حسین کنعانی مقدم:تاریخ مصرف اصلاح طلبان خیلی پیش از این‌ها تمام شده است

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۱۳
    کد خبر :302617

حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز ضمن مخالفت با اصلاح طلبانی که می‌گویند اپوزیسیون با اصلاح طلبان بیش از اصولگرایان دشمن است، گفت: اپوزیسیون در تعریف درست می‌خواهد سر به تن هیچ یک از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا نباشد و این نگاه اصلاح طلبان نوعی فرار از واقعیت است.
به گزارش نامه نیوز: توام شدن مشکلات گسترده در عرصه های اقتصادی، سیاست داخلی و خارجی، اجتماعی و … آب را برای مخالفان نظام حسابی گل ‌آلود کرده است، چنانچه مسئولان امر در هر یک اعتراضات، تجمعات و اعتصابات اخیر از مشاهده ردپای آنان سخن گفته‌اند. در میان هر دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا همه تلاش خود را به کار برده تا بهترین و منطقی‌ترین برخورد را نشان دهند و در راستای حفظ وحدت و انسجام داخلی گام بردارند. مصداق‌اش اینکه اصلاح طلبان در جریان ناآرامی‌های دی ماه گذشته حتی بیش از رقبای اصولگرای خود در مقام دفاع از کلیت نظام و ضرورت انسجام برآمدند. آنان فاصله خود را با براندازان حفظ و تکلیف را روشن کردند که کجای میدان ایستاده‌اند. همین است که بسیاری از سیاسیون و تحلیل‌گران این جریان معتقد هستند که اپوزیسیون بیش از اصولگرایان آن ها را هدف گرفته و قصد دارد مردم را به این نتیجه برساند که باید از اصلاح طلبی نیز عبور کرد. به عنوان نمونه موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز اخیرا در گفت و گویی اظهار داشت که اپوزیسیون با اصلاح طلبان بیشتر دشمن است. سیاسیون در جریان اصولگرا اما چندان موافق این نگاه که اصلاح طلبی را سوپاپ اطمینان نظام می‌داند، موافق نیستند. حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز یکی از مخالفان این نگاه است. وی در گفت و گو با «نامه نیوز» گفت: «اپوزیسیون در تعریف درست خود و به معنی مخالفان انقلاب اسلامی و استقلال و آزادی کشور ، هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را مورد هدف قرار می دهند و دنبال این هستند که سر به تن هیچکدام نباشد.»

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه « تفکیک قائل شدن بین اینکه دشمن بیشتر به اصلاح طلبان توجه می کند یا اصولگرایان ، یک نوع فرار از واقعیت ها است» گفت: « هر اصلاح طلب یا اصولگرایی که بخواهد انقلاب اسلامی را حفظ کرده و استقلال و آزادی کشور را در چارچوب قانون اساسی ببیند، حتما مورد هدف دشمن خواهد بود لذا بیان این نوع حرف ها نوع فرافکنی است. به این صورت که نوعی مضلومیت برای اصلاح طلبان ایجاد کرده و به نوعی تبانی پشت پرده اصولگرایان با ضد انقلاب را نشان دهد.»

وی با اشاره به اظهارات برخی از اصلاح طلبان که مدعی عبور مردم از اصولگرایی هستند، گفت: « قضاوت مردم در مورد جناح های سیاسی اینطور نیست و بیشتر دنبال کارآمدی هستند. برای مردم فرقی نمی کند که یک اصلاح طلب سر کار باشد یا یک اصولگرا. مهم کارآمدی و توان حل و فصل مسائل و مشکلات کشور را داشته باشد. کسی که توان سامان‌دهی به معیشت مردم و وضعیت اقتصادی را داشته و بتواند امنیت و منافع ملی را تامین کند. برای خود من به عنوان یک اصولگرا فرقی ندارد که رئیس جمهور اصلاح طلب باشد یا اصولگرا . مهم این است که فرد کارآمدی باشد و با حفظ ارزش ها در مسیر اجرای قانون اساسی حرکت کند.»

کنعانی مقدم ادامه داد: « اما اگر قرار باشد بگوییم که تاریخ مصرف اصولگرایان تمام شده یا تاریخ مصرف اصلاح طلبان، به نظر می‌رسد که اول تاریخ مصرف اصلاح طلب ها تمام شد. زیرا بعد از مجلس ششم عملا نتوانستند در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشد و این اصولگرایان بودند که روی کار آمدند. از آنجایی که مردم دیدند مجموعه اصولگریان نتوانستند به حرف های خود عمل کنند، عملا در دور بعد انتخابات به میانه ها یعنی آقای روحانی که اعتدال گرا است رای دادند.»

وی افزود: « به نظر میرسد که الان دوره عبور از اعتدال‌گرایان رسیده و این ها نیز اگر نتوانند که در باقی مانده دولت روحانی کارآمدی خود را نشان دهند و به وعده های خود عمل کنند. مردم از این ها نیز عبور می‌کنند. مردم با هیچ کس عقد اخوت نبسته اند که تا آخر پای او بمانند مگر اینکه آن فرد و آن جریان بتوان اصول و ارزش‌های آن ها را حفظ کند».

کنعانی مقدم در پاسخ به این که اگر قرار باشد مردم از اعتدالیون نیز عبور کنند، چه چشم اندازی برای آینده کشور و نظام سیاسی موجود تصور می کنید؛ گفت: « به نظر میرسد گفتمان‌هایی که آن ها تا کنون مطرح می‌کردند، اثرگذاری خود را از دست داده و ما نیاز به یک گفتمان جدید داریم. اعتقاد من این است که اصلاحات و جریان اصولگرا به عنوان جریانی که به دنبال حفظ وضعیت موجود است، هر دو دچار چالش شده‌اند و نیازمند یک تحول اساسی در ساختار سیاسی هستیم که بتواند گفتمانی را با قابلیت جذب آرای خاکستری مطرح کند. اگر نتواند این کار را انجام دهد قطعا نمی‌تواند در سپهر سیاسی کشور باقی مانده و نامزد آن رای آورد. »

وی در واکنش به اظهارات برخی سیاسیون مبنی بر اینکه چالش واقعی ما در انتخابات آتی حضور مردم پای صندوق های رای است نه رای دادن به اصلاح طلب یا اصولگرا؛ گفت : «این قضاوت غلط است. در چهل سال گذشته همواره شاهد بودیم که با فرخوان رهبری مشارکت بیشتر شده است. به این خاطر می توان گفت که مردم برای مشارکت در انتخابات خیلی به جناح های سیاسی توجه نمیکنند و این را یک تکلیف قانونی و شرعی می دانند».

کنعانی مقدم با تاکید براینکه «حق و رای مردم قابل خرید و فروش نیست که برخی فکر می‌کنند سرقفلی رای مردم را دارند» گفت: « مردم نشان داده اند که در حوادث انتخابات گوش به فرمان رهبری می‌کنند و آزادانه تصمیم گیری می‌کنند. به اعتقاد من تنها سی درصد از آرای مردم ، آرای سازمان دهی شده و جناحی است».

وی در واکنش به اینکه شرایط موجود کشور دشوارتر از قبل و بی‌سابقه است؛ گفت: « ما در این انقلاب سوابقی مثل ناآرامی و تجزیه طلبی در سراسر کشور، جنگ، فشارهای سیاسی و اقتصادی، کودتا، حملات نظامی و اقتصادی، تهدید و تحریم و … را پشت سر گذاشته ایم. ایران نیز به عنوان کشوری که می خواهد مستقل و آزاد باشد هزینه زیادی داده و باید بدهد. اینطور نیست که فکر کنیم با تسلیم مسائل ما تمام می‌شود. اتفاقا هر گونه سازش و عقب نشینی باعث می‌شود دشمن چند گام جلو بگذارد. این تجربه انقلابیون است».

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: « به نظر می‌رسد یک راه بیشتر برای جناح های سیاسی باقی نمانده است و آن گفت وگوی ملی برای انسجام و وحدت ملی است. باید وجوه مشترک را یافته و روی آن سرمایه گذاری کنند. باید وجوه افتراق را یافته و کاهش دهند. لازم است که از داخل کشور تنها یک صدا به گوش دشمن برسد و آن هم این است که ما ایستاده‌ایم، وحدت و انسجام داریم و مقاومت می کنیم. اگر چند صدا یکی از سازش بگوید ، یکی از مذاکره، یکی از تسلیم و یکی از جنگ و مقاومت بگوید در دشمن این طمع را ایجاد می کند که وارد واضع عملیاتی شود».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید