‌ی اپ استور هرگونه استخراج را در دستگاه‌ها ممنوع می‌کند؛ حتی اگر کاربران آگاهانه اپلیکیشنی دانلود کرده باشند که هدف اصلی آن استخراج ارز رمزپایه است.

دستگاه‌های اجراکننده‌ی iOS سخت‌افزار مناسبی برای استخراج به‌حساب نمی‌آیند و معدن‌کاوی ارز رمزپایه‌ی بیت‌کوین مدت‌ها است تحت سلطه‌ی تراشه‌های سفارشی ASIC قرار دارد. برخی از دیگر ارزهای رمزپایه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاوم هستند؛ اما حتی این نوع ارزها نیز به‌صورت گسترده به‌وسیله‌ی کارت‌های گرافیک پیشرفته با قدرت پردازش و حافظه‌ی بالا استخراج می‌شوند. یک آیفون یا آیپد قدرت رایانشی خام چندانی به ازای هر دلار ارائه نمی‌دهد؛ در نتیجه منطقی نیست که خریداران آیفون یا آیپد از دستگاه خود برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنند.

دستورالعمل‌های اپل همچنین اکنون بیان می‌دارند که اپلیکیشن‌های ارز رمزپایه نباید برای انجام وظایفی از جمله دانلود دیگر اپلیکیشن‌ها و ترغیب کاربران برای دانلود یا ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی، ارز ارائه دهند.

سیاست جدید اپل زمانی اجرا می‌شود که نگرانی درباره‌ی رفتار کلاهبردارانه در دنیای ارزهای رمزپایه در حال افزایش است. ابتدای سال ۲۰۱۸ گوگل و فیسبوک هر دو تبلیغات ارز رمزپایه را در شبکه‌های تبلیغاتی خود مسدود کردند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز برای توقف عرضه‌ی اولیه‌ی سکه‌ (ICO) که کلاهبردارانه یا به طریقی دیگر قانون‌شکنانه باشد، با جدیت بسیار عمل می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید